Jump to content
Annons

Feedback på trumprogrammering


Zakyath

Recommended Posts

Annons

Det låter som du använder för mycket humanize, alternativt inte lägger slagen på griden. Det gör att trumspelet låter otight. Jag brukar variera velocityn mycket mer än att flytta på slagen. Det gör det hela mer levande och trovärdigt.

För övrigt har du riktigt goa idéer på gång. Kör hårt!

Link to comment
Dela på andra sajter

har inte använt humanize-funktionen, men har däremot lagt slaget utanför gridden, i vissa fall genomtänkt i andra fall mer slumpmässigt... ska ta och göra en noggrann genomgång 🙂 tack för påpekandet. någon speciell del av trumsetet du tänker på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Som många av er andra har jag inte någon direkt möjlighet att spela in trummor på ett smidigt sätt (dessutom kan jag inte spela trummor). Därför behöver jag ju programmera trummor, och det är ju ett smärre helvete, som ni kanske också känner.

Jag har däremot bestämt mig för att bli riktigt jävla duktig på det, och hoppas ni kan hjälpa mig lite genom att peka på någon rytmetisering som inte funkar och skär sig mot groovet, något fill som låter off, om det blir bläckfiskkänsla någonstans eller dylikt... ja, ju mer konkret desto bättre iaf!

Jag vill inte skynda mig fram, då jag inte vill tappa greppet om detaljerna, varför jag endast kommer att lägga upp ett kortare klipp här. Det är cirka 1 min långt och har måttligt tighta guror till för att ge en idé om hur svänget kommer vara. Själva ljudmässiga aspekten är inte intressant för mig just nu, utan jag efterfrågar främst kritik om själva spelet. Men all kritik, oavsett hur mycket tanke ni lägger bakom den, är oerhört välkommen och uppskattad!

https://dl.dropboxusercontent.com/u/54750323/anteus.mp3

https:// dl.dropboxusercontent.com/u/54750323/anteus.mp3

mvh

Zakyath

Tycker inte att detta behöver vara fel alls.

tänker på Black sabbaths trummis när jag hör detta, (han pucklar ju på mest hela tiden) JAG gillar det inte men de sålde ju rätt bra...

...så kör efter vad DU tycker är bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...
phonkoholic (oregistrerad)

om du inte kan rita en tajt fyrtakt. börja med att lära dig hur man ritar en tajt fyrtakt.

120 bpm

1 2 3 4

hihat O O O O

virvel O

kagge O

rita det i din midi för trummor.

sen separerar du varje trumma.

hi hat för sig, virvel för sig och kaggen för sig så du får tre midi spår.

SENSERRÖ.

sen går du in på hi hat klippet. och gör följande volym korrigering

på 1 så har du det högt.

på 2 har du det lite lägre

på 3 lite högre än 2 men inte högre än 1

på 4 lite lägre 3

Börja där.

Personligen tycker jag det är skittråkigt att göra rockmusik på datorn. Det blir trist snabbt.

här är ett exempel på miditrummor jag gjort.

https://soundcloud.com/phonkholic/rockin-on-da-track

Det kommer alltid låta skit i direkt när du ritat det. tråkigt och opersonligt. tricket är att "mixa" trummorna. sen fortsättapå det sättet. Samt behandla alltid miditrummor som man skulle göra med riktiga trummspår.

Goody lucky!

Redigerat av phonkoholic
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...