Jump to content
Annons

Tips för att få till klassisk funk/discogitarr


Tranback

Recommended Posts

Hej!

Lås tråden om något liknade varit uppe förut, men jag hittade inget.

Jag har försökt spela in ett klassiskt funk/discogitarr-komp till en låt jag håller på med. Ni vet vilket jag menar antar jag, 16-delar ofta på de 3-4 högsta strängarna. Problemet är att jag inte får till ljudet, jag vill gärna ha det mjukt och väldigt "smooth" men hur jag än försöker blir attacken och transienterna på tok för starka, vilket resulterar i ett hårt, lite stompigt ljud.

Är det någon med erfarenhet av detta som har några värdefulla tips? Både när det gäller spelstil, förstärkare och jobb efter tracking.

Som vanligt är jag evigt tacksam för all hjälp jag kan få.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Det blir nog trevligare ljud i mixen om du lowpassar istället. Tonkontrollerna på gitarrerna, är det verkligen någon som använder den? Aldrig hört någon som gör det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir nog trevligare ljud i mixen om du lowpassar istället. Tonkontrollerna på gitarrerna, är det verkligen någon som använder den? Aldrig hört någon som gör det.

Var mer menat som ett skämt om du tittar på sammanhanget.. Däremot kan man t ex ha nytta av tonkontroll på läge1 strata om du har moddat det så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...