Jump to content
Annons

Juno 106


Neko

Recommended Posts

Hej, jag är i funderingar på att införskaffa mig en Juno 106a, mest för att jag har hört bra om den. Tyvärr har jag aldrig spelat på en själv. Så jag vill ha lite kommentarer kring den, om det är någon som har erfarenheter.

Lätt att programmera/spara ljud? Är den bra på mer än basar? Vad har DU använt den till? etc. Allt mellan himmel och jord som kan vara relevant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag äger ingen men har lirat en hos en kompis och jag måste säga att det är störtskönt ljud i den. Bara bassar? Inte då. Den kan mycket mer. Programmeringen är också lätt och den är inte svår att komma igång med.

Rekomenderas av L.C 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äger ingen men har lirat en hos en kompis och jag måste säga att det är störtskönt ljud i den. Bara bassar? Inte då. Den kan mycket mer. Programmeringen är också lätt och den är inte svår att komma igång med.

Rekomenderas av L.C 🙂

Härligt. Men VAD mer? Allt? 😛 (Har du kollat in min Osiris än föressten?)

Kul att du rekommenderar den! Den var billigare än jag trodde faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är verkligen en guld synt. Rätt het idag också verkar det som. Gjorde ett lead ljud en gång som blev stört skönt med delay. Ljudet ekar faktiskt i min skalle till och från.

Ehm jag har laddat ner Osiris men har inte kommit för mig att testa den ännu. Ops. Men nu när detta skrivs är det för sent. Trött som faen.

Redigerat av L.C
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Äsh... kolla den så snart du orkar. Skulle vara kul att veta.

Men åter till ämnet! 😛 Fler erfarenheter någon?

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag har en juno 106. Den är väl rätt najs. Rätt lätt att få till sköna basljud och "blippljud" på. Nackdelen är att om du t ex ska köra midi och vill använda 1/32 dels noter så hänger den inte riktigt med. Samma sak om du kör 1/16 dels noter som ligger brevid varandra.. Förstår du hur jag menar? 😛

Sen så är brusnivån inte så där jättelåg, men det kan man leva med.

Men 3000 - 4000 kr är den lätt värd! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också en 106:a och har haft den många år och den kommer jag aldrig att sälja (hoppas jag) 😛

Förutom basar så tycker jag att den är rätt bra på varma stråkar mm..

man kan ibland tröttna på ljuden för den har sina begränsningar , men jag rekomenderar den varmt och den är ju en klassiker!! 😄

Just nu står min och sammlar damm, 🙂 något fel på nån Ic-krets men skall laga den snart!. 🙂

Lycka till!

Mvh / Starion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, jag tycker att Juno 106 hänger med otroligt bra över MIDI, 32:ondelar ska inte vara något problem, i synnerhet inte om man styr den från en Atari! 😎

Det var ett tag sedan jag sålde min, men nog är 106:an en trevlig synt alltid. Inte så komplex, snarare ganska simpel, men man kan hitta mycket ljudvariationer om man är otroligt petig när man programmerar. Då kan man t ex använda resonansens självsvängning och bygga en liten oscillator av den - som följer pitch korrekt över klaviaturet och allt.

Själv har jag en förkärlek för dynamiska patcher och det enklaste för detta är om man har anslagskänslighet, vilket ju 106:an tyvärr varken sänder eller tar emot. Därför har jag valt efterföljaren Juno 2, som har en del finesser jag verkligen gillar; för mig är "tvåan" en roligare synt. Men det är väl mycket nostalgi involverat, Juno 2 var min andra synt någonsin, så det är kul att ha skaffat en sån på nytt för lite tonårsrevival.

Nåväl, Juno 106 är en klassisk Roland-synt till rätt pris och den låter varmt å gött.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som jag tycker är roligt och lite charmigt med synthen är att man kan sitta och programera, spela och helt plötsligt så börjar man känna igen ljuden från gamla goa åttitals låtar.

Depeche Modes - photographic ljuden går att få fram utan större problem och resten av speak and spell skivan också förövrigt.

Och inte bara depeche ljud utan även lite goa Boytronic och Jean Michel Jarre ljud och till och med Alien Sex Fiend och Doctors Cat synthljud går att få fram utan problem..

En mycket god synth.

Klart ett måste i analogsamlingen..

Link to comment
Dela på andra sajter

...ja smyger in en fråga här...

Hur är Juno60 i jämförelse?

😎

Juno 60 är lite "fetare" i ljudet men saknar tyvärr midi. Men det finns retrokit eller DCB till Midi converter, DCB var Rolands interface för att komunicera med andra synthar/sequensers, men sen kom MIDI och DCB var ett minne blått.

Det finns även Juno-6 som är en 60:a men saknar minnesplatser, den är mycket ovanlig.

Mvh / Starion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Juno 60 låter varmare på något vis även om det inte alls är någon milsvid skillnad. Men den är ju snygg. Det står en Juno 60 på JAM i Sthlm som verkar reko, den har DCB-MIDI. Tänk bara på att 106 kan skicka alla reglar till ett seqprogram och spela in dem, jag tror inte Juno 60 klarar det, den är nog lite för "pre midi" för det (1982 vs 1984).

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Rekommenderar ni en 60 före en 106a? Jag kanske inte automatiserar så mycket via midi mer än anslag och filtersvep.

EDIT: Tack Olsberg för trådflytten. Märkte att den låg helt fel...

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Depeche Modes - photographic ljuden går att få fram utan större problem och resten av speak and spell skivan också förövrigt.

...

Det måste ju vara en fantastisk slump eftersom ju 106:an inte fanns när Speak and Spell kom. Inte ens Juno-60 existerade ju 1981.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Rekommenderar ni en 60 före en 106a? Jag kanske inte automatiserar så mycket via midi mer än anslag och filtersvep.

Ja, det gör jag faktiskt, trots att den inte har midi.

Nu ska sägas att jag använt min juno-60 flitigt sedan 1986 (då jag köpte den begagnad för 7500 spänn, en enorm summa då..) och förstås är lite partisk då jag aldrig ägt en 106:a, men den finns ju i många studios och alltid när jag ska försöka klämma fram nån sån där typisk juno-pad så blir det lite klent med 106:an.

Och det där med automatisering kan du glömma. Som någon sa så får du ju vara tacksam om den hänger med på 16-delarna! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

LOL!!! Ok, då skiter jag i det 😄 Inga problem. Det var mest om det skulle gå, filtersvep kan man ju göra manuellt. Latare än så är man ju inte. 😉 (Däremot behöver jag midi, eftersom jag inte är så tajt keyboardist)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...