Jump to content
Annons

Pro-Q 2..


Die Hard (oregistrerad)

Recommended Posts

Die Hard (oregistrerad)

...är på väg att släppas snart. Inget officiellt på Fabfilters hemsida om releasedatum men video för den finns:

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad är det som gör denna omtalade Eq så jävla bra? 🙂 Har aldrig testat den själv så är därför nyfiken!

Väldigt lättjobbad med ett skönt gränssnitt, och så låter den bra. Jag gillar den inbyggda frekvensanalysatorn, men nu har ju många den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som gör denna omtalade Eq så jävla bra? 🙂 Har aldrig testat den själv så är därför nyfiken!

Bra gränssnitt. Man petar på kurvan och en markering placeras på den plats man petat på. Sedan är det bara att dra upp/ner/fram/tbaka. Man ser vad som händer. (Nu kör jag denna på mitt DAW jag har i Ipaden, så man kan avända fingrarna istället för mus.) Billig i förhållande till tidsbesparingen (...kostar 100-200kr till Ipad.) Att man kan zooma i uppdateringen är välkommet! Gillar även deras andra plugins, som jag kör: Pro-L (limiter), Pro-DS (de-esser), Pro-Q (kompressor).

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns många mjukvaru-EQs som har bra gränssnitt, lågt pris och en lätt CPU-last.

Jag har ännu inte förstått vad som gör Pro-Q bättre än andra...

...Hm...Jag kanske borde lägga till att det är den enda/första grafiska EQ jag skaffat. Så det finns säkert liknande.

Det finns även en Pro-MB (multibandskompressor) som jag inte skaffat...än. Jag gör gärna hela sångtagningar i ett svep och en kompressorfunktion per band kanske har det jag saknar: möjlighet att få ljudet att bli mer lika när man sjunger i olika tonarter och i visk- och skrik-partier. Vet inte om den löser det. (Men man kan ju dela upp ljudet med branta EQ-filter och köra olika kompressorer på olika band istället ...för att testa.)

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Som Linus säger, Fabfilter har med Pro-Q gjort ett mycket renodlat och lättjobbat grafiskt gränssnitt. Funktionerna i ettan och många av nyheterna i version två, finns redan hos konkurrerande tillverkares motsvarigheter. Men jag tycker Fabfilter har lyckats med att välja ut just de funktioner man verkligen har behov av, och som gör den än mer lättjobbad.

Vad gäller ljudkvalitet presenterar dom i tvåan ett läge som påminner om minimum phase (din vanliga stock-eq) men som bibehåller fasförhållanden även hos frekvensband nära brickwallfiltret.

Det gör att den liknar en analog eq i större utsträckning. Det ska bli intressant att testa. 🙂

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ska bli intressant vad det blir för pris när den släpps. Har inte den pluggen men Pro-C och Pro-MB så lite billigare får man den i alla fall. Är det tillräckligt bra pris så slår jag till. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag labbat lite med Pro-Q 2.

Spectrum Grab är en riktigt kraftfull funktion.

Den inbyggda spektrumanalysatorn håller topparna så att en spektrumvy byggs upp över tid. Sedan kan man justera problemområden genom att ta tag i en nod och justera nivån. Jag gjorde ett försök på en hel mix och det gav betydligt mer djup med hjälp av fem smala band som angrep fula ringningar och resonanser.

Och jag gillar Natural Phase, som verkar vara lite av en korsning mellan minimum phase och linear. Tycker den bibehåller transienter som en minimum, vilket jag gillar.

Det är praktiskt med valbar slope på varje band. Kan vara riktigt funktionellt att jobba med 24 dB/oct eller mer om man vill påverka ett bredare frekvensområde.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...