Jump to content
Annons

fredrikohlson

Recommended Posts

Jag har funderingar på att börja mixa analogt genom att skicka ut varje enskild kanal i Logic på en egen kanal genom ljudkort och in i det analoga bordet. Jag har länge hållet koll på vad det finns för ljudkort på marknaden men det finns ju självklart inget ljudkort som har 24 in/ut, jag snittar 20 - kanaler per produktion. Så, med andra ord måste jag använda flera ljudkort samtidig och jag jobbar på min MacBook.

Min fundering är då om det går att köra ljudkort i master/slave likt lampor med DMX? Eftersom det bara finns en FireWire-port i min MacBook så kan jag inte ha flera olika ljudkort inkopplade samtidigt.

Är jag helt ute och cyklar eller är det på detta sätt det går till när det mixas analogt? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej kul idé men jag kan inget om Mac då jag jobbar i PC sak samma det beror på vad du har för interface, kanske du inte behöver dumpa alla kanaler via analogbordet vilket du nu har och om det är en god idé eller ej, du kan ju nöja dig med att skicka grupper i stereopaket/stems och mixa via bordet typ gitarrpaket, trumpaket, vocalpaket och bas + keyboardpaket etc då grejar du det med 8 in/ut har du fler är det en fördel.

Svårt att svara på vad har du för bord och interface?

Mycket går att göra jäkligt bra in the box...

Redigerat av Roine
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blev det lite Alien för mig. SSL är för det första långt över min budget och det verkar vilja ha ett PCI-kort vilket inte går att ha i en bärbar dator.

När det kommer till MADI så ser jag bara en burk med en massa BNC-kontakter i bak som jag inte riktigt förstår var dom ska ta vägen. Antar att dom ska in i en låda med analoga tele/XLR?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om SSL Alpha Link är utanför budgeten så är nog MADI det med.

MADI är en digital överföring, av många kanaler från en enhet till en annan. Sätter du in ett MADI-kort i datorn så för du över många kanaler, till en enhet som omvandlar ljud från digital till analog signal (och vice versa). Upp till 128 kanaler förekommer. 64 eller 32 brukar va billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Så min tanke med master/slave med billigare interface är egentligen att skrota?

Naärå, det är bara att en enhet som översätter digitalt till analogt ljud med många in- o outputs kostar en del.

Glöm inte begagnat-marknaden. Här är t.ex. en Alpha Link (24 kanaler in o ut) för runt 10 papp http://vend.se/ad.php?206338

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Mellan 3000 - 6000kr hade jag tänkt.

Med så låg budget skulle jag avråda mot att mixa utanför datorn.

Det går inte att hitta något analogt i den prisklassen som kommer höja kvaliteten på

dina mixar utan snarare kommer dom att försämra den med medfört brus.

Om man vill ha en analog mixer är nog runt 20 000 kr det minsta man måste vara beredd att betala

och det är enbart för mixer.Sedan minst lika mycket om inte mer för att få ut ljudet från dator in i

mixer.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Så min tanke med master/slave med billigare interface är egentligen att skrota? Min tanke är att få en varmare analog touch i slutmixen då jag inte är något stort fan av det digitala ljudet.

Det kommer i princip bara att bli en placeboeffekt som ingen annan än du själv upplever. Du får inte något "varmare" ljud genom att bara skicka ut ljudet genom en mixer, utan då behöver du ha något som gör något meningsfullt med ljudet också... DAW-programmets eq är tveklöst bättre än eq:n i ett billigt analogt mixerbord. Om du lägger alla effekter i DAW och sedan bara skickar ut spåren till mixern för att ta tillbaks allt till datorn, så tillför du inget annat än en platskrävande mixer, större ljudkort än du egentligen behöver, fler kablar, mer brus och inte mycket mer än så. Om du däremot har några externa effekter, kompressorer etc som ger ett grymt bra sound som du inte får till med hjälp av plugins, så kan det förstås vara idé ändå - men det rör sig i ett lite annat prisläge då.

Det finns en obefogad övertro på detta med analog summering (som främst underblåses av tillverkarna...), men flera tester som har gjorts på olika håll, har visat att det visserligen kan finnas någon liten skillnad mellan det och DAW-summering, men inte så stor skillnad att det går att bestämma säkert vilket alternativ som låter bättre eller sämre, bl a i SoundOnSound, men även på andra håll. Vid flera jämförelser jag har läst, så har det blivit i princip samma skillnad att göra extern summering som att summera ITB och sedan skicka ut stereomixen genom den analoga kedjan, så summeringen i sig gör ingenting, utan om du tvunget ska göra dig omaket att gå utanför datorn och ha en analog burk, så skaffa hellre exempelvis en skön rörkompressor av god kvalisort som du kör den färdiga stereomixen igenom - men i de allra flesta fall handlar "värmen" som du är ute efter, främst om erfarenhet att skruva till ljudet på rätt sätt - och inte alls om analogt/digitalt.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, ska man tala om motivationen bakom en tankegång, då blir det längre info.

Slutresultatet man alstrar kommer ju i väldigt hög grad från vilka mix-verktyg man använder, eftersom olika verktyg inspirerar till olika justeringar och ljudbilder. Så vad man använder förändrar definitivt ljudet på det sättet.

Men är det inte finger-känslan av knappar istället för mus du är ute efter, så finns det gott om bra "uppvärmare" för datorbruk med. Kan även funka som alternativ tills ekonomin blir bättre.

Och oavsett du använder mixer, plugin eller summering osv för värme så reglerar man ju alltid själv hur mycket värme som ska tillföras.

Så, fundera på saker. Har en känsla att svaren blev större än frågan nu 😛

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Claes

-men flera tester som har gjorts på olika håll, har visat att det visserligen kan finnas någon liten skillnad mellan det och DAW-summering, men inte så stor skillnad att det går att bestämma säkert vilket alternativ som låter bättre eller sämre, bl a i SoundOnSound, men även på andra håll. Vid flera jämförelser jag har läst, så har det blivit i princip samma skillnad att göra extern summering som att summera ITB och sedan skicka ut stereomixen genom den analoga kedjan, så summeringen i sig gör ingenting

Jahapp här går det minsann & tydligen för sig att åberopa soundonsound osv för att styrka "riktigheten" i det du påstår men om någon blandar in gearslutz i en diskussion då får du m.fl. tuppjuck haha detta är så jävla komiskt så jag smäller av 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar, uppskattas verkligen! Det jag ville ha var reflektioner över min tanke och det har jag fått, tack igen. 🙂

Jag hoppar min idé om att mixa analogt till jag har råd med riktigt bra utrustning och nöjer mig med att spela in slutmixen på DAT och in i datorn igen för att komprimera ljudet lite.

Tack för svaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppar min idé om att mixa analogt till jag har råd med riktigt bra utrustning och nöjer mig med att spela in slutmixen på DAT och in i datorn igen för att komprimera ljudet lite.

Varför den omvägen?

Det är ju mycket smidigare att bara exportera mixen till ett stereospår i datorn och sedan behandla den stereofilen vidare om det behövs. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför att det ger ett helt annat ljud när det lämnar datorn och behandlas av en analog apparat. Det blir stor skillnad bara man bränner sina låtar på en CD-skiva. Därför. ☺️

Eh, va? Menar du att en CD-skivas ljud blir färgat när den bränns? Eller du menar kanske att CD-spelarens DAC:ar kan färga.. det är iofs helt riktigt, men *stor* skillnad tror jag inte på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar, uppskattas verkligen! Det jag ville ha var reflektioner över min tanke och det har jag fått, tack igen. 🙂

Jag hoppar min idé om att mixa analogt till jag har råd med riktigt bra utrustning och nöjer mig med att spela in slutmixen på DAT och in i datorn igen för att komprimera ljudet lite.

Tack för svaren.

Du skulle ju kunna prova att bounca ut alla spår för sig genom mixern, och sen mixa digitalt innan du har råd med en lösning som funkar för dig. Jämför gärna ljudet om det blir någon större skillnad.. Vore intressant att veta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, ska man tala om motivationen bakom en tankegång, då blir det längre info.

Slutresultatet man alstrar kommer ju i väldigt hög grad från vilka mix-verktyg man använder, eftersom olika verktyg inspirerar till olika justeringar och ljudbilder. Så vad man använder förändrar definitivt ljudet på det sättet.

Men är det inte finger-känslan av knappar istället för mus du är ute efter, så finns det gott om bra "uppvärmare" för datorbruk med. Kan även funka som alternativ tills ekonomin blir bättre.

Och oavsett du använder mixer, plugin eller summering osv för värme så reglerar man ju alltid själv hur mycket värme som ska tillföras.

Så, fundera på saker. Har en känsla att svaren blev större än frågan nu 😛

Fingrarna kan man ju använda om man har en controller, som Terror sa. Kanske något att ha så länge iaf?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår din strävan efter att få ut ljudet en sväng, men se dä till att verkligen är analoga burkar. Cd är digitalt, dat är digitalt. Dessutom tillför det inget roligt per automatik enligt mig. Då ska du välja analoga burkar som du vet ger dig något du gillar. Vi kör ofta våra mixar genom en tubetech multibandskompressor och en manley massive passive, för att dom ger en färgning jag uppskattar enormt. Har dock på senare tid blivit för lat och väljer bort det steget för att det är omständigt, och man mäste hela tiden skriva ner inställningarna för att kunna gå tillbaka om man vill korrigera något i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar, uppskattas verkligen! Det jag ville ha var reflektioner över min tanke och det har jag fått, tack igen. 🙂

Jag hoppar min idé om att mixa analogt till jag har råd med riktigt bra utrustning och nöjer mig med att spela in slutmixen på DAT och in i datorn igen för att komprimera ljudet lite.

Tack för svaren.

DAT är inte ett dugg analogt. Det kommer bara att försämra ljudet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför att det ger ett helt annat ljud när det lämnar datorn och behandlas av en analog apparat. Det blir stor skillnad bara man bränner sina låtar på en CD-skiva. Därför. ☺️

Som andra redan har sagt så är DAT inte ett dugg analogt, utan precis lika digitalt som ditt DAW-program. Även om mediat är band, så kan du med andra ord inte tänka på det som om det var band i analog bemärkelse. Det tillför inte någon kompression eller annat som folk är ute efter när de spelar in på band.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...