Jump to content
Annons

oculus rift i studion ? (virituell verklighet?)


Ekstasis

Recommended Posts

Jag finner det ofta som att det enda gången jag kan uttrycka mig muskalisk med känsla är när jag blundar samtidigt som jag spelar, det är då hjärnan och musiken blir i totalt symbios och ljuden man skapar blir till en metafysisk upplevelse. jag tänkte på det när oculus rift blir mer billigare och tillgängligt skulle inte oculus rift vara ett bra verktyg att använda när man spelar in för att skapa en bra miljö när man spelar in, blir lättare att leva sig in i musikens värld så att säga ...

Tanken slog mig då jag håller på att spela in demos men jag tänkte skicka demon till en trummis i UK som ska spela in proffisionellt i studio, min instruktioner jag hade tänkt ha innan var att det skulle vara släggt i studion möjligtvis någon form av ledbelysning tex rött eller blått.. men oculus rift skulle vara ett annat alternativ om jag hittar något bra innehåll som hjälper trummisen att flyta med i musiken så att säga..

Jag är iallafall intresserad av att prova oculus rift i framtiden i samband när jag spelar gitarr..för att behålla fokus lättare.. är lätt att bli distraherad annnars..

http://www.oculusvr.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Coolt när man står och övar på gitarr och skrålar och ser sig själv på scenen på globen! 😎

Inför full publik eller ? 🙂

Nej men ärligt..möjligheterna känns oändlig.. kan nog vara precis lika intressant inspirationskälla precis som din egen föreställning. Gäller ju bara att hitta rätt matrial.

Link to comment
Dela på andra sajter

skitbra idé! ....not. Du kommer ju inte kunna se vad du spelar. Sure, om du spelar enkel tråkpop med 3 ackord så lär det ju funka. Lycka till!

Om du inte kan behärska ditt instrument utan att använda dina ögon så tror jag inte du inte har förmågan att behärska ditt instrument fullt ut och kommer garanterat vara ett hinder för dig att uttrycka dig från tanke till uttryck anspråkslöst... du kanske kan se det som en bra tränning att inte använda ögonen när du spelar ? Kolla på yngwie han står ju och blundar som i ett trans när han kör sina grejjor.. är så det ska vara..

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte kan behärska ditt instrument utan att använda dina ögon så tror jag inte du inte har förmågan att behärska ditt instrument fullt ut och kommer garanterat vara ett hinder för dig att uttrycka dig från tanke till uttryck anspråkslöst... du kanske kan se det som en bra tränning att inte använda ögonen när du spelar ? Kolla på yngwie han står ju och blundar som i ett trans när han kör sina grejjor.. är så det ska vara..

Skojar du, eller är du dum i huvudet på riktigt? =/

https://www.youtube.com/watch?v=zQ5qR7zKK3c

antar att Petrucci inte kan hantera sitt instrument...

Vi kan ju vända på det också.. Om du behöver virtual reality för att kunna spela bra, så kan du ju inte heller behärska ditt instrument fullt ut. Stop with the retarded comments.

Redigerat av Terror
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Skojar du, eller är du dum i huvudet på riktigt? =/

https://www.youtube.com/watch?v=zQ5qR7zKK3c

antar att Petrucci inte kan hantera sitt instrument...

Vi kan ju vända på det också.. Om du behöver virtual reality för att kunna spela bra, så kan du ju inte heller behärska ditt instrument fullt ut. Stop with the retarded comments.

Ögonen är totalt överflödigt när det kommer till att spela ett instrument, faktum är dom kan snarare vara för den duktiga en distraherande faktor.. därför man ofta ser mer skickliga instrumentaliser som spelar just med ögonen stängda för att inte bli distraherade och få bättre koncentration och skapa brygga mellan ljud och ens föreställningsvärld. Men för dom flesta är ögonen ett hjälpmedel för att kunna lokalisera vart man är på sitt instrument..men då behöver man sannolikt öva bättre..

Virtual reality är mer som en inspirationskälla har inget med ens spelskicklighet att göra utan bara ren inspiration och att hamna i rätt innre värld och stämning något som får en att göra bra musik helt enkelt.

Lustigt att du nämner just Petrucci som är en av de mest överskattade gitarristerna.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ovanstående kommentarer e rätt korkade. Det viktiga är väl HUR man använder sina kunskaper kring sitt spelande, och låter det lika makalöst hur eller var man än spelar så är det skit samma med kringliggande "faktorer" ??

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ovanstående kommentarer e rätt korkade. Det viktiga är väl HUR man använder sina kunskaper kring sitt spelande, och låter det lika makalöst hur eller var man än spelar så är det skit samma med kringliggande "faktorer" ??

Jäpp på ett sätt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ögonen är totalt överflödigt när det kommer till att spela ett instrument, faktum är dom kan snarare vara för den duktiga en distraherande faktor.. därför man ofta ser mer skickliga instrumentaliser som spelar just med ögonen stängda för att inte bli distraherade och få bättre koncentration och skapa brygga mellan ljud och ens föreställningsvärld. Men för dom flesta är ögonen ett hjälpmedel för att kunna lokalisera vart man är på sitt instrument..men då behöver man sannolikt öva bättre..

Virtual reality är mer som en inspirationskälla har inget med ens spelskicklighet att göra utan bara ren inspiration och att hamna i rätt innre värld och stämning något som får en att göra bra musik helt enkelt.

Lustigt att du nämner just Petrucci som är en av de mest överskattade gitarristerna.

Vänta här nu.. "Men för dom flesta är ögonen ett hjälpmedel för att kunna lokalisera vart man är på sitt instrument..men då behöver man sannolikt öva bättre".

Med det påståendet så är min teori bekräftad.. du är en smula dum i huvudet. Du menar alltså, på FULLASTE allvar, att ALLA skickliga musiker där ute, som tittar på sina instrument när de spelar, behöver "sannolikt öva bättre"?

Enligt ditt lilla och förjävliga påstående så finns det alltså inga duktiga musiker, om de inte blundar eller är helt blinda..

Och att du säger att Petrucci är en utave de mest överskattade gitarristerna är också jävligt roligt sagt, eftersom du senare drar upp Hendrix, som faktiskt ÄR en utav de mest överskattade.Det känns lite som om att jag säger att tex Chris Adler är en otrolig trummis, och du kontrar med att säga att Lars Ulrich är bättre. Petrucci är en hyllad gitarrist just för att han är sjukligt duktig. Han kanske inte har lika många hitlåtar under bältet som Hendrix, eller är lika välkänd.. Men du kan verkligen inte förneka att han är en bättre gitarrist (rent tekniskt) än vad Hendrix var. Petrucci kan spela Hendrix låtar utan problem.. men utav att dömma Hendrix låtar, och de videos som finns på honom, så lär Hendrix INTE ha kunnat spela alla Petruccis solon.

Hendrix var en utav de första "rockgitarrister" som grundade hela skiten, men det gör inte honom till en "bra gitarrist". Lars Ulrich är en utav det mest kända trummisarna inom hårdrock/metal, men han är också en utav de sämsta.

och nej, jag baserar inte mina påståenden efter vilken gitarrist JAG gillar bäst.. vilket du verkar göra.

Jag hatar verkligen folk som påstår att gitarrister (som tex Hendrix) är så himla mycket bättre än andra skickliga gitarrister (så som Petrucci, gitarristen från typ Dragonforce, Dimebag) bara för att dem är A) mer kända och 😎 har flera hitar.

"Men vadå?! Dem har ju mer känsla! Dem blundar ju när dem spelar?!", ja de kanske är bättre musiker i helhet, bättre låtskrivare eller har lite mer flyt. Men det är inte bättre "gitarrister".

Jag kommer säkert få ett konstigt svar av dig igen där du försöker vända och vrida på saker och ting igen. But I don't really care. Det är färdigdiskuterat för mig i den här tråden. Lycka till med ditt blundande.

Redigerat av Terror
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
phonkoholic (oregistrerad)

en occulus rift kostar 3000kr, ochtro mig de e inte så häftigt, de e ganska dåligt efter som det inte är så bra kvalle på det än. Google håller ju på med ett par brillor där dom projecerar direct in i ögat. Men visst, du kan få en bättre överblick om programmen har stöd för occulus rift, annars kan de bli svårt att läsa text osv. Men visst, en occulus rift kommer ju bli en hitt hos folk med sociala fobier men som ändå vill leva ut sina lustar. typ, porr och spel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...