Jump to content

fredrikohlson

Medlem
  • Posts

    16
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutralt

About me

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Gävle
  • Intressen
    Musikproduktion.
    Dj.
    Filosofi.
    Psykologi.
  1. Jag har producerat musik i massvis med år men har aldrig riktigt tänkt på det här med avtal, kontrakt och rättigheter till musiken jag producerat. Nyligen träffade jag en kille på jobbet som också han hållit på med musik i många, många år och han berättade för mig hur han blev blåst på etthundra tusen vid hans första skivsläpp. Han rekommenderade mig att skriva avtal med alla jag jobbar med där vi delar upp ägandet och rättigheterna i procent. Jag är rätt dålig på att förhandla och är lite för snäll av mig och "bjuder" gärna på jobbet, vilket jag hört från väldigt många håll att jag måste sluta med om jag inte föralltid vill bli utnyttjad. Så min fråga är hur ni delar upp rättigheterna mellan producent(er) och artist(er) och hur delas det upp om det är fler parter inblandade som förlag eller skivbolag? Hur ser avtalen ut?
  2. Vi är två stycken, en mic och en dator så vi tar inte stor plats och vi behöver max fem timmar. Vad gäller budgeten så skäms jag lite eftersom jag vet att man bör betala för sig, men vi är två osignerade och okända musiker som ska spela in det vi tror kan bli något riktigt bra att publicera och att spela upp för förlag osv. Så budgeten är väl maxad när den når en tusing. 😕
  3. Hej folket. Jag har ett samarbete med en sångerska i Göteborg, själv bor jag i Gävle. Vi har två projekt på gång varpå det ena spelas in av henne själv men det andra har vi kommit överens om att jag åker ner till Gbg för inspelning. Ett problem är bara att vi inte har någon studio att vara i, därför tänkte jag kolla här om det finns någon vänlig själ som har en mindre studio i Gbg, gärna i de mer centrala delarna. Vi kommer bara att spela in sång och jag tar med egen utrustning. Skriv till mig om har en studio eller känner någon som har en studio som skulle passa. Ekonomin är (väldigt) begränsad så, ja.. Hör av Dig. 🙂 // Fredrik
  4. Därför att det ger ett helt annat ljud när det lämnar datorn och behandlas av en analog apparat. Det blir stor skillnad bara man bränner sina låtar på en CD-skiva. Därför. ☺️
  5. Tack för alla svar, uppskattas verkligen! Det jag ville ha var reflektioner över min tanke och det har jag fått, tack igen. 🙂 Jag hoppar min idé om att mixa analogt till jag har råd med riktigt bra utrustning och nöjer mig med att spela in slutmixen på DAT och in i datorn igen för att komprimera ljudet lite. Tack för svaren.
  6. Mellan 3000 - 6000kr hade jag tänkt. Det behöver nödvändigtvis inte vara nya grejer eftersom jag kan få riktigt bra begagnade i terface för dom pengarna.
  7. Okej. Så min tanke med master/slave med billigare interface är egentligen att skrota? Min tanke är att få en varmare analog touch i slutmixen då jag inte är något stort fan av det digitala ljudet.
  8. Nu blev det lite Alien för mig. SSL är för det första långt över min budget och det verkar vilja ha ett PCI-kort vilket inte går att ha i en bärbar dator. När det kommer till MADI så ser jag bara en burk med en massa BNC-kontakter i bak som jag inte riktigt förstår var dom ska ta vägen. Antar att dom ska in i en låda med analoga tele/XLR?
  9. Jag har inte något interface än utan gör allt på Mac:en men vid köp blir det väl något i den här stilen http://www.thomann.de/se/presonus_audiobox_1818vsl.htm Mixern jag kör på till en början är ett Behringer MX-8000.
  10. 20 - 30 kanaler, så ska det stå.
  11. Jag har funderingar på att börja mixa analogt genom att skicka ut varje enskild kanal i Logic på en egen kanal genom ljudkort och in i det analoga bordet. Jag har länge hållet koll på vad det finns för ljudkort på marknaden men det finns ju självklart inget ljudkort som har 24 in/ut, jag snittar 20 - kanaler per produktion. Så, med andra ord måste jag använda flera ljudkort samtidig och jag jobbar på min MacBook. Min fundering är då om det går att köra ljudkort i master/slave likt lampor med DMX? Eftersom det bara finns en FireWire-port i min MacBook så kan jag inte ha flera olika ljudkort inkopplade samtidigt. Är jag helt ute och cyklar eller är det på detta sätt det går till när det mixas analogt? 🙂
  12. Självklart kan det vara smidigt att jobba över nätet, men det är just det fär med väntandet på filer och att det inte går att prata öga mot öga i en studio som gör att jag hellre vill jobba irl så att säga. Länka något då Johan. 🙂
  13. Tack så mycket. Det är ju alltid härligt med akustiska trummor, men finns det inte någon plugg eller bank med trumsamplingar som är lite mer åt det elektroniska hållet?
  14. Klart jag missade något i texten, hehe. Jag bor i Gävle. 😐
  15. Hej. Jag producerar ofta house och hardstyle och är fostrad inom den elektroniska dansmusiken men jag har på senare dagar börjar jobba allt mer med pop/dans och ballader. Ett problem jag har är att jag (självklart) använder Vengeance ljudpack vilket får allt jag gör att låta lite för mycket house/trance. Min fundering är alltså vilken trumplugg som är bra till pop och ballader och som inte kostar en årslön. Jag jobbar i Logic så det måste finnas tillgängligt som AU-fil. Tipsa mig! Tack! 😉
×
×
  • Create New...