Jump to content
Annons

Spela in en enmanskör


TheCiscoKid

Recommended Posts

Hej! Jag håller på att spela in en "kör" hemma där jag sjunger alla stämmorna själv. Jag blev inspirerad att försöka mig på detta efter att ha läst en intervju med Erik Enocksson att han spelat in alla kördelar på skivan "Man tänker sitt" med bara sin egen röst och jag tycker körarrangemangen på skivan är underbara, här är ett exempel på en låt från skivan och på hur jag tänker mig att min kör ungefär ska låta tillslut:

Erik Enocksson – Non strigis (om länken inte funkar kolla upp Non strigis på spotify)

Problemet är bara att jag inte alls får de att låta bra på min inspelning, direkt när jag doubletrackar en stämma låter de onaturligt och inte alls snyggt även när jag aktivt försöker ändra karaktären på min röst för att få större skillnad.

Jag undrar helt enkelt vad man ska göra för att få sin enmanskör att låta som i låten ovan och inte onaturligt och äckligt. Vad gör han för att få sin kör så snygg med bara en röst? man kanske eq:ar sina stämmor olika, olka mycket reverb på olika delar, alla tips och råd är välkomna!

MVH

TheCiscoKid

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm.. för ett antal år sedan spelade jag in lite enmanskörer. Kan inte minnas att jag gjorde något särskilt för att få det att låta bra mer än att jag använde en hel del rum och panorerade ut det en del.

Försökte hitta mina projekt men de ligger nog på en gammal hårddisk någonstans.

Där det kan bli problem är när man tar samma ton i flera tagningar. Då blir det mer en dubbningseffekt snarare än en köreffekt. Då måste man verkligen jobba med att få en annan karaktär och ton i rösten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar in mycket ensamskör och brukar tänka på de här sakerna:

- panorera! Lägger ofta flera stämmor helt utpanorerade. Ytterligare några halvägs ut åt båda hållen. Lägger sällan den typen av körer i mitten utan sparar platsen åt leaden.

- reverb. Använd mer reverb och/eller ett större rum på stämmorna. Där leaden har tydlighet kan stämmorna vara mer diffusa och svävande.

- eq. Generellt sett brukar jag kapa lite lowmid om det inte är just det kören är till för. Oftast vill jag att kören ska ge atmosfär och skimmer. Väljer därför ofta att höja lite mer än leaden i de högre frekvenserna.

- delay. Ibland kan ett lågt inmixat delay vara snyggt på kören. Testa att lägga i synk i åttondelar. Smyg in till du är nöjd. Eller skippa om det inte funkar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

- eq. Generellt sett brukar jag kapa lite lowmid om det inte är just det kören är till för. Oftast vill jag att kören ska ge atmosfär och skimmer. Väljer därför ofta att höja lite mer än leaden i de högre frekvenserna.

VIlket frekvensband höjer du, tar inte det bort tydlighet från sången?

Link to comment
Dela på andra sajter

VIlket frekvensband höjer du, tar inte det bort tydlighet från sången?

Jag är oftast inte intresserad av tydlighet i mina körer, iaf inte som främsta egenskap. Men det beror ju på vad man vill göra. Ska det vara tighta hockeykörer passar mina tips inte alls. Jag är ju mer ute efter atmosfär och skimmer vilket inte kräver någon vidare tydlighet. Nu har jag inte frekvensen i huvudet men har för mig att jag generellt bruakr höja runt 4khz på min röst. På körerna brukar jag isf höja lite mer i samma område och skära i basen/lowmid.

Link to comment
Dela på andra sajter

fyyy vad skönt med lite svar! har lagt ut denna frågan på så många forum utan resultat, jag ska prova de sakerna ni nämner och kommer säkert med fler frågor!

Jag glömde nästan det viktigaste! Arret så klart! Det är ju minst lika viktigt som alla de andra tipsen tillsammans. Vanligtvis brukar jag dubba leadstämman två gånger, en oktav upp. En tersstämma är aldrig fel vilken även den dubbas samt oktaveras. Som Måsart sa, dubba många gånger!

Här är ett typiskt exempel på hur jag brukar arra: Juni Järvi – It Ain´t Easy

Exemplet är dock inte klockrent då jag inte sjunger helt själv. Även två andra som lägger stämmor. Dock illustrerar det som sagt själva arret. Stämmorna börjar vid ca 1:40 för den som inte vill lyssna på hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte frekvensen i huvudet men har för mig att jag generellt bruakr höja runt 4khz på min röst. På körerna brukar jag isf höja lite mer i samma område och skära i basen/lowmid.

Jo, jag menade om du har mycket diskant på körerna, tar de inte bort tydlighet från leadsången?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag menade om du har mycket diskant på körerna, tar de inte bort tydlighet från leadsången?

Aha! Nje.. dels har jag inte mycket diskant på kören utan mer än leaden bara. Eftersom jag kapar bas och panorerar kraftigt upplever jag att det inte gör leaden otydlig. Mixar också kör lågt och använder det ofta mer som knappt märkar effekt än som en markerad stämkör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjung in varje stämma MÅNGA gånger, och försök att sjunga med så lite vibrato som möjligt.

Det beror ju på vad man är ute efter, dom flesta körer jag spelar in skulle bli konstiga utan vibrato. Men då är det synkat vibrato exakt enligt tempo och inget flams.

Enligt mej är en viktig sak att leka med rösten å "låtsas" sjunga på andra sätt än man vanligtvis brukar. Lite fotbollshuligan och grodan Kermit röst brukar jag slänga in ibland.

Men ja, allt beror ju på vad man vill ha också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade på Enocksson o kanske har han gjort så här:

Han har haft ett hyfsat stort rum där det låter naturligt bra om en hel kör. Sen har han monterat upp två lågbrusiga stormembranare som om han skulle spela in en hel kör i stereo. När han sen har gjort de olika stämmorna har han inte ändrat nåt på mickarna eller gain, utan bara stått på olika ställen i rummet, lika som en mindre kör skulle stått utplacerad…

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...