Jump to content
Annons

Använder ni någon pluggin eller Channelstrip på sångspåret ?


Gäst

Recommended Posts

När ni ska spela in sång har ni kanalen helt utan effekter eller ligger det någon effekt på den kanalen när ni spelar in sång ?

Vilket är bäst ?

Sen tänkte jag Channelstrip i Cubase 7 ska man använda den strippen typ presets vocal när man spelar in ? Eller ska man ha enm torr kanal när man spelar in sång ?

Lite svårt att förklara men hoppas ni förstår. Vad blir bäst och hur brukar ni göra ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Samma här, ingenting.

Filosofin jag kör efter är .. att då slipper man dras med en processning, som man i ett senare skedet av låten/mixning önskar att man absolut inte gjort. Det vet man ofta inte förrän senare. Man bibehåller friheten att formagjuta sången mycket noggrannare.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

d-b (oregistrerad)

Vid egna sånginspelningar kör jag alltid helt rent, utan effekter.

Andra sångare som jag brukar spela in vill gärna ha lite reverb på sången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Piccazzo säger, det spelar ingen roll om du kör pluggar. Huvudsaken är att du eller vem det nu är som sjunger får ett ljud i lurarna som känns bekvämt att sjunga med. Själv föredrar jag lite kompressor och reverb när jag spelar in sång, men vissa föredrar det torrt.

Däremot kan man ju använda en preamp/kanalstripp innan ljudkortet för att få lite mer karaktär på ljudet och locka fram det bästa ur vissa mikrofoner. Men det kan vara vettigt att inte köra dem för hårt vid ingången.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan fråga. Waves SSL 4000 pluggar ger det samma sound som själva "den riktiga brädan" gör ?

Jag har aldrig hört orginalet så jag kan inte uttala mig. Men de som vet säger att den är väldigt lik.

Inte för att jag tycker det spelar någon roll egentligen. Huvudsaken är ju att det låter bra.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ha parallellkopplad reverb för medlyssningen när det gäller sång, men aldrig någonsin något annat på själva inspelningen än limiter för de sista 3dB:en (ungefär 3:1 för 9 dB transparent safening), och eventuellt highpass om jag spelar in ute och det är blåsigare än zeppe och kattskinn klarar av.

En annan fråga. Waves SSL 4000 pluggar ger det samma sound som själva "den riktiga brädan" gör ?

Det är samma typ av sound, men det är långt ifrån identiskt. Det är väldigt bra plugins, men ska man använda dem så bör det vara för att man gillar deras sound, måste man prompt ha det genuint så är hårdvaran det enda som fungerar till 100%.

Själv använder jag gladeligen båda till olika saker :-)

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag brukar ge lite sås, delay och reverb, till sångaren men det beror ju helt på sångaren. Vissa hjälps av det och andra inte.

Jag brukar ha en transparent kompressor vid inspelning. Inte så mycket för själva ljudet utan för att hjälpa sångaren att sjunga bättre. Varför, kanske ni undrar? Jo, eftersom sången har starkare och tystare toner så kan vissa toner drunkna i mixen. Kompressorn hjälper till att lyfta upp dessa toner och det gör att man som sångare inte känner att man behöver kämpa lika mycket för att tränga igenom mixen. Eftersom det är en sak mindre att tänka på så kan sångaren fokusera på det viktiga: feeling och intonering. Källa: personlig erfarenhet... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar ha en transparent kompressor vid inspelning. Inte så mycket för själva ljudet utan för att hjälpa sångaren att sjunga bättre. Varför, kanske ni undrar? Jo, eftersom sången har starkare och tystare toner så kan vissa toner drunkna i mixen. Kompressorn hjälper till att lyfta upp dessa toner och det gör att man som sångare inte känner att man behöver kämpa lika mycket för att tränga igenom mixen. Eftersom det är en sak mindre att tänka på så kan sångaren fokusera på det viktiga: feeling och intonering. Källa: personlig erfarenhet... 😉

Sådant kan slå på andra hållet också... Om man hjälper till för mycket så att vokalisten inte behöver kämpa, så kanske man inte får det där sista trycket som gör att det låter riktigt suveränt istället för att bara låta bra... 😉

Själv spelar jag alltid in helt rent i första hand, så att man inte får några falska illusioner av hur det egentligen låter - men vissa envisas med att vilja ha lite feelingreverb i medhörningen - och då är det ju en smal sak att fixa till det, om det behövs för att vokalisten ska känna sig bekväm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk brukar fråga efter reverb när dom ska sjunga in hos mig. Annars kan det lite lite onaturligt snustorrt. Vill ju kännas som att man står på scen i globen och sjunger! 😎

Lite lite kompression, och lite highpass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis allt handlar om att sångaren ska känna sig bekväm. Om man genom att lägga på kompressor, eq och 3 delay + reverb får sångaren att känna sig som Bono så är det skitbra. Allt för att inspirera. :-) Falska illusioner handlar det inte om tycker jag. Låter det bra med lite pluggar finns det inget som hindrar att man använder dom även senare. Ju.

Champagne har också förekommit för bättre tagning. Funkar det så funkar det... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis allt handlar om att sångaren ska känna sig bekväm. Om man genom att lägga på kompressor, eq och 3 delay + reverb får sångaren att känna sig som Bono så är det skitbra.

i princip håller jag helt med dig

men det finns en fara om man inte kan skilja på att känna sig på topp och att leverera på topp

om man känner sig som bono på wembley när man får så mycket reverb så man inte kan höra sig själv ordentligt så hjälper inte den känslan så långt

Link to comment
Dela på andra sajter

Som producent märker man nog när sångaren blir lite carried away by the Bono factor och drar ner på effekterna lite. :-)

🙂

förhoppningsvis

oftast är det väldigt lätt att luras också

"Kan jag få mer reverb i lurarna?"

"Absolut! ...... Så!" (pillat på nåt helt annat)

"Kanon! Mycket bättre!"

Redigerat av Demonproducenten
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...