Jump to content
Annons

Varför ska man ha en AD/DA omvandlare?


Paul

Recommended Posts

Beroende såklart på vilket ljudkort man har, men om man har ett ljudkort av rang, är inte AD/DA omvandlare onödigt då? Har inte ett bra ljudkort tillräckligt bra AD/DA omvandlare?

Mvh

P

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har inte ett bra ljudkort tillräckligt bra AD/DA omvandlare?

Jo.

Sen kan man såklart välja att införskaffa nya omvandlare av andra skäl, tex färgning av ljudet i inspelning. Själv använder jag ett RME 400 som bas, men använder det bara till att koppla in min DAC (Dangerous Source) samt ADC (Burl B2 Bomber) - Gillar den kombon, där DAC:en då agerar monitorkontroll på ett smidigt sätt, dessutom gillar jag hur botten kommer fram bättre än om jag hade lyssnat genom mitt RME. När jag spelar in går allt numer genom min Burl ADC, vilket färgar ljudet på ett sätt jag gillar, det låter helt enkelt mer musikaliskt och organiskt än om jag spelat in direkt i ljudkortet. Bättre? Tja, det är upp till var och en att avgöra, men för mig personligen är det ett lyft.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hör till de som påstår att även standardljudkort har tillräckligt bra AD/DA-omvandlare. Sen finns det en och annan här på forumet som verkar tro att det är omöjligt att göra bra produktioner om du inte köper AD/DA för tiotusentals kronor. Visserligen är det ingen av dom sam har några belägg för det i form av bra blindtester, men det kanske inte är så viktigt. Inspiration är nog det allra viktigaste för att göra bra musik. Känner en sig mer inspirerad av att jobba när där sitter en dyr AD/DA i signalkedjan är det väl gott så.

Annars, den största förbättringen du kan göra, som verkligen gör skillnad, är att fixa till akustiken i din studio.

Monitorer kan det också vara stor skillnad på.

Sen tror jag även att det är mycket värt att lägga lite tanke på hur du snabbar upp arbetsflödet i studion. Jag köpte t ex för något halvår sen en lite större mixer (Soundcraft M8) plus ett rack med spänningstabilisator, Pod Pro, hörlursförstärkare, DI-boxar, effektenhet och patchbay. Inget av detta tillför egentligen någon ny funktion eller ljudförbättring i studion. Men nu kan jag ha allt inkopplad samtidigt (olika sångmickar, el/ak gitarr, bas o s v), som enkelt kan kopplas till olika ingångar på ljudkortet via patchbayen, snabbt och enkelt ställa in en bra lyssning via mixerbordet när sångaren sjunger något (där kommer också effektenheten till användning, den används bara i lyssningen för att slippa tjorva med latency och annat om en tar effekter från sin DAW) o s v.

Spänningsstabilisatorn gör det enkelt att slå igång allt, inkl monitorer, med ett enda knapptryck.

Skaffade dessutom en UPS (batteri-backup och åskskydds-enhet) som allt är kopplat till. Går strömmen kan datorn gå via batteri 15-20 minuter till, så att en hinner spara och stänga ner. Detta sker dessutom automatiskt om jag inte är i rummet. Och jag behöver aldrig noja mig för att inte dra i sladdarna från vägguttaget.

Sammantaget så är ju detta bara bekvämlighetsgrejor som inte har någon ljudpåverkan, men det har gjort arbetet mycket enklare och roligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beroende såklart på vilket ljudkort man har, men om man har ett ljudkort av rang, är inte AD/DA omvandlare onödigt då? Har inte ett bra ljudkort tillräckligt bra AD/DA omvandlare?

Ljudkortet är ju som sagt en AD/DA omvandlare. Det är dess primära funktion även om de ofta pyntas med annat kul.

Men nä jag tycker inte det finns någon direkt anledning att skaffa en dedikerad AD/DA för massa pengar om man redan har ett bra interface. Visst, de skiljer sig åt, men i det övre mellanskiktet och uppåt är det snarare frågan om nyansskillnader, inte någon direkt skillnad i teknisk kvalitet. Men du får nog mer nyansskillnader om du flyttar mikrofonen ett par centimeter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...