Jump to content
Annons

2 år i livslängd på Interface från Roland?


Bullerbyn

Recommended Posts

Fick idag bekräftat från 4sound, då de testat mitt Roland Quad Capture, att interfacet är knas. Det brusar och läcker mellan spår vid inspelning. Det mindre roliga är att Roland tycker det är ok. Visst det handlar inte om några jättepengar men iaf. Kortet var vid inlämnadet 2 år och 2 dagar gammalt. Enligt 4sound är det bara att acceptera då Roland inte anser att det är ett garantiärende.. Ska man nöja sig med det? Jag kommer definitivt inte köpa något från Roland iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Fick idag bekräftat från 4sound, då de testat mitt Roland Quad Capture, att interfacet är knas. Det brusar och läcker mellan spår vid inspelning. Det mindre roliga är att Roland tycker det är ok. Visst det handlar inte om några jättepengar men iaf. Kortet var vid inlämnadet 2 år och 2 dagar gammalt. Enligt 4sound är det bara att acceptera då Roland inte anser att det är ett garantiärende.. Ska man nöja sig med det? Jag kommer definitivt inte köpa något från Roland iaf.

Du har väl inget val? 4sound följer lagen, thomann har 3 års garanti vilket hade varit bra idag...
Link to comment
Dela på andra sajter

Var sugen att köpa Roland Quad Capture själv, men var lite tveksam till all teknik i lådan. Har läst andra som också har problem med den, kanske inte samma problem som du har.

EDIT: Blandade ihop Octa med Quad.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade lite vad lagen säger ang. reklamationer: http://www.konsumentverket.se/mobil/Din-ratt-som-konsument/Reklamera-och-klaga/

Lagen säger tre år frågan är då hur jag som ägare skall kunna bevisa att felet är ursprungligt? Visserligen har jag filer som är gjorda för över ett år sedan där man faktiskt hör felet (läck emellan kanaler). Har upptäckt detta i efterhand, problemen är betydligt större nu så det verkar vara någon komponent som ballat ur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bytt grejor (Carvin 18" baslåda med bränt element - ganska oanvänd), som gått långt över garantitiden och reklamationstiden, men som 4 Sound (f.d. Musikbörsen) bytte utan tjat då jag var en god kund där. Hade de inte gjort det hade jag köpt mina grejor någon annan stans.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Skriv på deras Facebook-sida och påpeka just att du alltid har tre års reklamationsrätt i Sverige enligt konsumentköplagen (som är tvingande, d v s, den går inte att avtala bort på något sätt, gäller alltid). Antingen är det ett fel som funnits där från början, eller så får dom ge en rimlig förklaring på vad du gjort för fel för att interfacet ska bete sig på det sättet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Skriv på deras Facebook-sida och påpeka just att du alltid har tre års reklamationsrätt i Sverige enligt konsumentköplagen (som är tvingande, d v s, den går inte att avtala bort på något sätt, gäller alltid). Antingen är det ett fel som funnits där från början, eller så får dom ge en rimlig förklaring på vad du gjort för fel för att interfacet ska bete sig på det sättet.

Det är just detta som jag funderat över också, hur de menar att det skulle vara mitt fel? Har ju dessutom filer som är både ett och 2 år gamla där felet finns dokumenterat på min dator. Men som sagt hur ser man och hur bevisar man hur gammal en fil är? Läser in mig på konsumenträtt!

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Pratade precis med en representant från Roland Sverige och det första de säger är att de backar upp svensk köprättslag till 100%?!?! Med andra ord helt andra tongångar än när jag pratade med 4Sound igår som i sin tur pratade med representanter för Roland. Som förövrigt ringde tillbaka omgående efter att jag talat med dom

Butikschefen hos 4Sound är tydligen på semester och enligt Roland ringer de mig på måndag för att, som de säger, lösa ärendet. Vad det nu innebär? Ska bli intressant att se om de kommer hävda att det är ett handhavandefel och i så fall hur det skulle gå till?

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Tre års reklamationsrätt osv., men jag tycker att Roland borde bytta ut alla felaktiga ljudkort. Men, sen har man ju alla bråkiga musikaffärer som inte vill ha några problem, de bara skyller på grossisterna och sen står man där som konsument, med lång näsa.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Liten update på detta ämne då. Fick ett nytt Quad Capture av Roland som uppvisar exakt samma symptom?!?! Frågan är då om detta är ett designfel i kostruktionen? Startar ett projekt i Cubase, spelar in lite gitarrer, basar samt Addictive drums 2. Lägger till en kanal och trycker på rec. Solar denna kanal samt normaliserar, lyssnar och det jag hör är alla andra spår även på denna kanal... Rycker jag däremot hörlurarna innan jag spelar in så får jag vitt brus utan spill från de andra kanalerna. Märkligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast modern teknik är ju läskig. Jag tror inte andra tillverkare hade handlat annorlunda. När jag köpte en diskmaskin sa försäljaren rakt ut att sakerna in håller längre än 5 år. Likadant när jag snackade med apple när min hårddisk ballade ur. Att man kunde förvänta sig en livslängd på runt 5 år.

Och musikaffärer är en annan femma. Jag hade en sax elev som lämnade in en sax till ordermusic i HBG för att byta nackkork och justera en puta (väldigt vanligt och simpelt jobb). Ordermusic skickade saxen till en annan firma. När han kom med den till lektionen efter reparationen var den ospelbar. Eftersom musikaffären fattade att han var nybörjare hade dom förklarat att den var som den skulle och att det förmodligen var så innan också. Det slutade med att jag fick skriva en lapp och skicka med honom till affären där jag styrkte att saxen var i väsentligt sämre skick än när den lämnades in. Men sådan service går väl igen inom dom flesta branscher.

Och som en sidogrej. När revox släppte b77 bad dom recensenter att först gå upp för en stege och släppa ner deras rullbandare tillsammans med en asiatisk konkurrent. För att sedan jämföra dom... Då har man tänkt bygga något ordentligt. Tror det är få företag idag som jobbar efter sånna mål.

Redigerat av Jaker
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Fast modern teknik är ju läskig. Jag tror inte andra tillverkare hade handlat annorlunda. När jag köpte en diskmaskin sa försäljaren rakt ut att sakerna in håller längre än 5 år. Likadant när jag snackade med apple när min hårddisk ballade ur. Att man kunde förvänta sig en livslängd på runt 5 år.

Och musikaffärer är en annan femma. Jag hade en sax elev som lämnade in en sax till ordermusic i HBG för att byta nackkork och justera en puta (väldigt vanligt och simpelt jobb). Ordermusic skickade saxen till en annan firma. När han kom med den till lektionen efter reparationen var den ospelbar. Eftersom musikaffären fattade att han var nybörjare hade dom förklarat att den var som den skulle och att det förmodligen var så innan också. Det slutade med att jag fick skriva en lapp och skicka med honom till affären där jag styrkte att saxen var i väsentligt sämre skick än när den lämnades in. Men sådan service går väl igen inom dom flesta branscher.

Och som en sidogrej. När revox släppte b77 bad dom recensenter att först gå upp för en stege och släppa ner deras rullbandare tillsammans med en asiatisk konkurrent. För att sedan jämföra dom... Då har man tänkt bygga något ordentligt. Tror det är få företag idag som jobbar efter sånna mål.

Kvalitet lönar sig inte längre. Det är få sällan man snubblar på produkter av idag som ger gedigen kvalitets känsla. Och när man väl gör det så brukar prislappen vara minst lika imponerande som produkten. Men man blir också ibland chockerad över vad billiga prylar kan göra. Tex skrivare som man tror ska ramla isär när man plockar upp dem ur kartongen men ändå lyckas skriva ut riktigt bra bilder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...