Jump to content
Annons

Avantone MixCubes som sekundära monitorer ?


Ekstasis

Recommended Posts

Fick ett tips om Avantone MixCubes , att det tydligen ska vara ganska populära nu, dom verkar fylla lite av samma funktion som NS 10orna men i något morderna tappning. Dom kostar bara 4500 kr så.. kanske är värt att köpa..bara för att få en ny referens.

Dom finns i gult och svart, dom svarta ser helt okej ut.

Någon som testat dom och har någon åsikt ?

http://emusic.se/pro...ereopar)--Svart

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Jag har tidigare använt originalen, Auratone i studio. Aurotone var designade för att härma vad folk hade i stugorna förr. Ingen botten finns, det är bra att checka om bas hörs trots att man inte får med nåt under typ 100hz i lådan. Jag funderade ett tag på att köpa ett par men tänkte efter och insåg hur lite jag använt Auratones i studios så dessa gick bort. Jag använder ett par Philips resehögtalare istället för Auratone/Avantone för att checka balansen i mindre system. Betydligt billigare och gör jobbet lika bra tycker jag.

Innan du köper dessa skulle jag rekommendera att du lyssnar på dom, låter inte som andra monitorer.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut!

Jag har sådana själv som komplement och även om de inte har direkt bästa tänkbara ljud, så är det ändå bättre än jag hade väntat mig innan jag testade dem.

Om du har ett hyggligt slutsteg stående redan, så finns de också i en passiv variant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut!

Jag har sådana själv som komplement och även om de inte har direkt bästa tänkbara ljud, så är det ändå bättre än jag hade väntat mig innan jag testade dem.

Om du har ett hyggligt slutsteg stående redan, så finns de också i en passiv variant.

Okej, trevligt att du också har dom ? Finns det några alternativ eller ska man köra på mixtubes ?

som sagt känns så man ändå får mkt för pengarna en ny referens för 4500 kr..kan vara ganska värdefullt.

Hade tänkt köpa den aktiva varianten isånnafall..

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

okej verkar som Mixtubes högtalarna finns i väldigt många studios iallafall... och priset på 4500 känns inte så mkt att bråka om..

bara ett fint komplement tänkte jag till min Trident HG3s

Kan säkert tillföra nåt för din lyssning, det är ju som komplement man skall ha dom. Förr var Auratone nästan lika vanliga som NS10 i studios. Jag gillar varken NS10 eller Auratone. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan säkert tillföra nåt för din lyssning, det är ju som komplement man skall ha dom. Förr var Auratone nästan lika vanliga som NS10 i studios. Jag gillar varken NS10 eller Auratone. 🙂

Jag har bara hört NS 10orna en gång och jag sa fy fan var det så här illa dom lät ?

Går ju inte mixa diskant eller bas med dom det är klart...

Link to comment
Dela på andra sajter

I studion jag brukar mixa i står både NS-10 och Mixcubes. Tycker principen, middig alternativlyssning, är praktisk. Med det sagt föredrar jag Mixcubes framför NS-10. Ännu mindre botten och även diskanten viker av tidigt så det går inte att fokusera på annat än mellanregister. Gillar också att det bara är ett element.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Blev det nåt köp av Mixcuber? Såg denna halvgamla tråd nu...

Jag har såna o tycker de är fruktansvärt bra. Nåt som är skitsvårt UTAN mixcuberna är tex att sätta nivån på virveln så det blir lagom i de flesta olika lyssningssystem som finns, lika med gitarrers nivå vs leadsång osv osv. Med Mixcuberna är det så otroligt mkt enklare.

Har man rejäla huvudmonitorer är det lätt att få till elbasljud o kagge, men det ljudet kanske inte funkar alls i en liten skitstereo. Slår man över till Mixcuberna hör man samma sak direkt där och kan lätt ändra eq på kagge o bas så att det hörs även där. De låter förstås annorlunda än riktiga monitorer, annars vore det ju ingen vits alls. Jag tycker det allra svåraste med ljudmixar är just nivåerna, eftersom det sen låter så enormt olika beroende på vad man lyssnar i. Kan man höra allt när man lyssnar i mixcuberna kommer det att låta bra i alla system, det gör i alla fall hela mixandet jävligt mycket lättare. Man hör cymbalerna lite grann i dem också, även om de har tunt med diskant. Jag har de passiva kopplade till 2 ggr 80 watt, o det går att spela mkt högre än vad som är bra för tinnitusen med de här pyttelådorna.

En bra bisak med Mickuberna är att jag tror de här middiga lådorna gör att man efter ett tag bättre "lär sig" hur huvudmonitorerna funkar.

Rekomenderas starkt till både nybörjare och proffs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...