Jump to content
Annons

Olika DAWS när skicka filer till varandra


Growingart

Recommended Posts

Hur arbetar ni när ni har olika DAWS?

Jag gör nu en clicktrack i Presonus och lägger grundgitarr av en låt som jag skrivit. Skickar över wave till en trummis. Men om han gör en clicktrack på sin DAW (Cubase 5) så verkar inte den matcha riktigt med min.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Se till att exportera alla spår från ruta ett som everlasting säger.

Jag hade satt ett tempo med fix BPM som ni är överens om och inga konstiga decimaler, t ex 118 BPM

eller 74 BPM beroende på låt så att ni säkert kan kolla att allt hamnar rätt.

Om det inte skulle göra det, av någon konstig anledning, så ser ni i alla fall att det är det som blir fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Spela in en klick-track och skicka med som de andra ljudfilerna.

Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller faktiskt på med ett samarbete just nu, där jag fick spår i 140bpm i 24bitars 44,1khz, och det var inga problem att dra in.

Om man exportara projektet med alla separata kanaler, ska alla spår bli exakt lika långa.

Allt jag behövde gör var att markera alla exporterade audiospår, och importera. Därefter använde jag "Remove silence"-funktionen så låg alla klipp där de skulle. Efter det kollade jag bara att allt låg på taktstrecken. Sen var det bara å stätta igång och prodda. 🙂

Så se till att exporten du får, har alla lika långa wav-filer, är i rätt BPM, och har rätt upplösning. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade en period där man försökte hitta bra sätt att föra över, från en plattform till en annan, inklusive för video-arbeten. AAF, OMFI, AES31, lång radda format ochpaketeringar, men .. inte ens dom program som är gjorda av samma tillverkare, där båda använder tillverkarens specifikt utformade fil-utbytes-system funkar bra.

Kör på ljudfiler, midifiler plus eventuellt tempo-filer. Det strular aldrig.

Som sagt ovan: se till att alla filer börjar på samma punkt, så slipper du mycket onödig ordväxling med mottagaren. Men om man skickar med ett klickspår med, så hindrar det en del potentiella missöden faktiskt. Man får bara se till att det klickljud man har verkligen kommer exakt på slaget i DAW. En del klickljud har kort fördröjning först osv.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar, jag ska stämma av med trummisen om detaljer. Men jag har tänkt precis som ni beskriver med 24 bitar, 44,1 kHz, inga konstiga bpm (senaste har 110, 180), exportera från början, wave, och med clicktrack. Jag kanske ska öva lite med en 4/4 låt, nu drog jag igång med en av mina progressiva skapelser.

Link to comment
Dela på andra sajter

lite olika. Jag gör en melodi som dyker upp i huvudet, och den kan vara lite knepig. Helt oavsiktligt.

Ex vis först 8 takter som alternerar mellan 8/8 och 7/8, sedan en brygga på 6/8, varefter det alternerar mellan 8/8 och 6/8. Melodierna byggs upp av 8+7, respektive 8+6 taktslag.

Och sedan övergår det till annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Nu börjar det gå bättre. Inte minst inspirerad av era råd 🙂

Det funkar bra med DAWs. Ett initialt problem var att jag gjorde första versioner på min porta, och har nu börjat övergå till DAW. Men det kan vara så att portan inte riktigt stämmer. Jag har inte riktigt orkat gräva i det men gör nu (om) allt i Studio One.

Nu brakade min gitarrförstärkare ihop också, men när jag får min nya så ska det bli fart igen.

Nästa steg blir att lista ut hur spela in sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...