Jump to content
Annons

Old skool rock n' roll!


Rix

Recommended Posts

LÅTNAMN: Ain't Gonna Grieve

GRUPP: Lemon Bird

GENRE: Old skool Rock n' Roll

LÅTLÄNGD: 3:31

KOMPOSITÖR: Lemon Bird

PRODUCENT: Lemon Bird/Anders

MEDVERKANDE: Jonte (sång), Johan (guror/kör), Rikard (basar/kör), Anders (batteri/kör)

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: MP3 192kBps

STORLEK: 5 082 679 bytes

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK: väck tills vidare

Jaha gubbar, finns det nån som tänder på gammel klassisk rock idag?

--

AIN'T GONNA GRIEVE

My bags are packed, I'm ready to leave

'Cause woman, your love was only make believe

I told you lies about my heart of stone

But woman, your words cannot break-a my bones

I got a foot out the door but the other got stuck

Man, this woman really drains my luck

Brought her a ring from a distant land

I gave her a finger but she cut off my hand

I'm gonna leave ya (ain't gonna greive no more)

Sittin' alone in the dark, dark night

Needed some love so I made up my mind

At the bar, guess what I saw

My little girl, she was doing her show

Lost in a void with an unknown girl

The bottles are empty in this spinning world

Looking for love but looking to hard

I know how it ends but still ready to start

I'm gonna leave ya (ain't gonna greive no more)

Ain't gonna grieve no more

Redigerat av Rix
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)

Versen låter som Dancing madly backwards med captain beyond

EDIT: fin låt. Jag gillar vad bandet gör, men kanske skulle sången kunna styras lite mer?

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, heh, vågade inte nämna Zeppelin i tråden denna gång. Förra låten vi la ut blev anklagad för att låta frireligiös och för snäll. Hoppas vi dammat av oss det gamla ryktet! =)

Är sången för spretig i mixen eller själva framförandet Max^3?

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Är sången för spretig i mixen eller själva framförandet Max^3?

Nu har jag lyssnat igen. Och jag tror det är uttalet på vokalerna i sången. Särskilt A-na och I-na.

Men sångaren har tryck, och det är kul och bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja för fan! Har precis lyssnat i freestylen på Houses of the holy och är lite peppad efter det.

Snyggt arrangemang tycker jag. Kompetent och bra mixat. Lagom volym och nivåer. Sången är också bra, men man kan känna att man skulle vilja få ut det där lilla extra ur sångrösten. känns som att han ger 98% men om man gör honom lite mer förbannad innan han sjunger kanske? Pressa honom lite till. Lite, lite råare bara. Och lite mindre reverb.

Det är inte vrålfräsht, men det gör ingenting. Folk kommer naturligtsvis att jämföra med både det ena och det andra, men är det en bra låt så ...

Och det är det 😄🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant är att ingen av oss har någonsin hört talas om Captain Beyond, men nu har vi! Och det svänger riktigt trevligt om dem! Tack för tipset.

Någon som har fina stalltips hur man processar en fet bas? Vi har både lineat basskrället och närmickat stärkaren men hur man än gör låter det luddigt och attacklöst. Vi rattar oss blåa på eq och kompressor. Det e väl bara trial and error som gäller.

Tack för lyssningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får också zeppelin feeling av detta. Riktigt tuff låt, svänger ordentligt. Sången når inte riktigt ända fram dock. Finns nog lite mer att komma med på den fronten. Tyckte det lät lite surt i början, men det kanske bara är jag...

The Mr... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

ja men det här fungerar fint.

det är så skönt att höra inspelningar som låter naturliga, utan extrem multibandskompression och maximering.

alltså, det känns som att ni skulle kunna fixa det här bra live också.

ser fram emot att höra fler alster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Vacum, kanske lite oinspirerat men det e fan så mycket mer inspirerande att lira live än framför en glasruta med en ful producent bakom. =)

Itzhak, det kommer mer! Och mycket riktigt, vi håller inte på med maximering, vi ska inte spelas på Shit FM eller vad kanalerna heter..

Link to comment
Dela på andra sajter

vi ska inte spelas på Shit FM eller vad kanalerna heter..

dom heter faktiskt Rix FM 😆🙂

(sorry va tvungen)

Angående låten så diggar jag den hårt!

Skönt att slippa all sönderpressad rock som är ute på listorna nu 🙂 bra jobb!

skönt Zeppelin sound på gurorna 🙂

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag måste byta nick, OMEDELBART! Hugh, vilken pungspark.. =)

Kör man en Les Paul genom en Super Lead så KAN det inte gå fel! hehe..

Redigerat av Rix
Link to comment
Dela på andra sajter

Jävligt skönt gitarr ljud... 😉

Tycker sången är lite för snäll bara, jag menar inte dåligt sjungit men bara lite mera aggressivt, annars tycker jag detta är SUPER DUPER...

Kör på för tusan...

A.D

Redigerat av Albert.D
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Stinkey (oregistrerad)

Trevlig att höra en sångare som facktiskt KAN sjunga. Inget man är bortskämd med i dessa sammanhang. Låten i sin helhet är kanske lite för mycke sjuttital för oss som redan har vatt med om det en gång,men annars är det ju skitbra. Ett extra plus för den perfekt mixade kören.

Link to comment
Dela på andra sajter

Diggar inte riktigt sången(den e bra men inte min smak om man säger så 🙂) men overall e det en cool jäkel. Särskilt första gitarrsolandet.

Upplägget kanske e lite väl mycket black dog men what the heck...

Redigerat av Torre
Link to comment
Dela på andra sajter

Versen låter som Dancing madly backwards med captain beyond

EDIT: fin låt. Jag gillar vad bandet gör, men kanske skulle sången kunna styras lite mer?

Fast det var väl lite mer driv i den? Har inte lyssnat på den på tjugo år......bra platta....annars vad beträffar trådlåten så känns det som sången behövr taggas upp några snäpp i kraft och skitighet annars skön låt som man kastas tillbaka en så där.....20-25 år 😄🙂 gillar

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Rix, du måste hinta lite om hur ni fick fram det!  😄

Bollar vidare till Johan (signaturen Lemon Bird) som sköter alla guror men jag kan väl säga att han står stolt framför sin Marshallstack med en tung Les Paul. Kompletterar om han glömmer något viktigt.. =)

Redigerat av Rix
Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrljudet består av 1 styck Les Paul standard från år 2004. Tag valfri telekabel och pytsa in i en Marshall Super Lead 100 watt från år 1974. Ställ alla hela 5 styck 😄 )rattarna på klockan 12. Närmicka med en Sennheiser 421 (sån där gammal "rakapparat" man kan se framför nyllet på de flesta artister i programmet "The Sixties") och en hederlig Shure SM57. Blanda i lämplig dos.

Jag föredrar dessutom en konding på 3-5 meter, men vi fick kasta ljudspåret eftersom det lät urk... (dålig mick Rix?)

Sedan har vi våra kompetenta mixare som givetvis kapar så lite som möjligt av det finfina ljudet! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrljudet består av 1 styck Les Paul standard från år 2004. [...]

Jag föredrar dessutom en konding på 3-5 meter, men vi fick kasta ljudspåret eftersom det lät urk... (dålig mick Rix?)

Sedan har vi våra kompetenta mixare som givetvis kapar så lite som möjligt av det finfina ljudet! =)

Har du inte bytt mickarna på guran också?

Ambience-micken en bit från lådan brukar kunna göra underverk men det lät inge vidare denna gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...