Jump to content
Annons

Tjockleck på strängar?


ling

Recommended Posts

Hej.

Funderar på vilken tjockleck som borde passa bäst till min LTD SC-607B. En sjusträngad baritone-gitarr (27" hals)

Har den stämd i drop F (F,C,F,A#,D#,G,C) Rätt nedstämt alltså. Fundearar på om man ska börja med 12:a på den ljusa strängen, men sen?

MVH Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att börja med en 12:a känns i grövsta laget. Hänger väl kanske helt på hur mycket solo du kommer att lira på guran.

Jag lirar rätt så hårt och jag har nog aldrig haft fetare än 11.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag hade stämt ner fyra halvtoner så hade jag provat 0.012 och sedan 0.013 ifall 0.012an känns som "gummiband". Men med tanke på att du har 27" mensur så kanske du kan prova med 0.011 till att börja med. Det är svårt att säga vad du ska använda då det är smaksak men köp lösa 0.011or och 0.012or strängar och prova innan du köper hela paket och förlorar pengar på det setet du inte kommer använda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tack för svaren. Vet inte vad det sitter på nu, men de känns rätt feta. Enligt intervjuer med Stephen Carpenter så kör han dock med .011-.059 på sina 7-strängade gitarrer och nästan samma stämning som mig så det kanske funkar då. Kommer dock inte köra så mycket solo tror jag inte.

Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...