Jump to content
Annons

Vart ska jag börja med byggandet?


Kruxe

Recommended Posts

Visste inte vart jag skulle lägga denna tråd men det fick bli här.. tar gärna emot en varning om det var fel och den kan flyttas hoppas jag 🙂 Vill även berätta att jag bor hos föräldrarna och allt sitter i mitt rum, som knappast är "akustiskt" byggt som jag läst krävs för en del..

Så till frågan, jag har nu kommit över lite pengar som jag gärna vill lägga på musiken istället för bet365 och random skit här och där. I dagsläget producerar jag det som skulle kallas för "EDM" och trap musik. Jag har en budget på 2500/3000 kr som jag gärna tar tips på vad jag ska lägga de på.

Min "studio" ligger alltså på noll, det är jag och min dator med FL Studio, tillsammans med några as-ruttna hörlurar från Sony som jag köpte för 200 kr för användning på min iphone.

Vad kan jag köpa för att optimera min tid med mixning osv? Vart ska jag börja och vad bör jag ha? Allt ifrån studiomonitorer till "studio" hörlurar eller kanske ljudkort? Har en liten MIDI keyboard men en till keyboard är inte det jag letar efter.

Det är just det jag inte vet, så jag skulle uppskatta all hjälp jag kan få på vart jag ska börja med byggandet av min hemmastudio..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

börja spara pengar 🙂

undvik att köpa så kallt skräp... köp ej nya grejjer köpa grejjor som behåller sitt andrahands värde om du nu vill köra budget grejjor... nyast är inte alltid bäst...

Du kan göra mkt fynd på vend. Sedan när du blir lite mer säker på vad du vill ha kan du börja köpa nya grejjor.

Det dummaste du kan göra är att köpa en helt ny studio med budget grejjor sedan när du vill uppgradera så går deti nte sälja något i stort sett..

High end prylar behåller sitt värde väldigt bra övertid... så är väl igentligen att rekommendera att du tar dig in i high end träsket så fort det går.. så kan du byta och sälja grejjor i all oändlighet...

Link to comment
Dela på andra sajter

men gör du mkt musik i hörlurar ? i ärlighetens namn så är hörlurar den snabbaste sättet att få någorlunda "studio ljud" ett par vassare lurar med bra hörlursförstärkare... kör du nästan bara högtalare..köp då ett bara begangade monitor på vend eller så..

Kör bara med mina billiga hörlurar, som sagt har bokstavligen ingen "utrustning" förutom mina hörlurar, mitt midi-keyboard och min dator. Inge högtalar eller så.

Redigerat av Kruxe
Link to comment
Dela på andra sajter

Då du gör mest EDM så förmodar jag att du lyssnar mest i hörlurar... då mkt av den musiken mer eller mindre är gjord för att lyssnas i hörlurar.

Njaa, eller i klubben eller på festivalen / random fest.. Men att det ska låta bra i hörlurar är ett måste också såklart! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer! Bättre lurar skulle jag också sätta högst på listan.

I det aktuella prisläget hade jag valt exempelvis Beyerdynamic DT 880 Pro - eller ett par begagnade Ultrasone Pro2500/Pro2900.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer! Bättre lurar skulle jag också sätta högst på listan.

I det aktuella prisläget hade jag valt exempelvis Beyerdynamic DT 880 Pro - eller ett par begagnade Ultrasone Pro2500/Pro2900.

Jag vänder mig emot din rekommendation om DT880 Pro, dom är bra mixing lurar men dom är kända för att vara extremt svårdriva och extremt kräsna på förstärkare. Luren kostar runt 2200 det ger honom bara 800 kvar till en hörlursförstärkare.

Tror i musiken han gör så är mkt "bas" viktigt... då mycket bas är "häftigt" osv (jag själv tycker det är jobbigt med mkt bas det sällan är intressant ljudinformation i det registret utan bara ren energi).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vänder mig emot din rekommendation om DT880 Pro, dom är bra mixing lurar men dom är kända för att vara extremt svårdriva och extremt kräsna på förstärkare. Luren kostar runt 2200 det ger honom bara 800 kvar till en hörlursförstärkare.

Tror i musiken han gör så är mkt "bas" viktigt... då mycket bas är "häftigt" osv (jag själv tycker det är jobbigt med mkt bas det sällan är intressant ljudinformation i det registret utan bara ren energi).

Skulle du kunna rekommendera en hörlursförstärkare? Vad exakt gör en hörlursförstärkare, kopplar jag in lurarna i förstärkaren och förstärkaren till datorn eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...