Jump to content
Annons

Hur förlänger jag ett cymbalslag?


rockstone

Recommended Posts

Har ett cymbalslag som jag var tvungen att flytta, första markeringen i låten fick flyttas lite till vänster,

Nu blir det ett litet glapp innan nästa markering och cymbalen blir ju avklippt, altså behöver den förälngas lite för att ringa ut tillräkligt långt,

Hur förlänger jag Cymbalslaget?

skulle kunna timstrecha det men jag tror att det ändrar pitchen ytterst lite på ljudet..........Hur hadde ni gjort?

Det är Cubase 5 jag använder

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Måste du göra det längre, det räcker inte att bara klippa och fadea det lite? Jag är inte heller med på vad som inte funkar...

Ska du timestretcha så bör det väl funka om man väljer den mest passande algoritmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

En timestretch kan ge artefakter i ljudet, men inte ens de sämsta algoritmerna ska kunna ge pitch-förändring. Algorithmerna baseras vad jag vet ganska uteslutande på granular synthesis, så pitch är inte ett issue.

Jag förstår inte heller frågan. Är cymbalen mitt i en redan mixad låt, eller i ett jobbigt trumpaket?? Är den fri så är timestretchern din bästa vän, jag använder såna varje gång jag redigerar dubbat tal i film med fullständigt transparent resultat. Förutsatt att inte den nya dialogen är fullständigt åt helvete, givetvis...

Är den redan mixad, varför klippa i den nu??

Link to comment
Dela på andra sajter

har en relaterad fråga: går det att på något vettigt sätt med kompressor/gate förkorta cymbalslag som bara är inspelade via överhäng (använder addictive drums)? ni vet i mycket äldre musik hör man ett klangande sen ringer inte cymbalen ut alls... tycker det blir jobbigt med massa pschhh hela tiden

Link to comment
Dela på andra sajter

har en relaterad fråga: går det att på något vettigt sätt med kompressor/gate förkorta cymbalslag som bara är inspelade via överhäng (använder addictive drums)? ni vet i mycket äldre musik hör man ett klangande sen ringer inte cymbalen ut alls... tycker det blir jobbigt med massa pschhh hela tiden

Tyvärr inte. Hade det varit induviduellt inspelat så hade det varit enkelt, men i grupp blir det inte enkelt. Med Addictive Drums misstänker jag du menar loopar va? Försökte kolla upp den lite snabbt innan jag svarade, och det var intrycket jag fick. Snackar vi separata inspelningar typ trummaskin så är det ju en enkel sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

har en relaterad fråga: går det att på något vettigt sätt med kompressor/gate förkorta cymbalslag som bara är inspelade via överhäng (använder addictive drums)? ni vet i mycket äldre musik hör man ett klangande sen ringer inte cymbalen ut alls... tycker det blir jobbigt med massa pschhh hela tiden

Har du kompressor på OH i AD? Testa att ta bort eller sänka det, blir det någon skillnad då?

Nej, funkar inte med en fade, det blir helt tyst efter cybalen har ringt ut nu, det skall komma ett nytt slag innan cymbalen har ringt ut helt, nu blir det en lucka där.

Ja får prova att timstrecha

Jag måste säga att jag inte förstår frågan helt heller. Och utan att ha förstått helt och hållet, kan du inte lägga över spåret med mest cymbal på ett spår och låta den klinga ut där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm.. vad jag fattar vad du menar "förlänga" så kan du helt enkelt bara "ta tag" i just det specifika slaget i KEYEDITOR i Cubase som du använder, och "dra ut" slaget til vänster eller höger beroende på vilket håll.

Kan va enklast att zooma in på det stället, var på muspekaren ändras till <-> (ser nästan ut så i allafall) Då kan du dra ut/förlänga slaget så länge du önskar..

Hoppas du hajar vad jag menar =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kompressor på OH i AD? Testa att ta bort eller sänka det, blir det någon skillnad då?

nej,de klingar ut ganska bra utan kompressor

Tyvärr inte. Hade det varit induviduellt inspelat så hade det varit enkelt, men i grupp blir det inte enkelt. Med Addictive Drums misstänker jag du menar loopar va? Försökte kolla upp den lite snabbt innan jag svarade, och det var intrycket jag fick. Snackar vi separata inspelningar typ trummaskin så är det ju en enkel sak.

Förstår vad du menar på äldre inspelningar dock. Men vad jag vet uppnås den effekten mest genom tejp och att ta på cymbalen när den har gjort sitt.

nja, inte loopar men det är ju ett sample-set som EZ-drummer. programmerar trummorna själv men man har inga enskiilda kanaler för cymbalerna, utan de ligger endast under OH. kan testa men något tape-emulator och se om det kanske ger liite av den eftersträvade effekten iaf!

Link to comment
Dela på andra sajter

nej,de klingar ut ganska bra utan kompressor

nja, inte loopar men det är ju ett sample-set som EZ-drummer. programmerar trummorna själv men man har inga enskiilda kanaler för cymbalerna, utan de ligger endast under OH. kan testa men något tape-emulator och se om det kanske ger liite av den eftersträvade effekten iaf!

Men då är de ju midi, är bara att flytta midi filen/ förlänga eller har jag missat något?

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

nej,de klingar ut ganska bra utan kompressor

nja, inte loopar men det är ju ett sample-set som EZ-drummer. programmerar trummorna själv men man har inga enskiilda kanaler för cymbalerna, utan de ligger endast under OH. kan testa men något tape-emulator och se om det kanske ger liite av den eftersträvade effekten iaf!

Kan du inte öppna en till instans av AD och lägga cymbalerna där? Eller är det att överhänget ska ta in hihatsen samtidigt för ett speciellt sound? Borde ju inte bli någon skillnad mot att man med ett riktigt trumset spelar in cymbalerna och hihatsen i två enskilda sessioner men använder samma mikrofoner...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte öppna en till instans av AD och lägga cymbalerna där? Eller är det att överhänget ska ta in hihatsen samtidigt för ett speciellt sound? Borde ju inte bli någon skillnad mot att man med ett riktigt trumset spelar in cymbalerna och hihatsen i två enskilda sessioner men använder samma mikrofoner...

jag kan testa det! du har inga övriga tips om hur man kan uppnå själva effekten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte vad det är för genre du proddar i, men jag som producerar åt EDM-hållet brukar alltid lägga en Delay på en crash för att få en fin effekt på den. Självklart ställer jag in den så att den passar låten också. Kanske kan vara ett val?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...