Jump to content
Annons

Vilken Mac ska jag köpa? (2014)


Martin1979

Recommended Posts

Hej. Jag har letat runt lite på forumet och detta verkar vara rätt tråd för min frågeställning.

Skatteåterbäringen är precis runt hörnet och jag tänkte investera i en Macbook pro. Jag har tänkt att ha den enbart till musikproduktion och inte ha en massa onödigt skräp på den. Så min fråga är vilken kapacitet bör den ha? Jag har sett att det finns Macbook pro i många olika prisklasser.

Nu vet jag inte om det gör någon skillnad på vilken typ av musik man ska rikta in sig på (Jag är nybörjare och kan väldigt lite om sånt här) men det är i alla fall åt psy-trance och psy-chill hållet. Psykedelisk elektronisk musik 🙂 Sen har jag en följdfråga med: Cubase eller Logic? Vad fungerar bäst till Macbook pro och denna typ av musik jag vill rikta in mig på?

Tack på förhand 🙂 Mvh Martin

Redigerat av Linus
Delar upp inlägg till 2014 års tråd om Mac-inköp.
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Du ska alltså köra mycket softwaresyntar, då köper du den med snabbaste processorn. Logic klart som korvspad.

Tack så mycket. Snabbast processor och Logic. Noterat 🙂

och som vanligt lägger jag till: 16gb minne eller mer....

vad har du för budget?

Som det ser ut nu runt 12.000 har jag att lägga på detta. Men kostar det mer så väntar jag hellre och sparar tills jag har råd. Jag vill inte ha några halvdana grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket. Snabbast processor och Logic. Noterat 🙂

Som det ser ut nu runt 12.000 har jag att lägga på detta. Men kostar det mer så väntar jag hellre och sparar tills jag har råd. Jag vill inte ha några halvdana grejer.

sunt tankesätt. grejen är väl den att det är tufft att sätta i mer minne i dom nya macbooksen, (tror dock inte det är helt omöjligt). Så även om du klarar dig med 8gb minne så länge du inte kör för mkt tunga samplingsbibliotek, så blir du ganska begränsad om du får för dig att tex slänga på lite bra pianon, trummor eller stråkar i nån låt.

Men ska man köra i7-processor och 16gb minne så hamnar man runt 20 lax.

Är det just bärbart du tänker dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket. Snabbast processor och Logic. Noterat 🙂

Som det ser ut nu runt 12.000 har jag att lägga på detta. Men kostar det mer så väntar jag hellre och sparar tills jag har råd. Jag vill inte ha några halvdana grejer.

Hej Martin. En kort fråga, är du beroende av en bärbar dator för att kunna skapa musik? (Du kanske har en polare som bor en bit bort som du skall göra musik tillsammans med eller något liknande?) En bärbar dator är alltid en kompromiss som man får betala mer för än en stationär dator.

Om du inte är beroende av en bärbar dator hade jag rekommenderat att du kikar på en iMac istället. Som sagts i ett tidigare svar är en dator med med i7 processor det du skall ha och eftersom Logic är anpassat och optimerat för OS X är detta det bästa alternativet. Har sett att det finns intressanta iMac på blocket om du inte tvunget vill köpa en ny dator.

Gällande hur snabb processorn tillsammans med RAM-minnet är finns det en site som heter "Geekbench" som jämför olika Mac-datorer som jag varmt kan rekommendera: http://browser.prima.../mac-benchmarks Använd endast 64-bitars single och multicore i dina jämförelser eftersom OS X numera kör i 64-bitar.

Gällande att på egen hand sätta i mer RAM och om det är möjligt kan jag rekommendera ifixit.com som har guider http://www.ifixit.com/Device/Mac för hur man går tillväga.

EDIT: Lagat trasiga länkar

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

sunt tankesätt. grejen är väl den att det är tufft att sätta i mer minne i dom nya macbooksen, (tror dock inte det är helt omöjligt). Så även om du klarar dig med 8gb minne så länge du inte kör för mkt tunga samplingsbibliotek, så blir du ganska begränsad om du får för dig att tex slänga på lite bra pianon, trummor eller stråkar i nån låt.

Men ska man köra i7-processor och 16gb minne så hamnar man runt 20 lax.

Är det just bärbart du tänker dig?

Nej bärbar behöver det inte vara. Jag tänkte köpa bärbar först men sen var jag tidigare idag och kikade på lite olika Macbook Pros och fastnade för en sån där skärm med touch funktion. (Inte IPad nu alltså utan dataskärm) Förlåt, jag kan inte den tekniska termen för dem men hoppas du förstår vad jag menar 🙂

Jag vill gärna inte bli begränsad i mitt musikskapande så det får gärna kosta lite mer. Någon gräns får man ju dra naturligtvis men jag har som sagt inget emot att spara ihop lite mer för att få bättre grejer.

Hej Martin. En kort fråga, är du beroende av en bärbar dator för att kunna skapa musik? (Du kanske har en polare som bor en bit bort som du skall göra musik tillsammans med eller något liknande?) En bärbar dator är alltid en kompromiss som man får betala mer för än en stationär dator.

Om du inte är beroende av en bärbar dator hade jag rekommenderat att du kikar på en iMac istället. Som sagts i ett tidigare svar är en dator med med i7 processor det du skall ha och eftersom Logic är anpassat och optimerat för OS X är detta det bästa alternativet. Har sett att det finns intressanta iMac på blocket om du inte tvunget vill köpa en ny dator.

Gällande hur snabb processorn tillsammans med RAM-minnet är finns det en site som heter "Geekbench" som jämför olika Mac-datorer som jag varmt kan rekommendera: http://browser.prima...mac-benchmarks. Använd endast 64-bitars single och multicore i dina jämförelser eftersom OS X numera kör i 64-bitar.

Gällande att på egen hand sätta i mer RAM och om det är möjligt kan jag rekommendera ifixit.com som har guider http://www.ifixit.com/Device/Mac för hur man går tillväga.

Hej. Tyvärr har inte någon av mina kompisar bra musiksmak eller det intresset för musik som jag har så i´m on my own 🙂 Med andra ord; jag är inte beroende av en bärbar dator för det ändamålet. Så du rekommenderar iMac framför Macbook då när det är stationära datorer det handlar om? Tackar så jättemycket för tipsen och länkarna. Nu har jag en del att forska i 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Min gamla MacPro från 2007 har inte Thunderbolt.

Vad ska man köpa för ny mac?

Duger det med en Mac Mini med 2,3 Ghz i7, 8 mb ram och5400 rpm hd till hemmastudion?

Tänker att jag kan ha den som mediacentral hemma också. Två flugor i smällen sas.

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det räcker med all sannolikhet. Observera att en Mac Mini (precis som Apple's alla andra datorer), är egentligen en bärbar dator - men utan skärm och tangentbord. Det gör att den använder 2,5" mekaniska diskar och en mobile-processor (är jag rätt säker på).

Men sålänge du inte kör massor med audiodata kommer processorn och ram-minnet att räcka långt. I annat fall är det bara att peta in en SSD-disk. Är det den s.k. server-versionen kan du ha två 2,5" diskar. Dock måste du skruva isär hela maskinen och lossa på moderkortet (!!) om du ska ha loss den disken som ligger längst in.

Alla nya datorer idag kan spela upp minst 720p, även de klenaste atom-processorerna. Så en ny Mac Mini klarar full HD och även 4K HD det utan det minsta problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Så då var det dags för en ny macbook även för mig, står dock lite i valet och kvalet och hade varit tacksam för hjälp.

Kan väl börja med att säga att den kommer användas till vanligt surfande/kolla på film osv men det som kommer kräva prestanda är musikskapandet.

Så det jag vill att datorn ska klara av är Logic och någon slags storlek på projekten. Jag brukar ha en hel del vsts igång (i ett vanligt projekt kanske iallafall 10-15 Sylenth1 + några till andra instrument) vilket jag misstänker kan kräva en del. På det så kommer ju även en hel del effekter osv på kanske omring 50 kanaler eller så i ett vanligt projekt. Kan även tillägga att jag fördrar att inte behöva bounca och importera allt utan gillar att ha friheten att kunna leka runt i piano rollen under hela projektets gång.

Så datorerna jag har kollat på är:

Macbook pro retina 13", 8 gb ram, 250 gb hårddisk och 2,4 GHz i5 (eller är det värt alla lägga 2,8 GHz i7 för typ 2700?)

Macbook air 13", 8 gb ram, 250 gb hårddisk och 1,7 GHz i7.

Grejen är ju också att MBAs i7 "turbo boostar" ju upp till 3,3 GHz (precis som MBP i7 som kostar 3000 mer?), vilket jag inte riktigt vet vad de betyder. Antar att det är när den maxar helt med full fart på fläktar osv?

Ska inte behöver plåga er med ett ännu längre inlägg men skulle vara väldigt tacksam för hjälp.

Tillägger också lite lätt och ledigt att en stationär dator tyvärr inte är ett alternativ denna gången och att skärmupplösningen som skiljer sig på datorerna jag nämnde inte gör mig speciellt mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips till alla som ska skaffa ny Dator + DAW.

Om du är medveten om att du kommer sitta "många" timmar,

och att datorn har en stor betydelse för din musikproduktion ?

Så rekommenderar jag varmt (till alla er som kan, och har möjlighet) att man kostar på sig en stationär dator.

Man har då ett helt annat arbetsflöde p,g,a större monitor.

Jag har själv varit på gång att köpa en macbook, men ångrar inte en sekund att det blev en iMac 27"

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så då var det dags för en ny macbook även för mig, står dock lite i valet och kvalet och hade varit tacksam för hjälp.

Kan väl börja med att säga att den kommer användas till vanligt surfande/kolla på film osv men det som kommer kräva prestanda är musikskapandet.

Så det jag vill att datorn ska klara av är Logic och någon slags storlek på projekten. Jag brukar ha en hel del vsts igång (i ett vanligt projekt kanske iallafall 10-15 Sylenth1 + några till andra instrument) vilket jag misstänker kan kräva en del. På det så kommer ju även en hel del effekter osv på kanske omring 50 kanaler eller så i ett vanligt projekt. Kan även tillägga att jag fördrar att inte behöva bounca och importera allt utan gillar att ha friheten att kunna leka runt i piano rollen under hela projektets gång.

Så datorerna jag har kollat på är:

Macbook pro retina 13", 8 gb ram, 250 gb hårddisk och 2,4 GHz i5 (eller är det värt alla lägga 2,8 GHz i7 för typ 2700?)

Macbook air 13", 8 gb ram, 250 gb hårddisk och 1,7 GHz i7.

Grejen är ju också att MBAs i7 "turbo boostar" ju upp till 3,3 GHz (precis som MBP i7 som kostar 3000 mer?), vilket jag inte riktigt vet vad de betyder. Antar att det är när den maxar helt med full fart på fläktar osv?

En dator med med i7 processor det du skall ha för att inte göra slut på processorn i första taget och ju snabbare grundfrekvens på CPUn, ju bättre eftersom "turbofunktionen" drar mer ström = förbrukar batteri snabbare. En MacBook Air är tänkt att fungera för lättare applikationer, att surfa på nätet och skriva dokument.

Gällande hur snabb processorn tillsammans med RAM-minnet är finns det en site som heter "Geekbench" som jämför olika Mac-datorer som jag varmt kan rekommendera: http://browser.primatelabs.com/mac-benchmarks. Använd endast 64-bitars single och multicore i dina jämförelser eftersom OS X numera kör i 64-bitar.

Gällande att på egen hand sätta i mer RAM och om det är möjligt kan jag rekommenera ifixit.com som har guider http://www.ifixit.com/Device/Mac för hur man går tillväga.

Om Apple följer sin uppdateringscykel är det inom kort dags för en ny MacBook Pro enligt http://buyersguide.m...ina_MacBook_Pro så om du inte måste ha en ny MacBook Pro nu utan kan vänta i någon månad får du svaret om en uppdaterad version av MacBook Pro kommer efter Apples WWDC som hålls 2-6 Juni. Generellt sett får man en bättre dator för ungefär samma pengar och ibland händer det att Apple sänker Apple priset vid uppdateringar.

EDIT: Lagat trasiga länkar

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev faktiskt glad när jag bytte tillbaka till en windows-burk med en 4770k-processor och Samsung pro 250gb-ssd-diskar. Herregud vad min MacBook pro får jobba hårt jämfört med min stationära dator, och ändå hade min MacBook pro i7 och dubbla ssd, fläktarna gick på en riktigt störande nivå. Fast jag kanske kör ganska stora projekt dårå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev faktiskt glad när jag bytte tillbaka till en windows-burk med en 4770k-processor och Samsung pro 250gb-ssd-diskar. Herregud vad min MacBook pro får jobba hårt jämfört med min stationära dator, och ändå hade min MacBook pro i7 och dubbla ssd, fläktarna gick på en riktigt störande nivå. Fast jag kanske kör ganska stora projekt dårå.

Vad var det för MacBook Pro du hade? Har du "trimmat" din 4770k-CPU?
Link to comment
Dela på andra sajter

Av vad jag förstår så får du betydligt mer krut för pengarna om du köper typ en begagnad Mac Pro 3.1 eller liknande för ca 5 papp. Du får i runda slängar 3,5 ggr mer processkraft m.m. jämfört med nyare Imac eller Macbook modellerna, som kostar 2,5-3 ggr mer.

Finns kanske nackdelar med det, men ... äh, jag slänger in ett vedträ i brasan och ser vad som händer 😛

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

En dator med med i7 processor det du skall ha för att inte göra slut på processorn i första taget och ju snabbare grundfrekvens på CPUn, ju bättre eftersom "turbofunktionen" drar mer ström = förbrukar batteri snabbare. En MacBook Air är tänkt att fungera för lättare applikationer, att surfa på nätet och skriva dokument.

Gällande hur snabb processorn tillsammans med RAM-minnet är finns det en site som heter "Geekbench" som jämför olika Mac-datorer som jag varmt kan rekommendera: http://browser.prima...mac-benchmarks. Använd endast 64-bitars single och multicore i dina jämförelser eftersom OS X numera kör i 64-bitar.

Gällande att på egen hand sätta i mer RAM och om det är möjligt kan jag rekommenera ifixit.com som har guider http://www.ifixit.com/Device/Mac för hur man går tillväga.

Om Apple följer sin uppdateringscykel är det inom kort dags för en ny MacBook Pro enligt http://buyersguide.m...ina_MacBook_Pro så om du inte måste ha en ny MacBook Pro nu utan kan vänta i någon månad får du svaret om en uppdaterad version av MacBook Pro kommer efter Apples WWDC som hålls 2-6 Juni. Generellt sett får man en bättre dator för ungefär samma pengar och ibland händer det att Apple sänker Apple priset vid uppdateringar.

Ja, tänker mig oxå precis som du säger att MBA är gjord för lättare arbete och att surfa osv. Men när jag kollade på en sån benchmark test (http://browser.prima.../mac-benchmarks var det jag kollade på, kanske var samma som du länkade men jag kom inte in på din länk) så såg jag att MBA med i7 har 3157 i score och MBP med i7 har fått 3189 i score (64-bit single core), dessutom kostar ju den versionen av MBP nästan 3000 mer?

Fram till början av juni ska inte vara några problem för mig att vänta, så det gör jag absolut och kollar vad som händer.Tack för tipset!

Av vad jag förstår så får du betydligt mer krut för pengarna om du köper typ en begagnad Mac Pro 3.1 eller liknande för ca 5 papp. Du får i runda slängar 3,5 ggr mer processkraft m.m. jämfört med nyare Imac eller Macbook modellerna, som kostar 2,5-3 ggr mer.

Finns kanske nackdelar med det, men ... äh, jag slänger in ett vedträ i brasan och ser vad som händer 😛

Tyvärr så är det tyvärr tvunget att vara en laptop denna gången, trots att jag hellre skulle köpa en stationär dator för musikens skull så är jag i behov av en ny laptop. Men har i vilket fall kollat lite snabbt på begagnade datorer och det känns som alla lite äldre har minst 1 komponent som är väldigt out of date.

Tack för svar ni andra också! Fortsätter kolla runt och hoppas på att se någon ny modell eller kanske en prissänkning inom kort 🙂

Redigerat av Lawlz
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, tänker mig oxå precis som du säger att MBA är gjord för lättare arbete och att surfa osv. Men när jag kollade på en sån benchmark test (http://browser.prima.../mac-benchmarks var det jag kollade på, kanske var samma som du länkade men jag kom inte in på din länk) så såg jag att MBA med i7 har 3157 i score och MBP med i7 har fått 3189 i score (64-bit single core), dessutom kostar ju den versionen av MBP nästan 3000 mer?

Nu gick det upp ett ljus för mig. MacBook Pro 13" har bara dual core CPU vilket suger storstilat!!! Hade under inga omständigheter lagt 16 kkr på en uppdaterad MacBook Pro 13" utan valt en MacBook Pro 15" med quad core för 18,5 kkr som har väldigt mycket bättre CPU-prestanda. Det kostar med prestanda för bärbart och du får väl ta dig en funderare på om det är värt pengarna...
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad var det för MacBook Pro du hade? Har du "trimmat" din 4770k-CPU?

Trodde att det var en 2011 men var visst 2012, va det 2.2 i7 typ nånstans, 15".

Och nej har inte trimmat min 4770, behövs inte ens. Om jag öppnar samma projekt i macbooken och sen i win med samma

pluggar och allt så drar macbooken 50% cpu i PT11, när jag kollar i min win-burk så landar den på 9%. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jokron (oregistrerad)

Funderade länge och väl på att gå över från PC till Mac och köpte en begagnad iMac från mTorget för strax under 7000 för några veckor sedan. En mid 2011, i5-processor, 14 (!) Gb internminne. Kör Cubase 6, Wavelab 8, Guitar Rig 5 Pro, Superior Drummer 2, Steinberg The Grand 3, Steinberg Halion Sonic. Går som en klocka...

/Jokron

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Kollat runt lite på forumet. Detta verkar vara rätt tråd att fråga i:-)

Ska köpa macbook pro 13 tum. Min gamla mbp på 15 tum surrar fortfarande men den är rätt rosslig nu. (Köptes 2007 så det är hög tid att byta;)

Jag kommer att köra logic 9 på den. Använder bla pluggarna som finns i wawes och sylenth, dock sällan mer än 24 spår. Jobbar en del med midipluggar också i form av sessionstrings addictivedrums osv, men också med vanliga hederliga ljudspår. Samplingar och loops använder jag dock sällan.

Nu till min fråga. då ekonomin begränsar mig till att lägga max 14.000 (iMac är tyvärr inte aktuellt pga av att jag måste kunna ta med den här datorn och jobba led den på resande fot) undrar jag följande:

Är det en bra idé att satsa på den "gamla" 13tums modellen med dvdbrännare, men "hotta" upp den med i7processorn, 8gig ram och en terrabyte traditionell hårddisk? http://store.apple.com/se/buy-mac/macbook-pro?product=MD101S/A&step=config

Eller måste jag krypa till korset och satsa på den billigaste retina modellen med sina 128 gig SSD konfigurerad med aningen fräsigare processor och 16 gig ramminne alternativt köra på mellanstegsmodellen med 256 gig SSD utan några konfigureringar alls?

Det stora problemet med retinamodellerna är ju det snåla hårdisksutrymmet. Undrar då om en lösning kan vara att köpa till en thunderboltdisk och lagra tunga projekt och pluggar och sedan ha den inkopplad när man proddar? Eller är det en för omständig lösning, om ens möjlig?

Hur som haver. Vilken av ovanstående modeller/konfigration/lösning ger mig mest valuta för pengarna?

Tacksam för svar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle utan tvekan välja en Mac Mini. Om du maxar den, och sen köper till 8 eller 16GB ram från en annan leverantör så har du en grym dator som räcker otroligt långt. Priset landar dessutom på dryga 10k, vilket innebär att du (om du mot förmodan skulle behöva det) kan köpa en ny maxad Mac Mini igen om 5 år för mindre pengar än vad EN Mac Pro kostar idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ska man ha en stationär dator och av dom nya modellerna så finns det bara ett alternativ som jag ser det och det är en Imac. Du får allt i ett och skapligt portabel är den också samt förmodligen mer lättsåld när så ska ske. En mini då får man köpa allt till eller köra med sitt gamla som då förmodligen har några år på nacken inte ens kommer i närheten av kvaliten på en Imac skärm idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nidlarn och Burning Sven:

Det låter väldigt lockande. Och smart:-) Problemet är just detta att jag behöver den bärbara varianten. Reser mycket. Proddar och mixar på tåg å buss. Eller i replokal och andra ställen. Och det är därför inte aktuellt med någon annan modell än macbook 13 tum. Har tillgång till en iMac med i7 och 16 gig ram så det finns resurser att tillgå.

Min fråga är åter igen:

Vilken av de macbook pro 13 tums modeller som jag nämnde här ovan lämpar sig bäst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående din fundering kring thunderbolt disk Evlendan:

Jag använder inte min MBP som huvuddator när jag jobbar i studion utan mest som en portabel pryl att kunna spela in i sommarstugan samt göra lättare förproduktioner med. Eftersom jag använder den på det sättet och även i andra jobb valde jag att lägga mina instrumentbibliotek på en sådan här:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk/WDPASU2TBBLK/wd-my-passport-ultra-2-tb-extern-harddisk-svart

Det fungerar alldeles utmärkt. Testade nyligen att mixa ett helt projekt i boken för att se hur den klarar uppgiften och mätaren i Logic för hårddiskarna rörde sig knappt (vet inte om den mäter externa diskar). De inspelade filer ligger på ssd disken i MBP men alla bibliotek, inklusive omnisphere (hade ont om plats när jag installerade), ligger på den externa disken. Då körde jag iaf 7 LA Scoring Strings, 4 omnisphere plus piano och till viss del trummor (replacement).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nidlarn och Burning Sven:

Det låter väldigt lockande. Och smart:-) Problemet är just detta att jag behöver den bärbara varianten. Reser mycket. Proddar och mixar på tåg å buss. Eller i replokal och andra ställen. Och det är därför inte aktuellt med någon annan modell än macbook 13 tum. Har tillgång till en iMac med i7 och 16 gig ram så det finns resurser att tillgå.

Min fråga är åter igen:

Vilken av de macbook pro 13 tums modeller som jag nämnde här ovan lämpar sig bäst?

Kika på http://buyersguide.macrumors.com/#Mac och http://browser.primatelabs.com/mac-benchmarks där du använder 64-bit multicore och jämför prestandan mellan olika datorer innan du köper något. Personligen hade jag inte valt en 13" MacBook Pro av följande orsaker:

* endast dual core CPU även fast man väljer i7 = slår inte ens min iMac från 2011 med i5 3100 MHz CPU.

* 13" skärm är väldigt litet för musikproduktion

Om du fortfarande vill ha en 13" MacBook Pro

* välj den som passar ditt behov gällande CPU-kraft

* utöka RAM till 16 GB

* välj 256 GB SSD och spara dina program och pågående musikprojekt på den interna SSD-disken. Allt annat lägger du på en extern USB3-hårddisk.

Är du student så utnyttja din studentrabbat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Tjena, jag använder en MacBook Pro (late 2011) med fyrkärnig i7, 8 GB RAM och 120 GB SSD.

Kör Logic Pro X och gör huvudsakligen elektronisk musik på den.

Jag känner att mängden RAM-minne är i minsta laget, funderar på att uppgradera till 16GB och sätta in ytterligare en SSD på 256 GB.

Så mitt tips är - snåla inte med varken RAM eller lagring. Har du råd - välj SSD!

Har kört både Logic och Cubase - tycker du ska köra Logic!

Hoppas det hjälpte dig, fråga gärna annars : )

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Tittar på applestore just nu och funderar runt enmans i5. Med 8GB ram och h 256 ssd diskmaskin räcker den till? Läser att alla rekommenderar i7 Processor

Japp. i7 har hyperthreading, dvs om det är en fyrkärning processor så "ser" datorn det som åtta processorer. Detta medför en rejäl knuff i prestandaökning. Ca 30% mer skulle jag tippa på en fyrkärnig processor. Logic hanterar nu upp till 24 trådar. Hur det är med andra typ Cubase vet jag inte.

Klippt från wiki:

Hyperthreading är ett processortillägg i Intels processorer, som möjliggör att två programprocesser eller trådar kan köras parallellt, med liknande prestanda som en dator med två processorer eller processorkärnor, istället för att processorn behöver växla mellan processerna med tidsdelad multikörning. Med detta HT‑tillägg går processorn så att säga runt operativsystemets internanalys och meddelar systemet att det finns två processorer, fast det bara finns en. Genomgående tester har visat att en dator med HT får en prestandaökning, främst vid hård belastning. HT finns bland annat i Intels Pentium‑ och Xeonprocessorer.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...