Jump to content
Annons

Pryl som tillåter en att växla mellan utgångar.


Naymari

Recommended Posts

En av de stora fördelarna av att jobba med ett analogt bord är att man kan patcha in referenslåtar/mixar på bordets stereo-ingångar. Vilket gör att man kan switcha mellan sin mix och referensen med ett knapptryck utan "downtime" (dvs. tystnaden när man skiftar vilken kanal som ska vara i solo i DAW:et). Det går att ställa om solo till X-OR läge, vilket löser en del av problemet. Men den går ju inte hela vägen.

Så jag undrar om det finns någon enkel pryl man kan sätta mellan ljudkortet och monitorerna som gör att jag kan hoppa mellan två par (gärna fler) utgångar på mitt ljudkort med en enkel knapptryckning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Något liknande ja. Fast helst inte för det priset. 😱 Monitor-kontrollen är dock inte ett behov, men om det inte går att få utan så får man ta en med monitor-kontroll.

Jag hittade en ny på ebay för strax over 5000kr. Aja det finns säkert billigare också, men det var mitt tips 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En billig jävel:

http://www.thomann.d...800_minimon.htm ?

Eller fattar jag fel? Du behöver inte monitorkontroll, men du vill ändå kunna hoppa mellan olika utgångar på ditt primära ljudkort?

Det var inte dyrt! 🙂 Precis! Jag behöver ingen monitor-kontroll då jag bara har en uppsättning högtalare för tillfället. Jag vill kunna lägga min mix på utgång 1-2 en referens på 3-4 osv. Men om man behöver en monitor-kontroll för den funktionen får jag kanske köpa en sådan. Då har man framtidssäkrat på köpet till när man ska köra flera monitorer.

Ska kolla in den! Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om jag är helt bakom, men du vill kunna byta till andra utgångar -> 1/2 till 3/4, men fortfarande lyssna genom samma monitorer? Hur ska de då vara kopplade? Har du mer än fyra ingångar per monitor/högtalare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag vet inte om jag är helt bakom, men du vill kunna byta till andra utgångar -> 1/2 till 3/4, men fortfarande lyssna genom samma monitorer? Hur ska de då vara kopplade? Har du mer än fyra ingångar per monitor/högtalare?

Det ska alltså gå flera par kablar från ljudkortets (saffire Pro 40) utgångar till en switch med där man kan välja ingångar mellan olika ingångar som summeras till en stereosignal som går ut till ett par monitorer. Alltså när en lyssnar på utgång 1/2 så ska de andra kanalerna inte låta. och man ska kunna switcha mellan de olika med en knapptryckning.

Tänk dig en AB/Y pedal till gitarr, där du har två gitarrer uppkopplade genom pedalen till samma förstärkare och kan hoppa mellan vilken gitarr som låter eller inte.

Jag har sett nu att många monitorkontroller har denna funktion fast med betydligt fler utgångar och krusiduller än vad jag behöver. Det var därför jag undrade om det fanns något som bara uppfyllde denna funktionen.

Detta går att göra digitalt, men de få sekundernas tystnad som sker i bytet gör att man dels slösar tid, samt hinner glömma vad som händer när nästa mix kommer igång.

Är du med?

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...