Jump to content
Annons

Regler till festival 5, är allt klart?


Vallhagen

Recommended Posts

Hej å hå. Jag tar mig friheten att dra igång en ny - förhoppningsvis kortlivad - tråd i ämnet!

Så här i de sista självande minuterna inför deadline kanske det finns några frågor att klara upp? Eller kanske inte, och i så fall är ju allt frid och fröjd (och denna tråden onödig). Det fördes ju en diskussion efter ooooohhhlssberg-festivalen "erfarenheter..." om eventuellt nya regler.

Mitt förslag står kvar, med någon form av fördröjd röstning, så man påbjuds ordentlig lyssning innan man går till urnan. Förslagsvis släpps låtarna någon gång i natt (?) eller tidigt i morrn, men man får inte rösta före söndagen.

En fundering till; reglerna som satts i hybrid-tråden, dvs max låtlängd, inga xtra percussioninstrument och genomgående tema i tre partier (och eventueelt någon mer regel); här tar jag för givet att alla bidrag "korrekturlyssnats" av djonas som enväldig godkännare innan de släpps till röstning? Det är möjligt att detta är en lite "fjantig" fundering, men jag tyckte det var lika bra att posta den för att förekomma eventuell lyssnardiskussion typ "öh handklappet där i låten som är 3.32 öhh"...

tjo.. det var väl det...

Kör hårt gott folk 🙂

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När röstningen sker är det bra att man vet vad man ska rösta på. Är det den låten man tycker är bäst, eller är det bästa hybridlåten (vad det nu innebär)?

Sen att alla röstar öppet och skriver varför man röstar så som man gör och vad man tyckte om de olika bidragen etc. är ju väldigt givande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker ni är bäst av följande 2 alternativ;

* Öppen rösting med 1 röst per medlem (som varit reggad minst 2 veckor innan deadline för anmälan).

* Öppen röstning men enligt melodifestival regler, dvs 1, 2, 4, 6, 8, 10 och 12 poöng till de 7 bidrag varje medlem (som varit reggad minst 2 veckor innan deadline för anmälan) tycker är bäst.

Edit: Bidragen

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker ni är bäst av följande 2 alternativ;

* Öppen rösting med 1 röst per medlem (som varit reggad minst 2 veckor innan deadline för anmälan).

* Öppen röstning men enligt melodifestival regler, dvs 1, 2, 4, 6, 8, 10 och 12 poöng till de 7 bidrag varje medlem (som varit reggad minst 2 veckor innan deadline för anmälan) tycker är bäst.

Edit: Studiofestival 5 (semifinal).zip

Mvh / djonas

Jag tycker alternativ 2 låter bäst.. Det är en väl beprövad metod och har funkat rätt bra hittils.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker alternativ 2 låter som en bra idé... Ska genast sätta mig och lyssna på bidragen... dock har jag packat ner mina monitorer inför flytten 🙂 Men det går nog bra ändå 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

festivalröstning är ju jättesvårt ju.. måste vi rangordna varje bidrag isåfall? Räcker det inte med att man placerar en etta, tvåa och trea och ger dem en förbestämd poängsumma? Som festivalröstning i lite mindre skala liksom.

edit..ska vi inte köra vanlig röstning ändårå..? 😉

Redigerat av Jazzman
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. Rangordna 7 bidrag blir svårt... (fast i och för sig har man lyckats få ihop en låt färdig till deadline klarar man väl att rangordna 7 låtar 😉 )

Håller med Jazzman och "3 bästa" placeringen. Kanske 1,2 o 4 poäng eller något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att lyssnat på alla bidrag (och dom är bra) så kanske en variant är att rösta på tre låtar, en femma och två treor...dvs femman till den som man tycker bäst följer REGLERNA och treorna till de som man gillar ändå??? (OBS! Det är inte så att jag följer reglerna om nå'n nu trodde det)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...