Jump to content
Annons

Spela in moog synth


kLEO

Recommended Posts

Hej!

(Det blir en del trådar nu märker jag då jag skaffat mig min första analoga synth och ett nytt ljudkort, säg till om det blir för mycket!)

När jag öppnar en 'External Instrument' och väljer det synth jag har, så kommer ljudet bara ur vänster högtalare.

Hur löser jag detta?

Och vad för alternativ finns det att koppla synthen in i ljudkortet? Är mono det enda alternativet?

the_twin.jpg

Kopplar nu in synthen med en teleplugg i den vänstra ingången som du ser på bilden

/ Leo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ingången på framsidan är en instrumentingång. du ska istället använda lineingångarna på baksidan.

är det stereo ut från synten?

om du spelar in i mono måste du välja mono på instrumentkanalen i logic. då får du ljud i båda högtalarna

Link to comment
Dela på andra sajter

är synthen stereo? vissa synthar är bara mono och man få använda effekter om man vill få till stereo effekt(typ chorus, stereo delay, phaser osv).

hett tips, läs manualen. 😉 Det lär ju stå om det är mono(phono plugg) eller stereo via TRS plugg.

Om det är mono så kopplar du en..förmodligen lättast med ena pluggen på splittad trs kabel där trs pluggen går in i ljudkortet och du väljer mono kanal i inspelningsprogremmet och den knal(Left eller Right) där ljudet kommer in. Är det däremot stereo på synthen så använder du stereo kabel(TRS) och spelar in på en stereo kanal.

Instrument ingång är på ljudkort är oftast mono... men det borde väl finnas stereo ingång?(kolla manualen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en monosynt. Spela in på ett monospår och använd en ingång.

Okej tack för svar 🙂 var nästan det svaret jag väntade mig. Men eftersom att den är "duo-paraphonic" så skulle det vara roligt att kunna spela in i stereo men men!

Link to comment
Dela på andra sajter

är synthen stereo? vissa synthar är bara mono och man få använda effekter om man vill få till stereo effekt(typ chorus, stereo delay, phaser osv).

hett tips, läs manualen. 😉 Det lär ju stå om det är mono(phono plugg) eller stereo via TRS plugg.

Om det är mono så kopplar du en..förmodligen lättast med ena pluggen på splittad trs kabel där trs pluggen går in i ljudkortet och du väljer mono kanal i inspelningsprogremmet och den knal(Left eller Right) där ljudet kommer in. Är det däremot stereo på synthen så använder du stereo kabel(TRS) och spelar in på en stereo kanal.

Instrument ingång är på ljudkort är oftast mono... men det borde väl finnas stereo ingång?(kolla manualen)

Jo det är nog smart att läsa igenom manualen, får göra det 🙂 tack för svaret adrumdrum!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Okej tack för svar 🙂 var nästan det svaret jag väntade mig. Men eftersom att den är "duo-paraphonic" så skulle det vara roligt att kunna spela in i stereo men men!

Ljudutgången är i mono.

Men syntens röster kan antingen vara mono eller duo-paraphonic men det har med hur oscillatorerna jobbar. Dvs man kan spela en ton i taget eller ställa om att kunna spela två toner i taget.

Link to comment
Dela på andra sajter

En god utgångspunkt är - finns det en kontakt ut, så är en synth mono. Finns det två, så kan den spela stereo. Duo-paraphonic betyder att två toner spelar samtidigt på samma tangent, men är i mono. Det existerar ingen professionellt inriktad synth som använder stereo-kablar för linje-utgång, bara hörlursutgång, och även bland konsumentprylar så gäller det i stort sett uteslutande.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Hej,

Lånar denna tråd då jag går i tankarna att inskaffa mig min första hårdvarusynth moog sub37, samma som trådskaparen skriver om.

Det jag undrar är om man behöver en DI box mellan ljudkort och synthen eller om man kan lajna rätt in?

Äger ett steinberg ur44 med både instrument/mic ingångar och vanliga line ingångar.

Mvh Thomas Ljunggren

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...