Jump to content
Annons

Öronskada.


Baugarn

Recommended Posts

Hej!

Jag spelade mycket gitarr i mina yngre dagar och var ju lite av en "hårdrockare". Jag köpte en grov förstärkare och en okej gitarr och när jag spelade så spelade jag då givetvis högt som f a n. Nu har jag ont i dem när det går upp i vissa frekvenser. Det knastrar lite samtidigt och mitt huvud känns väldigt tungt och jag har ont. Jag spelar inte längre el-gitarr med förstärkare då jag flyttat till lägenhet och det skulle störa grannarna för mycket så nu gör jag House bland annat istället. Men problemet kvarstår när jag gör det. Får även lock i öronen ofta.

Och mitt problem är att jag inte kan använda öronproppar, sitter nämligen och gör musik med hörlurar, hur ska jag göra i sådana fall? Sänker jag volymen till den grad att mina öron inte alls störs så hör jag inget när jag ska mixra ljudet, då låter allt annorlunda när jag höjer igen.

Vet att det finns olika trådar för hörsel och öron skador, men tycker ändå inte jag fått något svar på vad jag kan göra som hörluranvändare av problemet.

P.S: Innan ni frågar, ja - jag har rengjort mina öron med tops. ^-^

Robin

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det blir aktuellt med hörapparat så är min erfarenhet att den typen som sitter bakom öronen blir obekväma med hörlurar (dessutom då jag inte hade en tät hörselpropp så blev det rundgång).

Den nya jag har sitter helt och hållet i örat och funkar bra med hörlurar.

(Hör runt 60 dB sämre i ena örat. ...Det går att göra musik i alla fall.)

Link to comment
Dela på andra sajter

mitt råd till dig är att genast sluta använda hörlurar överhuvudtaget. Ljud i hörlurar skapar ett betydigt större ljudtryck mot öronen, och det är också lättare att dra på för hög volym i hörlurar, att smyg höjja mer och mer är ett förekommande fenomen.

Jag själv vill gärna spela högt, men jag måste påminna mig själv vad som händer när jag gör det, jag tröttar då ut öronen så man får helt enkelt försöka spela lagom.

Att sluta med hörlurar är steg 1, då det är mer ansträngande för öronen.

Att skaffa ett par högtalare som är skonsamma mot öronen, det finns även skillnader där, vissa tröttar ut öronen mer än andra. Mina HG3 ska vara snälla mot öronen t.e.x vad det kan bero på har jag inte analyserat djupare i, men det är 3 way design kanske är en bidragande orsak..bara en vild gissning..I ditt fall vill man ha så lite ljudtryck som möjligt.

Även när det gäller Hörlurar så varierar dess ljudtryck stort...Jag vet att Mina DT800 Pro ska ha ett högre ljudtryck än snittet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Erik.

-

Okej, jo jag har ju ändå tänkt köpa ett par högtalare så kanske skulle sätta mig till att lägga hörlurarna på hyllan och köra på högtalare, lite synd när man bor i lägenhet men jag vill ju gärna höra något när jag blir äldre också.

Får kolla upp ett par bra och snälla högtalare när lönen kommer.

Tack för svar och tips! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Erik.

-

Okej, jo jag har ju ändå tänkt köpa ett par högtalare så kanske skulle sätta mig till att lägga hörlurarna på hyllan och köra på högtalare, lite synd när man bor i lägenhet men jag vill ju gärna höra något när jag blir äldre också.

Får kolla upp ett par bra och snälla högtalare när lönen kommer.

Tack för svar och tips! 🙂

Ja undersök vilka högtalare som låter bäst på låg volym.. det skiljer även där..

Mina HG3 återigen låter väldigt fylligt även på låg volym..

Jo det är också så jag resonerar att man vill ha ett par fungerande öron när man blir äldre, jag håller mig borta från hög volym så gått jag kan, jag har inte varit på en konsert sedan 2002.

Fick avsmak av det då jag fick tininutus som tack och lov blivit bättre nu. Men mitt högra öra hör inte diskant lika bra så det är en viss obalans, mest märkbart i hörlurar men så hjärnan funkar att öronen är korskopplade i hjärnan så "jämnar" hjärnan ut skillnaderna så att det inte uppfattas på samma sätt.. Jag har dock bra hörsel men mitt vänstra öra är helt klart bättre.

Jag sätter mitt hopp till stamceller, vore nice att kunna injecera några stamceller som gör örat som nytt igen.. Förhoppningsvis sker detta inom dom kommande 20 åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska göra det, lite kul om man kan njuta av ljuden istället! 🙂

Ouch, det är bara hoppas det kommer till det normala igen. Att ha hörsel/öronproblem känns oerhört påfrestande psykiskt.

Det går till viss del att fokusera bort ljudet, det uppleverlar jag iallafall. Fast kräver en del mental styrka om man säger så... likt en fluga som sitter på armen och är irriterande.

Från wikipedia

"Fokusering och förträngning[redigera | redigera wikitext]

Till skillnad från en vanliga ljudmätare så har hjärnan också förmågan att mer eller mindre fokusera eller förtränga ett specifikt ljud. Detta är troligen också ett arv från evolutionen. Stenåldersmänniskor som kunde urskilja och reagera på vissa svaga ljud från faror hade större chans att överleva och ta hand om sina barn osv.

Man kan också träna förmågan att urskilja ett visst ljud i en komplex ljudmiljö, orkestermusiker har ofta bättre förmåga än medelpersonen att urskilja och särskilja ljud, något som delvis anses bero på att verksamheten tvingar dem till detta. [1]"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går till viss del att fokusera bort ljudet, det uppleverlar jag iallafall. Fast kräver en del mental styrka om man säger så... likt en fluga som sitter på armen och är irriterande.

Från wikipedia

"Fokusering och förträngning[redigera | redigera wikitext]

Till skillnad från en vanliga ljudmätare så har hjärnan också förmågan att mer eller mindre fokusera eller förtränga ett specifikt ljud. Detta är troligen också ett arv från evolutionen. Stenåldersmänniskor som kunde urskilja och reagera på vissa svaga ljud från faror hade större chans att överleva och ta hand om sina barn osv.

Man kan också träna förmågan att urskilja ett visst ljud i en komplex ljudmiljö, orkestermusiker har ofta bättre förmåga än medelpersonen att urskilja och särskilja ljud, något som delvis anses bero på att verksamheten tvingar dem till detta. [1]"

Jo, eller att inte slicka sockret runt munnen från en munk. ^^

Tack, väldigt positiv nu till att köpa ett par bra högtalare och låta mina öron vila lite. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, eller att inte slicka sockret runt munnen från en munk. ^^

Tack, väldigt positiv nu till att köpa ett par bra högtalare och låta mina öron vila lite. 🙂

Ja och håll dig uppdaterad på stamcells forskningen görs stora framsteg där. Dom har ju lyckas en döv få hörsel t.e.x kommer ej ihåg vad det var för djur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och håll dig uppdaterad på stamcells forskningen görs stora framsteg där. Dom har ju lyckas en döv få hörsel t.e.x kommer ej ihåg vad det var för djur.

Läste det där för ett par år sedan. Cellerna hamnade lite var som helst, och inte välordnat. Vi vet inte hur dom hörde.

Vissa fåglar har tillväxt hela tiden.

Jag antar att risken att bli helt döv om man gör nåt ingrepp kanske inte är värd att ta om man kan lösa det med hörapparat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste det där för ett par år sedan. Cellerna hamnade lite var som helst, och inte välordnat. Vi vet inte hur dom hörde.

Vissa fåglar har tillväxt hela tiden.

Jag antar att risken att bli helt döv om man gör nåt ingrepp kanske inte är värd att ta om man kan lösa det med hörapparat.

Tekniken går frammåt som sagt, genombrott kommer ske är ju bara en tidsfråga..

Enklare saker så som att reparera skadade flimmerhår hoppas jag blir verklighet inom 10 år.

Borde ju isånnafall kunna bota tininuts t.ex och återskapa hörseln..

Det svåraste är väl att bygga nervbanorna till hjärnan, men dom borde finns kvar även för de existerande skadade flimmerhåren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stamcellsterapi vid exempelvis hörselskador är en lösning som är väldigt långt borta, tyvärr.

Vila dig från lurarna och vila öronen från höga ljud och sök hjälp vid din vårdcentral om du fortsatt besväras av dina öronproblem.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Stamcellsterapi vid exempelvis hörselskador är en lösning som är väldigt långt borta, tyvärr.

Vila dig från lurarna och vila öronen från höga ljud och sök hjälp vid din vårdcentral om du fortsatt besväras av dina öronproblem.

varför så negativ ?

genombrott kan ske när man minst anar det...

Dessvärre tror jag stamcellsterapi kanske inte är det området dom forskar mest på..

Läggs nog mer resurser på annan form av stamcellsterapi.

Link to comment
Dela på andra sajter

varför så negativ ?

För att jag är i branschen och har järnkoll på läget 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...