Jump to content
Annons

Köpare löser inte ut förstärkare, bussgods


rockstone

Recommended Posts

Sålde en förstärkare och skickade iväg den med bussgods, betalade 680kr i frakt och nu verkar det inte som att han tänker lösa ut den. Förstärkaren kommer ju tillbaks men jag blir ju av med dom 680 frakt-kronorna.

Dom ringde från Bussgods där han bor och sa att han inte brukar lösa ut paketen,

Vad göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad surt! Jag vet inte om polisen kan göra något. Egentligen borde det ju vara ett avtalsbrott då ni har ett avtal att han ska hämta ut paketet, men samtidigt är det nog oerhört svårt att bevisa. samtidigt om det är som du säger att personen brukar göra detta och bussgods vet om det så kanske det finns större chans att göra något.

jag har tyvärr inga svar

Surt är det iaf!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom ringde från Bussgods där han bor och sa att han inte brukar lösa ut paketen,

Vad göra?

Surt! Det är tyvärr väldigt vanligt att folk inte löser ut sina paket. Vet inte hur det är med bussgods men vanligtvis får man ju betala returfrakten också så det kan bli ganska dyrt.

Hur hade ni gjort upp med betalningen? Var det mot efterkrav eller använde ni payson eller liknande?

Om det var det senare så kanske det finns en möjlighet att lösa tvisten där. Jag vet inte riktigt vad som gäller för sådana ärenden hos dem men man tycker att de borde ha en säkerhet där.

I annat fall är det bara att bita i det sura äpplet antar jag. Se till att ta betalt för frakten i förskott nästa gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Skulle aldrig gå och lämna in utan att minst frakten är betalad. Att ta risken bara skicka är för stor och något man alltid måste ha med i beräkningen. Tänka två gånger minst

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickade mot postförskott en gång via bussgods, han hämtade direkt men det tog ändå över en månad innan jag fick pengarna så detta gör jag inte om.

Gissar att det går att kräva omkostnader av kunden och sedan om han inte betalar lämna in en stämning men sånt är besvärligt, tidskrävande och osäkert, jag skulle nog försöka att ringa snubben och fråga varför han inte hämtat ut. Kanske han går med på att betala en del om han slipper en stämning ?

Link to comment
Dela på andra sajter

om man inte får skriva ut namn så kanske iallfall stad och gata så kan man vara extra uppmärksam om de dyker upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

680kr frakt!!!

Lätt att vara efterklok, men jag skulle nog ha begärt förskott för den summan.

Men även jag har gjort misstag där jag gett köparen all möjlighet att backa ur på min bekostnad...och dom gjort det. Vid ett par tillfällen krävdes det ett lägre pris vilket jag insett var planerat i förväg.

Vid nåt tillfälle var det en som hävdade att postförskott skulle vara säkrare för båda parter. Jag drog "ej hämta ut" och "tegelstensleverans" som motargument. Han fick varan efter förskottsbetalning.

Har slutat sälja utan att få allt i förskott (har en rätt stor vind).

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Gissar att det går att kräva omkostnader av kunden och sedan om han inte betalar lämna in en stämning men sånt är besvärligt, tidskrävande och osäkert, jag skulle nog försöka att ringa snubben och fråga varför han inte hämtat ut. Kanske han går med på att betala en del om han slipper en stämning ?

Alltså det där med att stämma eller hota om att stämma funkar inte. Det är så lågt prioriterat att det kommer aldrig att hända nåt och det är nog de allra flesta medvetna om. Har de ångrat sig spelar det ingen roll man ringer upp. Det kommer nog låta typ jodå jag ska hämta ut, har inte haft tid eller annan ursäkt och sen händer inget och de slutar att svara på telefon och mail.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, får se vad som händer. Har sålt och köpt mycket grejer så här och det har alltid funkat bra, men hedanefter skickar jag inget utan att få frakten i förskott.

Konstigt att en musiker beter sig såhär...........pratade med han länge i telefon och han hadde bra koll på gitarrer och förstärkare, men men.............jag skulle aldrig komma på tanken att göra så här

Redigerat av rockstone
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Alltså man får inte vara naiv och sen bli förvånad när det väl händer. Ja de allra, allra flesta är seriösa inom sälja och köpa musikprylar och är väl de som är som mest seriösa generellt men man får alltid utgå från att det finns de som inte är det. Svårare än så är det inte. Nu har du lärt dig en läxa och även om det svider så är det en lärdom för framtiden.Trist, visst. En lärdom jag fått lära mig är att om man vill bli av med en vän så låna honom/henne pengar. Antar att nästan alla har gått på någon form av blåsning någon gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska jag sälja nåt vill jag ha pengarna för både pryl och frakt på mitt konto innan jag skickar nåt öht. Eller om jag kanske står för frakten om köparen inte prutat för hemskt… O när jag köper nåt finner jag mig i att göra likadant.

Det händer ju ofta att köparen skiter i att lösa ut grejerna av nån anledning… Han kanske har noll koll på pengar, tomt både på kontot o i skallen…

Begär betalt i förskott…. Man kan ju göra sig trovärdig på så sätt att man skickar både address, telefonnummer o facebook-konto. Nån som har hemligt telefonnr o inte går att hitta verkar skum…

Jag tänkte nyligt åka o köpa en bil i Sundsvall av "oscar" som skulle sälja fina V70 familjebilen. Gjorde upp om pris o allt, jag skulle ta tåget dan efter. Men sen kollade jag bilen på regnumret o då kom det fram att snubben köpt den bar en vecka innan av någon som också ägt den i typ en vecka. Regustrearde ägaren hette inte alls Oscar, hade gjort flera konkurser i krogbranchen. Plus fler grejer som verkade minst sagt luriga. Har man otur ligger det gamla skulder på lång mer än vad man köper bilen för, o dessa åker man på att betala. Så då kan en "helt just" bil man köper för 30.000 kr kosta 30 + 50 tusen innan det är klart. Och har den dessutom allvarliga brister, paj motor, vxllåda, då kan man hålla sig för sktratt.

Så jag drog mig ur, sa att jag inte kunde få fram pengarna alls… Om det var blåsning fick jag aldrig reda på…

Att man köpt bilen "i god tro" funkar inte alls i dag. Man är skyldig att kolla med tidigare ägare att det inte finns skulder på bilen. Det kan även skuld på dieselskatt, den kommer man aldrig från… Och att få fram vilka som ägt bilen tidigare är inte alltid så lätt. Speciellt om priset är så bra att man vill sno sig o köpa innan nån annan gör det…

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska jag sälja nåt vill jag ha pengarna för både pryl och frakt på mitt konto innan jag skickar nåt öht. Eller om jag kanske står för frakten om köparen inte prutat för hemskt… O när jag köper nåt finner jag mig i att göra likadant.

Det händer ju ofta att köparen skiter i att lösa ut grejerna av nån anledning… Han kanske har noll koll på pengar, tomt både på kontot o i skallen…

Begär betalt i förskott…. Man kan ju göra sig trovärdig på så sätt att man skickar både address, telefonnummer o facebook-konto. Nån som har hemligt telefonnr o inte går att hitta verkar skum…

Jag tänkte nyligt åka o köpa en bil i Sundsvall av "oscar" som skulle sälja fina V70 familjebilen. Gjorde upp om pris o allt, jag skulle ta tåget dan efter. Men sen kollade jag bilen på regnumret o då kom det fram att snubben köpt den bar en vecka innan av någon som också ägt den i typ en vecka. Regustrearde ägaren hette inte alls Oscar, hade gjort flera konkurser i krogbranchen. Plus fler grejer som verkade minst sagt luriga. Har man otur ligger det gamla skulder på lång mer än vad man köper bilen för, o dessa åker man på att betala. Så då kan en "helt just" bil man köper för 30.000 kr kosta 30 + 50 tusen innan det är klart. Och har den dessutom allvarliga brister, paj motor, vxllåda, då kan man hålla sig för sktratt.

Så jag drog mig ur, sa att jag inte kunde få fram pengarna alls… Om det var blåsning fick jag aldrig reda på…

Att man köpt bilen "i god tro" funkar inte alls i dag. Man är skyldig att kolla med tidigare ägare att det inte finns skulder på bilen. Det kan även skuld på dieselskatt, den kommer man aldrig från… Och att få fram vilka som ägt bilen tidigare är inte alltid så lätt. Speciellt om priset är så bra att man vill sno sig o köpa innan nån annan gör det…

Gäller det bilafärer är jag självklart mer observant, men det var dumt gjort av mig, självklart finns det idioter inom alla oråde, nu gör jag iallafall inte om detta
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Det är tråkigt att behöva vara misstänksam.

2. Om man köper/säljer med privatpersoner så kan man stöta på någon oseriös ibland - är det värt att ändra sina rutiner pga detta när det gått bra så många andra gånger?

3. Det tråkigaste i allt detta, man skyddar den skyldiga genom att inte ens outa ett nick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bubblicious (oregistrerad)

Fattar inte vitsen att inte hänga ut rövhål... OK, om någon gör det på pin tji är det illa men ändå. Blåser även de som hade kunnat köpa det. All tid man lägger ner som inte går att få illbaka mm.... Vill man veta vem det är kanske det går att få reda på via PM eller meddelanden..? Det är ju inte offentligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt att du blir drabbad det finns dessvärre inget du kan göra, och det går heller inte att anmäla då ni inte haft något juridiskt bindande avtal eller likande, utan eran deal är baserad på ömsesidig förtroende till varandra.

Vad du dock kan göra är att i framtiden vara misstänksam, det är inte ofta frakten blir så dyr med bussgods... antar att ditt paket var extremt tungt.. Ofta rör det sig om ca 400 kr, i värsta fall kan ni ju dela på frakten då blir det 200 kr.

Men om nu köparen verkligen är seriös och ni använder efterkrav så borde han betala frakten i förskott..

Vad som dock gör mig arg och förbannad är att denna person inte verkar hämta ut paket, snacka om rutten människa..

Man har ju bra lust att ringa till han och säga ett och annat för att få ur sig sin ilska åtminstonde...

Men som sagt detta är en risk man tar... jag själv låter alltid säljaren betala frakten, om inte det passar så finns det alltid flera köpare.. Jag hälsar dom alltid välkommna att komma och hämta grejjorna om dom nu inte litar på mig.. man får nog stå på sig som säljare..

Kör man med efterkrav så blir det ju så att är säljaren som tar störst risk om du betalar frakten själv i förskott..så ska det ju inte vara..

Suger för dig att det var så jälva stort belopp blir ju rätt mkg pengar med tillbaka frakten inräknad..aja..jag förmodar att du inte kommer göra som samma misstag..och vi får väl hoppas att den personen som blåste dig må brinna i helvetet.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte vitsen att inte hänga ut rövhål... OK, om någon gör det på pin tji är det illa men ändå. Blåser även de som hade kunnat köpa det. All tid man lägger ner som inte går att få illbaka mm.... Vill man veta vem det är kanske det går att få reda på via PM eller meddelanden..? Det är ju inte offentligt...

Håller med fullständigt.

funktionen är rätt självklar då det finns en köp och säljdel i forumet, dessutom på ett ganska litet forum. Vi andra får betala för misstänksamheten - dessvärre så kqn iofs detta oxå missbrukas men kanske värt det. Den som blir outad blir det inte med personnr precis ( om man nu inte väljer att ha sitt namn som nick ) plus att denna faktiskt har möjligheten att försvars sig och mederatorer kan radera om situationen känns otydlig och inte befogad.

Det blir svårare och känsligare att inte göra rätt om det finns en följd. Att outa en person eller ett nick är stor skillnad. Man kan få en känsla hur en person är genom att bara kolla hur personen fungerat i forumet och avgöra därefter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...