Jump to content
Annons

Många mickar dippar vid 6khz. Varför?


Signia

Recommended Posts

Tycker nästan alla mikrofoner - åtminstone kondingar, som jag använt eller fått inspelningar från - har en tydlig dipp nånstans mellan 5-7khz. Lite olika på olika inspelningar, men dippen finns oftast där. Aldrig nånsin en peak i ljudbilden där, alltid en dipp. Större eller mindre.

Verkar inte spela nån roll om det är rör, transistor, olika lokaler, avstånd till micken osv, även om jag tycker det känns något vanligare för kondingar än dynamiska. Det hörs absolut mest på sång, men även på annat.

Vad kan det här i så fall bero på? Är det att kapseln på nåt sätt har mindre resonans just vid det området, eller ... vad?

Nån fler som känner igen det här?

mvh

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

SM58 har en tydlig dal vid 7 khz. Annars så tycker nog att det är ganska blandat. 6 Khz är en våglängd på runt 5 cm. En halv våglängd blir då 2.5 cm. Det är storleks ordningen på olika mått hos mikrofoner så det är där det börjar hända saker. De brukar vara ganska platta fram till 2-3 KHz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

.. det är där det börjar hända saker. De brukar vara ganska platta fram till 2-3 KHz.

Det låter mycket rimligt. Intressant.

Här är nåt jag jobbar på just nu, snittnivåerna av hela sångspåret. Sångerska 40 år, inspelat i liten miljö med SE Electronics SE2200T, stormembran rör-konding, utan puffskydd t.o.m. Högpass-filtret ligger dock på tror jag, men här är en värsting-dipp vid 6k, dippar typ 10dB.

2014-06-07_205409.jpg

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa en sångmick från Pearl eller Milab med rektangulärt membran, så slipper du åtminstone den kraftigare resonansen som ett runt membran bidrar med. 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om du inte spelat in det själv kan det ju vara så att man använt desser och även sänkt runt 6khz pga kanske vissa konsonanter som t och s?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Skaffa en sångmick från Pearl eller Milab med rektangulärt membran, så slipper du åtminstone den kraftigare resonansen som ett runt membran bidrar med. 🙂

Man får andra problem i stället, framför allt att man får ojämn spänning i membranet kring hörnorna och man får två dominanta sväningsmoder. Väldigt spännande konstruktioner men frågan är om de inte skapar mer problem än de löser.
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte spelat in det själv kan det ju vara så att man använt desser och även sänkt runt 6khz pga kanske vissa konsonanter som t och s?

Hm. Good point. Så kanske det kan vara i vissa fall. Men i många fall är det inte så. Man var med själv vid tagningen o.dyl.

Märker mer och mer att det verkar vara vid 6k främst på sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Rupert Neve i samarbete med Siwei Zou har tydligen gett sig på att få bort membranets självsvängning, o gjort Rupert Neve mickar som säljs genom SE Electronics. Kritikerna lovprisar dom för det mesta. Dom sägs vara i princip helt karaktärfria, men dom kostar som en mindre bil förstås. Kondingmodellen där har litet runt membran, och levereras med 5 olika kapslar. Skulle va kul att se om det blir nån 6khz dipp där.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Rupert Neve i samarbete med Siwei Zou har tydligen gett sig på att få bort membranets självsvängning, o gjort Rupert Neve mickar som säljs genom SE Electronics. Kritikerna lovprisar dom för det mesta. Dom sägs vara i princip helt karaktärfria, men dom kostar som en mindre bil förstås. Kondingmodellen där har litet runt membran, och levereras med 5 olika kapslar. Skulle va kul att se om det blir nån 6khz dipp där.

Fast det är inte bara kapseln det handlar. Mellan kapsel och front galler är det ett avstånd som kan husera stående vågor. Hela kapselns upphängning är som en fjäder med en massa i ena änden. Själv gallret kan också komma i rörelse. Mikrofoni andra komponenter. I rör kan den vara direkt problematisk. Men andra komponenter som kondingar har också mikrofoni.
Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt spännande konstruktioner men frågan är om de inte skapar mer problem än de löser.

Helt ovetenskapligt, och kanske inte ens någon koppling till konstruktionen, tycker jag att Milab har många rätt. Milab DC96 är en av de trevligaste, mest allround, stormembranskondingar jag har jobbat med. Har också goda erfarenheter av VIP-50 med sin rymliga korg och ärliga öppna ljud.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Läste du meningen innan den du citerade?

ja självfallet:

man får ojämn spänning i membranet kring hörnorna och man får två dominanta sväningsmoder.

min fråga gäller givetvis vilka problem man får PGA detta

hur påverkar det mikrofonen i användning? frekvensupptagning, karakteristik, transienter etc etc

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt ovetenskapligt, och kanske inte ens någon koppling till konstruktionen, tycker jag att Milab har många rätt. Milab DC96 är en av de trevligaste, mest allround, stormembranskondingar jag har jobbat med. Har också goda erfarenheter av VIP-50 med sin rymliga korg och ärliga öppna ljud.

håller med helt
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

ja självfallet:

[/size]

min fråga gäller givetvis vilka problem man får PGA detta

hur påverkar det mikrofonen i användning? frekvensupptagning, karakteristik, transienter etc etc

Den mest uppenbara är att frekvensgången blir olika beroende på om man roterar längs med kortsida eller långsida. Men om det är så att den har två moder så kommer hörn spänningen vid vibration göra så att energi går mellan dessa moder. Dvs en frekvensberoende distorsion. Och två moder gör det också svårare att ordna helmholtz dämpningen. Svårt som i att tillverka så alla blir mer eller mindre identiska och att det inte uppstår problem med åldrande membran.
Link to comment
Dela på andra sajter

Den mest uppenbara är att frekvensgången blir olika beroende på om man roterar längs med kortsida eller långsida.

kan du försöka förklara lite närmare hur du menar med rotera?

att man rör sig runt en uppställd mick?

Svårt som i att tillverka så alla blir mer eller mindre identiska och att det inte uppstår problem med åldrande membran.

har milab dessa problem

jag kan bara hålla med joachime att milab är bland det bästa och mest välljudande jag testat och har inte upplevt några som helst problem med dom än så länge

men kanske för att en normaluppmickning inte innefattar rotationen du nämnde innan?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

kan du försöka förklara lite närmare hur du menar med rotera?

att man rör sig runt en uppställd mick?

har milab dessa problem

jag kan bara hålla med joachime att milab är bland det bästa och mest välljudande jag testat och har inte upplevt några som helst problem med dom än så länge

men kanske för att en normaluppmickning inte innefattar rotationen du nämnde innan?

Är det svårt att se symetriproblemet? Jag vet inte hur milab hanterar problemen. Men specarna säger inget om saken. Jag argumenterar inte alls något om hur de låter, jag har inte provat dem och skulle inte alls ha något emot ett par DC196:or. Inte för att jag tror att rektangulärt är på något sätt optimalt men kan naturligtvis ha fördelar. Men Milab argumenterar inte varför det är bra,

men poängterar det gärna vilket triggar mina varningsklockor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det svårt att se symetriproblemet? Jag vet inte hur milab hanterar problemen. Men specarna säger inget om saken. Jag argumenterar inte alls något om hur de låter, jag har inte provat dem och skulle inte alls ha något emot ett par DC196:or. Inte för att jag tror att rektangulärt är på något sätt optimalt men kan naturligtvis ha fördelar. Men Milab argumenterar inte varför det är bra,

men poängterar det gärna vilket triggar mina varningsklockor.

Visst förklarar de - och det är dessutom väldigt lätt att hitta infon på deras hemsida: http://www.milabmic....sp?page=capsule

Fortfarande varningsklockor...?

Redigerat av Claes
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Audio-Technica har förresten ganska nyligen släppt en ny värstingmick, AT5040. Gissa vad den har utrustats med? Jo - rektangulära membran. 🙂

http://eu.audio-technica.com/en/products/product.asp?catID=2&subID=15&prodID=4345

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...