Jump to content
Annons

Vilken av dessa mikrofoner

Recommended Posts

ronnyrydgren (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej jag vill köpa en mikrofon jag ska vara nöjd över.

Mikrofonen Àr för en tjej som ska spela in. Jag har ingen möjlighet att pröva dessa och behöver Äsikter.

nÀrvaro och fÀrgning skulle va fint men ÀndÄ en liten tydlighet.

jag har kollat in dessa.

Neumann tlm 102

Neumann tlm 49

akg C414 Xl II

at4050

Tips tack 🙂

Redigerat av ronnyrydgren
Annons
Postat

Samtliga ovanstÄende mickar duger bra och ingen Àr "bÀttre" Àn den andra.. Ett billigt alternativ som ocksÄ kan funka Àr nya Röde nt1 (inte nt1-a).

/Jon

Postat

HÄller med Yllet. Hur det lÄter beror mest pÄ kombinationen av sÄngare och mikrofon, plus genre osv. Man fÄr testa ut mick, eller ta de man har och göra det bÀsta av det.

Generellt (jÀvligt generellt alltsÄ): Neumanns TLM har mindre lÄgt mellanregister o lÄter clean o ljus, AKGn lÄter hi-fi, och ATn lÄter mer 'realistisk' alltsÄ aningen mörkare och mellanregister-rik.

Postat

Av de du nÀmnde skulle jag nog vÀlja tlm49.

Andra mickar som ligger i ungefÀr samma prisklass Àr Gefell M930 och Milab DC96.

Postat

TLM 49 lÄter bra.. Men vill du ha en enda mic sÄ skulle jag nog ÀndÄ rekommendera Röde nt2 dÄ den klarar bÄde njure, Ätta, rundtagande etc. Den hissar lite runt 14 kHz men inte vÀrre Àn att det gÄr att fixa med en EQ. Inte sÄ brusig heller och bra dynamik!

Postat (redigerat)

Hej vad fÄr den kosta max och Àr det enbart för tjejens sÄng ni skaffar denna mikrofon eller som allround för alla möjliga instrumentupptagningar?

I vilket fall och som jag tycker för sÄng kanske de exempel du la fram speciellt AKG'n+AT'n Àr lite vÀl clean, pÄ sÄng vill man gÀrna ha en charmig Ä varm rörmick eller rent av en fin bandmick, det finns en del att vÀlja pÄ tex:

bv1-5852c637d496820459d9d15d282b50b8.jpg

Avantone BV-1

avant.jpg

Avantone CV-12

lg_r84big.jpg

AEA R-84

C77_109_C77_Mic.jpg

Cascade C77

350-CU29_detail4.jpg

Telefunken CU-29 "Copperhead"

Kollazh%20Finish%20620x356%20CMYK..jpg

Violet design's olika modeller, asgrymma mickar :-)

Googla pÄ resten dom Àr alla bra pÄ sitt sÀtt och varierar fr nÄgra tusen upp till 15.000:- ca, bara nÄgra tips som har lite mer karaktÀr men ÀndÄ lÄter kanon pÄ det mesta i instrumentvÀg oxÄ, sen Àr det otroligt viktigt för en sÄngare att ha nÄgot lyxigt och snyggt framför ögonen, inspiration***

Redigerat av Roine
Postat

avant.jpg

Avantone CV-12

Har lyssnat pÄ Cv-12 som du rekommenderade.

Hittar inga dÄliga betyg om den.

Hur tycker ni den sköter sig pÄ kvinnlig vocal mot tlm 102 kvalitémÀssigt?

Tror det fÄr bli mellan de.

Jag Àr enbart ute efter en mikrofon för röst till tjejer. Gillar inte "does it all" mikrofoner. Har en kÀnsla pÄ att

de Àr bra pÄ allt men inte riktigt super pÄ nÄgot...

Postat

en mikrofon för röst till tjejer. Gillar inte "does it all" mikrofoner.

ja för tjejer lÄter ju likadant och man vill alltid ha samma karaktÀr

rosa ska den va

Postat

ja för tjejer lÄter ju likadant och man vill alltid ha samma karaktÀr

rosa ska den va

Sarkasm alltid lika vackert 🙂

Eller Ă€r det? 😉

Rosa lÄter ju rÀtt bra! haha

Nej men vilken passar bĂ€st för vocal av de bĂ„da? 🙂 Till typisk kvinnlig pop/rock röst

Postat

Fattar att det finns alla möjliga röster. men rent generellt vilken funkar bÀst?

Postat

Jahapp pÄ gamla goda monotiden och Àven senare har man ju kört Neuman U47 pÄ rubbet, Àr den dÄlig tycker du?

Nej jag tror du Àr hemma med Avantone eller i princip vilken du Àn vÀljer det Àr en smakfrÄga och en mick rÀcker inte alltid heller, inte ens om den Àr rosa...jag skulle testa först annars Àr det hazard för ingen tillverkare kan ju garantera Àven om dom vill sÀlja att just CV-12 passar Brita VÀsquist eller Ramona Gapenberg Heslund...

Postat

Sarkasm alltid lika vackert 🙂

Eller Ă€r det? 😉

eller Àr det bara sarkasm?

utan att ange hur rösten lÄter eller vilket sound du vill uppnÄ - hur tror du att du ska fÄ nÄgot vidare anvÀndbart tips?

med dom skrala förutsÀttningarna borde valet falla pÄ en sÄ neutral mick som möjligt - men du har ju bestÀmt dig för att en "does it all" Àr nÄt du inte gillar... sÄ....

du har fÄtt flera och helt olika tyckanden - blivit nÄt klokare?

vill du ha fler - at4050 isf

jag skulle testa först annars Àr det hazard för ingen tillverkare kan ju garantera Àven om dom vill sÀlja att just CV-12 passar Brita VÀsquist eller Ramona Gapenberg Heslund...

exakt
Postat

Jahapp pÄ gamla goda monotiden och Àven senare har man ju kört Neuman U47 pÄ rubbet, Àr den dÄlig tycker du?

Nej jag tror du Àr hemma med Avantone eller i princip vilken du Àn vÀljer det Àr en smakfrÄga och en mick rÀcker inte alltid heller, inte ens om den Àr rosa...jag skulle testa först annars Àr det hazard för ingen tillverkare kan ju garantera Àven om dom vill sÀlja att just CV-12 passar Brita VÀsquist eller Ramona Gapenberg Heslund...

Tycker inte neumann u47 Ă€r dĂ„lig alls 🙂 Varit lite sugen pĂ„ tlm 49 för den ska ha liknande ljudkaraktĂ€r som u47 och m 49 blandat.

har du erfarenhet av tlm 102? Det var försenad leverans pÄ den och jag har hunnit gÄ igenom mkt mer om mikrofoner och den kÀnns

inte lika lockande. Ă€r i en tvist mellan ett par, de jag skrev överst plus cv-12 som du visade 😉

Postat

eller Àr det bara sarkasm?

Nej det fanns ingen sarkasm... eller Àr jag sarkastisk?

Fast pÄtal om at4050 sÄ gillar jag ljudet pÄ den haha.

Jag fÄr vÀll kanske bara bestÀlla en mikrofon. ta en i högen. Se om den passar. Om inte spara pengar till en ny. Och kanske man hittar

flera anvĂ€ndningsomrĂ„den i framtiden 🙂

Postat

Det Àr en tlm 102a den tjejen anvÀnder. Det Àr bland annat en av de video jag har blivit skrÀmd av.

Är det meningen det ska lĂ„ta sĂ„ vass och skarp i tonerna. Hör ju att hon glöm de-essing. Men jag tycker den lĂ„ter

vÀldigt skarp ÀndÄ. Inget mjuk len ljud. mixen eller micken?

Postat

Ang mikrofonval sÄ slÀnger jag Àven in tanken kring bredd och plats i mixen. Om du har en mix som det hÀnder vÀldigt mycket i sÄ kan en kondensatormick ta för mycket plats sÄ rösten blir svÄr att mixa fram. I vissa fall sÄ kan en dynamisk mick som ger ett smalare ljud vara ett bÀttre val. VÀlj mick efter mix brukar jag göra.

Detta Àr sÄklart mina egna upplevelser med begreppen smal och brett. Det Àr bara ord för att beskriva min egna upplevelse hur mickarna lÄter generellt.

MVH

Anders

Postat

http://www.youtube.com/watch?v=Re3FpCALa_0

Det Àr en tlm 102a den tjejen anvÀnder. Det Àr bland annat en av de video jag har blivit skrÀmd av.

Är det meningen det ska lĂ„ta sĂ„ vass och skarp i tonerna. Hör ju att hon glöm de-essing. Men jag tycker den lĂ„ter vĂ€ldigt skarp Ă€ndĂ„. Inget mjuk len ljud. mixen eller micken?

Skarpheten var inte sÄ kul, men det som störde mig mest var nog luddigheten i ljudet...

Mix eller mick Àr svÄrt att sÀga exakt utan att kÀnna till utrustningen, men jag skulle tro att det Àr lite av varje. Den luddiga toppen Àr vanlig för stormembranare dessvÀrre, men den jobbiga diskanten Àr nÄgot som Àr lÀtt att fixa i efterhand. Jag tror det Àr ett medvetet val för att fÄ hennes röst att lÄta mer over-the-top.

Postat

Ang mikrofonval sÄ slÀnger jag Àven in tanken kring bredd och plats i mixen. Om du har en mix som det hÀnder vÀldigt mycket i sÄ kan en kondensatormick ta för mycket plats sÄ rösten blir svÄr att mixa fram. I vissa fall sÄ kan en dynamisk mick som ger ett smalare ljud vara ett bÀttre val. VÀlj mick efter mix brukar jag göra.

Detta Àr sÄklart mina egna upplevelser med begreppen smal och brett. Det Àr bara ord för att beskriva min egna upplevelse hur mickarna lÄter generellt.

MVH

Anders

Jag hÄller absolut med dig dÀr, men skulle sÀga att det enligt min erfarenhet mer Àr en frÄga om att kondingar kan fÄ sÄ vackert högt och bredbandigt register att det överanvÀnds och lÀmnar det lÀgre registret ibland direkt urgröpt, medan fÄ dynamiska mickar har nÄn sÀrskild topp eller botten alls, och dÀrför utnyttjar mellan- och lÄg-midden maximalt...vilket rÄkar vara dÀr allt viktigt i en röst huvudsakligen ligger. Rösten, nÀr den mixas sÄ efter en tur genom en konding, lÄter vÀldigt bra solad, men i mixen snor exempelvis el-gitarrer och andra middiga instrument de delarna som rösten borde varit som bÀst i och drÀnker det som finns sÄ att det ibland till och med fullstÀndigt maskeras.

Postat

Jag hÄller absolut med dig dÀr, men skulle sÀga att det enligt min erfarenhet mer Àr en frÄga om att kondingar kan fÄ sÄ vackert högt och bredbandigt register att det överanvÀnds och lÀmnar det lÀgre registret ibland direkt urgröpt, medan fÄ dynamiska mickar har nÄn sÀrskild topp eller botten alls, och dÀrför utnyttjar mellan- och lÄg-midden maximalt...vilket rÄkar vara dÀr allt viktigt i en röst huvudsakligen ligger. Rösten, nÀr den mixas sÄ efter en tur genom en konding, lÄter vÀldigt bra solad, men i mixen snor exempelvis el-gitarrer och andra middiga instrument de delarna som rösten borde varit som bÀst i och drÀnker det som finns sÄ att det ibland till och med fullstÀndigt maskeras.

HÄller med, vad jag sjÀlv hör anvÀnder för mÄnga micken med lite compressor, rör och glömmer mixa rÀtt eq och sÀnka eller ta cut pÄ det som inte ska finnas eller inte ska vinna. Gröt verkligen.

Vad tycker ni om den ta4050 ? Skulle den funka. Jag Ă€r inte rĂ€dd för att eq:A 🙂 Vill ha mest mic för pengarna och tlm 102 vill jag ha ersĂ€ttare till 🙂

Postat

Jag fĂ„r öppet köp pĂ„ mikrofonen sĂ„ jag ska vĂ€nta pĂ„ den och lyssna 🙂 Det var helt okej för företaget 🙂

Se om tlm 102 Ă€r i min smak 🙂 Tack för hjĂ€lpen alla iallafall 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.