Jump to content
Annons

midi timing [Löst]


dudaah

Recommended Posts

Hej,

Har en setup här med ett RME hdsp 9632, windows 7 64 bit, cubase artist 7.5 och en Cyclone Analogic TT-303 maskin som jag försöker få att spela tillsammans.

Problemet jag har är att ljudet in under uppspelning med monitor aktiverat så att jag kan höra medan jag spelar in verkar släpa lite bakom mjukvaru instrumenten som sampler med trummor etc.

Detta är bara under själva inspelningen dock, spelar jag upp det inspelade sedan så är allt i perfekt synk. Men det som stör mig är att jag inte kan få till detta under inspelningen också så att man får rätt känsla för det redan då...

Några tips? Har testat och grejat med en massa inställningar både i cubase men även RME's dsp settings. Jag kan få det att låta hyffsat med att ändra pitch under inspelning i dsp settings men då blir det osynkat på andra hållet.

Har hållit på med detta nu i någon vecka utan att få till det men det finns kanske någon duktig tekniker här som kan hjälpa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du ska ställa ner buffern vid spel på mjukvarusynt/sampler. Håll koll på latency out vad som rapporteras, bör vara under 10ms.

Om det "krasar" i ljudet måste du ställa upp buffern något, men inte mer än nödvändigt.

När du mixar kan du ställa upp buffern igen, kraftigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

vid 256 som jag har den på är input latency 6.825ms och output 7.596. det krasar inget då men det låter dock inte i synk helt. Testade ett där jag spelade in på ett spår och sedan duplicerade jag det till ett nytt spår, plockade bort det inspelade från spår två och aktiverade monitor på detta spåret. Det gick väl hyggligt första 4 baren men när den sedan loopar bryter hela helvetet loss. 🙂

blir galen på detta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Rubriken är lite fel. Det handlar inte om MIDI-timing, utan om latency - och så länge du kör med ljud från VSTi, så kommer du tyvärr aldrig ifrån denna latency.

Jag tror att jag har fått med det mesta om latency i min lilla Wiki-artikel här: http://wiki.kontrollrummet.com/Latency

Link to comment
Dela på andra sajter

finns något som heter adjust for Record Latency under vst audio system men vet inte vad man eventuellt skall ställa den på eller om det ens har med saken att göra?

Vad säger manualen?

Känner inte igen ordalydelsen exakt.

VST: Du ska klicka för adjust latency så att latencyn i pluggar etc kompenseras.

Du behöver i regel inte fylla i rutan med siffror som justerar audioinspelning med ett visst antal sampel,

funkar bra utan detta. (alltså två helt olika saker)

Link to comment
Dela på andra sajter

verkar som jag får leva med det då i den setup jag har nu så får man kanske investera i någon mixer framöver. man tycker ju att någon smart snubbe skulle kunna uppfinna en funktion för att kompensera detta när vi nu kan flyga ut i rymden och allt men tydligen inte. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

snubbe skulle kunna uppfinna en funktion för att kompensera detta.

Realtid: Kommer aldrig att hända helt, syntar behöver räkna fram vad dom ska skicka, data behöver buffras. 🙂

Däremot kan det minskas till den nivån att det inte märks av det mänskliga örat,

på snabbare datorer och mindre krävande plugins.

Mix: kompensation fungerar bra på "alla" datorer och DAW idag och sedan flera år tillbaka

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hur har du ställt in MIDI sync i Cubase? Jag kör en Virus TI via vanlig midi och får den att synca sin klocka perfekt vid inspelning trots att jag kör 256 samples latency.. kan inte tänka mig att bass-bot'en skulle vara så slapp i syncen att det blir orytmiskt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä men har väl lärt mig lite. 🙂 Grejen var att jag hade alla effekter på och så och klickade i monitor knappen och då var där latency som gjorde att det kändes lite off. Går jag istället in under device setup -> asio hammerfall dsp och klickar i Direct Monitoring så kan jag lira in utan effekterna men i synk vilket är det viktigaste för då kan jag ratta på och få en känsla för hur det låter och sedan kopplar jag ju på effekterna jag vill ha i efterhand.

Så det kan jag väl leva med tills jag har råd att köpa någon effekt enhet och stoppa in mellan boten och ljudkortet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...