Jump to content
Annons

20 gigabyte elpianon från 80-talet


Carl Löfgren

Recommended Posts

Rhodes och Wurlitzer i all ära, men när Yamaha släppte sin DX7-synt lades grunden till ett helt nytt ljud som hörts på hitlåtar under 80 och 90-talen.

FM Tines är ett 20 gigabyte stort ljudbibliotek som återskapar ljuden inte bara från Yamaha DX7, men också Yamahas sista flaggskepp bland FM-syntarna: SY99:an samt syntar som Roland JD800 och Korg 01W.

Ljudbiblioteket bygger på UVIs Workstation-plattform, fungerar på både Mac och PC, och levereras med nästan 150 färdiga ljud.

Tillverkare/Kontakt: Gospel Musicians (fmtines.com).

http://www.youtube.com/watch?v=TN4La6qmSnk

Klicka här för att visa nyhetsartikel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Visst. Men då kan man väl sampla bara det så kan man använda det på vilken källa somhelst.

Bra idé, jag skall fixa fram lite brus och så kan du köra lite FM8a patchar med brus och jag fixar detsamma fast med PX7. 80 talet here we come!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är poängen med att sampla en DX7:a när det finns FM8?

Det var min första tanke också. Tycker DX7 borde vara en av de enklare syntharna att emulera bra. Men tydligen låter de inte som de ska och har inte samma dynamik och respons enligt killen i videon. Han har säkert rätt, men jag skulle troligtvis inte märka någon större skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det var min första tanke också. Tycker DX7 borde vara en av de enklare syntharna att emulera bra. Men tydligen låter de inte som de ska och har inte samma dynamik och respons enligt killen i videon. Han har säkert rätt, men jag skulle troligtvis inte märka någon större skillnad.

Och det skulle bli bättre med en sampler?!
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har haft flera samplebibliotek som tagit väl hand om dynamiken i en DX7. Men som gammal programerare så tycker jag både FM7 och PX7 är överlägsna samplebibliotek. FM syntar är ju så mycket mer än slicka pianosounds om man säger så. 🙂

Men säkert funkar biblioteket för dessa signatureljud från DX7an.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Känner mig hyfsat tilltalad här 😛

Dom här låter 'riktiga'. FM8, som jag använt i många år (och FM7 före det), låter tunt, varmt, snällt och väldigt platt. Låter inte särskilt likt den riktiga DX7a som jag en gång hade, eller tyngre saker tom TX816 osv. Dom här samplingarna låter rätt nära. Låter betydligt större, djupare, tyngre, stickigare (som riktig FM-syntes gör) och 3D. Finns inte en chans att få ut nåt liknande ur FM8, eller nån annan FM-syntes. Jag kan då inte det och har aldrig hört en patch som låter i närheten.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Känner mig hyfsat tilltalad här 😛

Dom här låter 'riktiga'. FM8, som jag använt i många år (och FM7 före det), låter tunt, varmt, snällt och väldigt platt. Låter inte särskilt likt den riktiga DX7a som jag en gång hade, eller tyngre saker tom TX816 osv. Dom här samplingarna låter rätt nära. Låter betydligt större, djupare, tyngre, stickigare (som riktig FM-syntes gör) och 3D. Finns inte en chans att få ut nåt liknande ur FM8, eller nån annan FM-syntes. Jag kan då inte det och har aldrig hört en patch som låter i närheten.

Eh, DX7 är helt digital. Det enda analoga är sunkiga omvandlare.
Link to comment
Dela på andra sajter

Eh, DX7 är helt digital. Det enda analoga är sunkiga omvandlare.

Visst. Men jag - och ingen annan jag hört på år - har kunnat visa upp liknande djupa sound ur nån FM-syntes jag hört i mjukvaruväg. FM8/7 är nästan helt kompatibla med dom tidiga FM-patcharna, och jag har original syx-filerna från de flesta FM syntar, som går att ladda in i FM8. Det låter påtagligt annorlunda i FM8. Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vad jag menade var att ett samplebibliotek kan aldrig få med alla moduleringsmöjlighter som en FM synt kan göra i ett ljud.

Jag har inte gjort någon riktig A/B test mot någon gammal DX7 mer än jämfört några samplingsbibliotek mot PX7 och då är PX7 lika fet som samplingarna. FM7 har jag bara i minnet och jag gillade den med.

Propellerheads PX7 låter kanon tycker, som gammal TX816 ägare tycker jag faktiskt att PX7 funkar som ersättning och är fet. Vore ball att ställa PX7 mot ett TX816 rack.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fortfarande en dx7:a.. Tyvärr funkar inte ljuddelen, så jag får ha den som en klonkig midikeyboard. Jag har en dx200 dock, som gör exakt samma sak som dx7an plus en hel del till.

Fattar faktiskt inte riktigt poängen med att multisampla en digital synth.. Skulle väl vara om man tycker dacarna är speciella..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fortfarande en dx7:a.. Tyvärr funkar inte ljuddelen, så jag får ha den som en klonkig midikeyboard. Jag har en dx200 dock, som gör exakt samma sak som dx7an plus en hel del till.

Fattar faktiskt inte riktigt poängen med att multisampla en digital synth.. Skulle väl vara om man tycker dacarna är speciella..

Går den inte att laga? Det kanske blir dyrt...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Går den inte att laga? Det kanske blir dyrt...?

Jag lämnade in den till en lokal instrumentreparatör/musikaffär en gång för längesen, och de kunde inte fixa den. Tror iofs att det går. Problemet är nog att den inte har några patchar kvar eftersom batteriet tog slut en gång och den har inte några patchar i rom; vilket också gör att det inte går att fabriksåterställa den. Det konstiga är dock att den inte får fram några ljud ur de cartridges med extrapatchar som jag har.

De i musikaffären hänvisade till Yamaha för att få den reparerad 🙂

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...