Jump to content
Annons

Vilken Mac ska jag köpa? (2014)


Martin1979

Recommended Posts

Hmm då är det kört med en 13 tums alltså finns det inga 13 3 tums quadcore?

Känns jävligt dyrt med 18.500 för en 15 tums

Ja det stämmer, alla 13.tummarna är bara dual core. Men det finns även med Intel i7, dvs att du då får 4 kärnor... det Kan ju vara lite klent i långa loppet. Men kom ihåg att med 15-tummarna så får du så mkt mer på köpet. Retina display, fyrkärnigt Intel i7 dvs med hyperthreading/åtta processortrådar. Det är mer än dubbelt upp i prestanda i jämförelse med 13-tummaren. Dessutom så är det 16 GB ramminne.

Spara spara spara, dessutom så finns det ju finansiering. 🙂

Annars så tror jag du kommer bli lite besviken om du slår till på en 13-tummare ... Inte kul med nya prylar som kanske knäar det första det gör? Nu vet jag ju inte hur pass tunga projekt du kör. Antal audiospår kommer du säkert upp i max i ex Logic. det är ju först när du mosar på pluggar som det börjar jobba.

Du får se till att vara riktigt snäll fram till jul så kanske nån snäll tomte kommer med lite bidrag till en 15tummare 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Burnin Sven (oregistrerad)

En begagnad Mac Pro kan ju vara ett bra alternativ kanske. Själv hade jag tur och köpte en 8 core 3,1 för under tusenlappen utan i veckn spm gick. visserligen ytan grafikkort men ett gtx 660 funkar tex så det behöver inte bli dyrt. Jag hade ett redan.

Utöver det så funkar ett skitbilligt pcie usb 3 kort från kina alldeles utmärkt så nu finns det usb 3 på den. Undrar just om dom där första år att stoppa i två 6 core proppar för det vore skoj. Det finns redan fw 400 och 800 så den är lite framtidssäkrad kan man väl säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns redan fw 400 och 800 så den är lite framtidssäkrad kan man väl säga.

Framtidssäkrad? 🙂 Firewire är dåtid. Men USB3 är ju klart ett plus.

Ett bra klipp du gjorde där! En sån burk klarar ju trots allt en hel del fortfarande.

Firewire är över 20 år gammalt och är nu mer mest historia. Vad som är intressant är ju Thunderbolt som sitter i den burken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Vad sjutton skriver ni jag sa att jag hade stoppat it ett usb3 kort fw finns ju redan på den. Jag har tb på två sv mina andra så där tror jag att jag klarar mig ganska bra och jag använder dom på riktigt. Det skulle inte heller förvåna mig ett dugg om det går att stoppa två sixcore proppar i mac pron. Det enda som är lite slött i den är minnena som är max 800 mhz tror jag.

Sen firewire att det skulle vara ångmaskin jo tjena vilket struntprat nu när flertalet ljudkort som rekommenderas är usb2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad sjutton skriver ni jag sa att jag hade stoppat it ett usb3 kort fw finns ju redan på den. Jag har tb på två sv mina andra så där tror jag att jag klarar mig ganska bra och jag använder dom på riktigt. Det skulle inte heller förvåna mig ett dugg om det går att stoppa två sixcore proppar i mac pron. Det enda som är lite slött i den är minnena som är max 800 mhz tror jag.

Sen firewire att det skulle vara ångmaskin jo tjena vilket struntprat nu när flertalet ljudkort som rekommenderas är usb2.

Gällande utbyte av hårdvara i en Mac kan jag rekommendera att titta på ifixit som dissekerar alla Macdatorer.

Det är latency och kontrollers i datorn som är viktigast. Normalt använder man inte mer än ett ljudkort för firewire men man använder desto mer för USB2. Har man en dedikerad kontroller för sitt USB-ljudkort är det i vissa fall bättre än firewire men det är inte alltid så 🙂

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är synd att Thunderbolt blev så utmobbat redan från början. Det känns som en av de främsta anledningarna till att det varit så trögstartat.

Jag hoppas innerligt att det inte försvinner. Men det verkar ju som om fler och fler tillverkare börjar anamma det på allvar sedan Apple fimpade Firewire helt. Så kanske har det chans att leva vid sidan om USB så som Firewire gjorde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är synd att Thunderbolt blev så utmobbat redan från början. Det känns som en av de främsta anledningarna till att det varit så trögstartat.

Jag hoppas innerligt att det inte försvinner. Men det verkar ju som om fler och fler tillverkare börjar anamma det på allvar sedan Apple fimpade Firewire helt. Så kanske har det chans att leva vid sidan om USB så som Firewire gjorde.

Det är synd att Microsoft inte hängde på vågen som inte ens ser till att fixa drivrutiner i deras kassa OP.

USB3 är ett skämt i jämförelse...

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

yup det är det men i brist på annat och när nu ändå alla moderkort mac som pc har det varför inte börja tillverka usb 3 ljudkort och annan hårdvara också för den delen.

Med usb två blir det svårt att göra något seriöst flerkanaligt så då vill jag nog rekommendera FW istället i väntan på att TB blir mer injobbat på marknaden så priserna hamnar där dom ska vara och inte i fantasivärlden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Gällande utbyte av hårdvara i en Mac kan jag rekommendera att titta på ifixit som dissekerar alla Macdatorer.

Det är latency och kontrollers i datorn som är viktigast. Normalt använder man inte mer än ett ljudkort för firewire men man använder desto mer för USB2. Har man en dedikerad kontroller för sitt USB-ljudkort är det i vissa fall bättre än firewire men det är inte alltid så 🙂

Ska man skyffla filer och har en mac pro 3,1 då vill jag varmt rekommendera att man letar efter ett pcie usb3 kort som funkar i en mac. Mitt köpte jag svinbilligt från Kina. Det tar en stund innan det kommer om man handlar därifrån men priserna är ju minst sagt överkomliga.

Jag betalade några hundra spänn allt inkluderat och givetvis så funkade det inte först men men det var bara för att jag inte fattade att man är tvungen att installera en driver när det inte är riktiga mac prylar man stoppar i maskinen. Kort sagt det finns en generic driver till det här på nätet om man googlar.

Jag kan också informera om via egen erfarenhet att PC grafikkort i alla fall gtx 650, 660 och 760 rullar under både mountain lion och mavericks på en mac pro 3,1 och till och med på en gammal asus p6t se maskin men en sixcore xeon processor som kör mountainlion.

På en riktig mac pro så loosar man startskärmen så man åker på att byta startup disk från rullande os till nästa bootup om man bootcampar.

Men varför köra win på en mac det går väl bättre på en pc kan jag tro.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Med usb två blir det svårt att göra något seriöst flerkanaligt så då vill jag nog rekommendera FW istället i väntan på att TB blir mer injobbat på marknaden så priserna hamnar där dom ska vara och inte i fantasivärlden.

Fast det är ju lite hönan eller ägget. Om ingen köper TB-prylar kommer det aldrig bli injobbat.

Jag skulle inte köpa en ny produkt med firewire idag, knappt begagnat heller. Visst det finns adaptrar till Thunderbolt men ändå.

Ska bli intressant att se hur det kommer gå för USB 3.1 och den nya C-kontakten. Det kommer ju bli lite av samma svårigheter som Thunderbolt haft. Men kanske lyckas de få en mer lockande prissättning på dem dock.

Jag hoppas fortfarande på Thunderbolt då jag tycker den mest flexibla och framtidssäkra lösningen. Men som vi lärt oss så vinner ju sällan saker för att de är tekniskt överlägsna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Behringer säljer ett ljuidkort ett fw med bra preampar som dom tydligen köpt rättigheter till för ett par tusen ca. Det skulle jag köpt om jag skulle köpa nytt nu men mitt funkar fortfarande så det får vänta.

Vad är det för fel på fw? Mitt kort funkar kanonbra och det har 8 kanaler in samt ut (tror jag orkar inte kolla) jag skulle i så fall satsa på skitbra preampar istället för ett nytt ljudkort om det jag har redan funkar kanon vilket dom flesta gör (till och med usb2 korten men det blir lite slött vid mångkanals inspelning).

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för fel på fw? Mitt kort funkar kanonbra och det har 8 kanaler in samt ut (tror jag orkar inte kolla) jag skulle i så fall satsa på skitbra preampar istället för ett nytt ljudkort om det jag har redan funkar kanon vilket dom flesta gör (till och med usb2 korten men det blir lite slött vid mångkanals inspelning).

Det är inget fel på firewire, men det är ett utgående format och känns lite tokigt att investera i. Jag gillar att rösta med plånboken med. Vill gärna stödja teknologier jag tror på.

Men ja du har rätt i att det finns många prisvärda FW-ljudkort. När det gäller Thunderbolt finns det bara ett i den lägre prisklassen och det är visserligen bra men har väldigt begränsad funktionalitet för sitt pris.

Dock finns det en hel del bra USB-ljudkort nuförtiden också, och en fördel med dem är att de funkar med mobiler och plattor.

TB kommer att förbli ett proffsgränssnitt. Men man kan ju hoppas att tex Focusrite uppdaterar sin Saffire-serie till TB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det som är skumt det är att usb2 lever kvar som är å långsamt och fw som kom senare ska vara på väg ut och sänre trots att det är mycket snabbare. Helt bakochfram jag tror det går samma väg med tb faktiskt det får en stund i solen och sen envisas folk med usb2 så åker det på tippen också.

Det mesta av det där bestäms av marknadsstrateger inte utifrån vad som är bra och förmodligen enbart för att det verkar som att handhållna enheter är det som gäller. Eller rättare sagt det är det dom vill slå i oss som dom alltid gör för att förstärka trender.

När det gäller den här typen av teknik så är det verkligen lönt att vara lite dinosaur det blir dyrt som fan att byta grejor i den takt som marknaden lockar oss till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ad omvandlarna är samma i alla kort det är bara det andra som skiljer så ett svindyrt har samna chip som ett billigt så vitt jag förstår. Alltså är det lönt att köpa eller spara typ ett gammalt delta 1010 om det funkar och satsa på riktigt bra preampar istället. Fler in och utgångar och i alla fall semi pro kvalite förmodligen hel pro för det har säkert gjorts många skivor med det kortet.

Men då måste man ha tillgång till en pci plats i sin desktop och det har fasats ut till förmån för jag vet inte vad. Pcie på ljudkortssidan duger tydligen inte heller utan folk ska ha usb2?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast om du ser på dem som två parallella teknologier och inte som konkurrerande så blir det lite mer logiskt. Thunderbolt ersätter Firewire (bland annat) och USB3 ersätter USB2.

Och visst duger PCIe, det är ju det som Thunderbolt använder sig av vilket är en av anledningarna till att det är överlägset både Firewire och USB. Det handlar inte bara om hastigheten.

Men jag kan hålla med om att det ofta lönar sig att ligga steget efter i utvecklingen nuförtiden. Både ekonomiskt och miljömässigt. Prestandan har ju i många fall sprungit förbi användarnas behov.

Själv tycker jag dock inte att det som sitter runt ADC-chipet är så "bara". Ljudkvaliten kan skilja sig ganska mycket mellan två produkter som använder samma chip, just pga hur de är implementerade och elektroniken runt om.

Men visst, är man bara i behov av I/O så går det att köpa billigt begagnat med bra kvalitet. Delta 1010 tex står sig definitivt fortfarande även om det inte är toppklass.

Personligen vill jag ha så lite lådor och kablar som möjligt, och det ska vara lätt att flytta på. Så för mig är tex UAD Apollo helt klockren och lätt värd sina pengar. Mjukvara, arbetsflöde, ergonomi etc. är sådant som är viktigt för mig. Men bryr man sig inte om sådant så är jag helt med dig.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag har två delta kort ett 1010 och ett 44 och kör dom båda i varsin pc som kör på os x mountain lion. Detta är egentligen inte möjligt då apple slutade med pci platser i och med intel processorerna. På pc sidan fanns dom ett tag till men är väl mer eller mindre borta där också.

Så tack vare att folk gjort hackintoshing möjligt och tack vare en entusiast från holland/ nederländerna nån stans som skrev drivar till dom korten och några till så har jag en quadcore 3770k maskin som är mera flexibel än det mesta och kompatibel både framåt och bakåt.

I mina två nyaste madkiner finns även två tb portar men dessvärre inte pci bara pcie så där åker jag på att köra med fw kort.

I mitt fall är det dessvärre svårt att slippa alla kablar då jag även leker med live video sändningar och wifi bluetooth etc inte räcker till.

Jag ser inget fel i ditt resonemang håller med i stort vill förtydliga det och jag inser skillnaden mellan normalt musikdator användande och det jag gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Tar upp den här tråden igen.. ett par månader senare och lite nya släpp från apple. Jag ska köpa ny mac, vilken rekommenderar ni? Bäst prestanda till bäst pris.

Det är mest troligt nya versioner av iMac på gång till hösten med den nya processorarkitekturen "skylake".

Om det är så att du behöver en dator nu hade jag rekommenderat blocket. Finns ingen prisvärd ny Mac i dagsläget för rimliga pengar till musik 🙁 Använd geekbench och 64-bitar multicore, du bör köpa en dator som får minst 8500 poäng i Geekbench och det är alltid ett stort plus med SSD-/eller Fusiondrive. iFixit visar vad du kan byta själv och Kingstons minneskonfigurator hos Dustin ordnar mer RAM för bråkdelen av kostnaden Apple vill ha. Enda skillnaden mellan Apples RAM och Kingstons är att Apples RAM drivs med lägre spänning och därmed också har något mindre värmeutveckling vad jag vet.

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Hej

Jag glider in i den här tråden då jag är på jakt efter en ny mac.

Jag vill ha en stationär dator och har inte satt någon direkt gräns för vad det får kosta utan försöker komma fram till vad som är det optimala förhållandet mellan pris/prestanda och inte minst behov. Hoppas ni vill hjälpa mig 🙂

Jag misstänker att en Mac Pro är lite overkill, men om man får tag på en begagnad 6,1 med 6 kärnor 3,5 GHz, 32 Gb minne och 256 Gb flash drive för 26 000:- (nypris 48 395:-) så är det väl rätt bra?

Ett alternativ för ungefär samma peng är en ny iMac:

27-tums iMac med Retina 5K-skärm

4,0 GHz fyrkärning i7 (Turbo boost 4,2 GHZ) GB

16 GB

256 GB flashlagring

29 945:-

Anledningen till att ha flera kärnor är om jag har förstått rätt att flertrådiga appar fungerar bättre då, men vad är egentligen flertrådiga appar? Cubase? Superior Drummer? Pluggar från Waves?, Universal audio?

Är det helt puckat att lägga 30 laxar på en dator för musikproduktion?

Det jag kommer att göra är att framför allt spela in mig själv, men även hela bandet och mixa så klart.

Någon som har input?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Cubase har stor nytta av många cores. Hur många man behöver beror på vilken latans man kan acceptera och hur många tracks man jobbar med hur besvärligt man tycker det är att frysa spår osv. Själv tycker jag imac suger. Jag vill ha datorn i ett annat rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...