Jump to content
Annons

Bra analog inspelningsenhet? Ursäkta tidigt aprilskämt….


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Annons

Eftersom din digitalporta drivs av en liten ångmaskin? 🙂

Det räcker med ett vägguttag till den. Vad en CPU är behöver jag inte veta vad det är. Hur skickliga ni än är med datorerna så tar de ju en del tid i anspråk även för er. Den tiden lägger jag enbart på att spela o sjunga. Musiken är mitt liv. Just nu är jag inne i en kreativ period, håller på typ dygnena runt, har inte varit ut på flera dar…

Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker med ett vägguttag till den. Vad en CPU är behöver jag inte veta vad det är. Hur skickliga ni än är med datorerna så tar de ju en del tid i anspråk även för er. Den tiden lägger jag enbart på att spela o sjunga. Musiken är mitt liv. Just nu är jag inne i en kreativ period, håller på typ dygnena runt, har inte varit ut på flera dar…

Din digitalporta är också en dator; med en cpu. Det var det jj ironiserade över..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker med ett vägguttag till den. Vad en CPU är behöver jag inte veta vad det är. Hur skickliga ni än är med datorerna så tar de ju en del tid i anspråk även för er. Den tiden lägger jag enbart på att spela o sjunga. Musiken är mitt liv. Just nu är jag inne i en kreativ period, håller på typ dygnena runt, har inte varit ut på flera dar…

Studiodatorn tar ingen tid? Jag slår på den, startar cubase å sen är det bara att spela in. Vad är det som skulle ta tid? Faktum är att jag varken märker ljudkortet eller datorn...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Studiodatorn tar ingen tid? Jag slår på den, startar cubase å sen är det bara att spela in. Vad är det som skulle ta tid? Faktum är att jag varken märker ljudkortet eller datorn...

Så är det för dig och många andra. Jag klarar inte av datorer, de flesta spelpolarna klarar inte av en kassettporta ens så jag är glad att jag kan det jag kan. Men jag hatar mig själv varje dag för att jag är idiot. Det kan man inte göra nåt åt. Jag försöker ta en dag i taget tills det är dags för nedgrävning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om ni är trögare än han eller tvärtom men förstå att han inte förstår hur en dator fungerar och njut av Hitlervideon grabbar 🙂

Var inte oförskämd mot folk i min tråd. Jag förstår inte ens vad som gör den musik som spelas in på Cubase så mkt bättre än min, så jag är på sätt en lycklig idiot som inte fattar hur dåliga mina inspelningar blir jämfört med om de gjorts i en riktig musikdator. Många här verkar veta det mesta om datorer, ljudkort o pluggar, men ändå har de aldrig spelat in en enda låt? Har du det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt ideal är ju att man ska kunna spela in musik med slutna ögon... för att inte hamna i ett "intellektuellt" sinnestillstånd... pga av det vill jag också komma ifrån datorn lite.. fast få någon sorts balans i det hela.

Det kan jag faktiskt göra, så går det till när jag gör sångpåläggen. Att vara förbannad på en dator och på mig själv för att jag inte fattar varför det inte händer ett piss när jag klickar på nåt som ska starta nåt annat i en dator, och samtidigt kunna skapa musik det klarar inte jag.

En sak undrar jag över, det kanske ni andra kan bli osams om över sinsemellan? Jo, är det digitala ljudet i en Tascam 2488mkll sämre än det i en Alesis HD24 hårddiskinspelare? Är AD/DA omvandlarna sämre? Enligt vissa är det ingen hörbar skillnad på olika omvandlare, enligt andra är det stooor skillnad. Kan det vara skillnad på olika ettor och nollor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Var inte oförskämd mot folk i min tråd. Jag förstår inte ens vad som gör den musik som spelas in på Cubase så mkt bättre än min, så jag är på sätt en lycklig idiot som inte fattar hur dåliga mina inspelningar blir jämfört med om de gjorts i en riktig musikdator. Många här verkar veta det mesta om datorer, ljudkort o pluggar, men ändå har de aldrig spelat in en enda låt? Har du det?

*Bättre* blir det inte av att använda dator istället för porta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grym Video Martin!!! 😄

Nilsson - köp en 16 kanals rullbandare från t ex Tascam och en mixer så

har du ju den utrustning du drömmer om. Kör på 16ch istället för 24 och på

halvtumsband så blir det inte dyrt alls. Det blir inte mkt bandyta men det blir en

analog inspelning och det verkar vara den enda som är viktigt för dig.

Fanns en porta från Tascam en gång i tiden som spelade in 16 kanaler

på vanliga kassetband! 🤪

Men som sagt, 16 kanaler på halvtum kommer att få dig dit du vill,

avmattad diskant (=analog värme), komprimering av allt du spelar in, dvs en autokompression/begränsning av dynamiken oavsett om man vill ha det eller inte

(särskilt om du pressar signalen),

brus, ett mindre spretigt och mer sammansatt färgat sound.

Kan låta trevligt men är mkt mer färgat och längre ifrån verkligheten än digital inspelning.

Köp det istället för att sitta missnöjd. Det är så enkelt.

Men om du ska kritisera digital inspelningsteknik så är det mer respektfullt om du

läser på innan du uttalar dig och ger dig in i diskussioner som du uppenbarligen

inte alls förstår. Du verkar inte heller förstå den analoga tekniken, vilket gör det hela

ännu mer hopplöst för oss som kan detta att förklara skillnaderna för dig.

Ingen kan ta ifrån dig att din KÄNSLA säger dig att analog inspelning låter bättre för dig,

håll dig där men börja inte sväva ut om fakta i ämnet för du har inte den kunskapen.

Och Ja, HD24 XR har bättre omvandlare än din porta men skillnaderna är små.

Redigerat av Kjubeis
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

En sak undrar jag över, det kanske ni andra kan bli osams om över sinsemellan? Jo, är det digitala ljudet i en Tascam 2488mkll sämre än det i en Alesis HD24 hårddiskinspelare? Är AD/DA omvandlarna sämre? Enligt vissa är det ingen hörbar skillnad på olika omvandlare, enligt andra är det stooor skillnad. Kan det vara skillnad på olika ettor

Vet du vad AD/DA Står för ?

Visst går set väl jobba analogt när man har det

På hobbynivå men skulle du jobba proffesionellt

Med musik kommer du inte långt utan dator.

Du må tycka att allt låter bättre när det är analogt

Men i slutändan är det köparen som bestämmer och

Dom är inte av samma uppfattning. Rätt eller fel är

Upp till var å en å bestämma.

Kan garantera att du inte skulle göra skillnad på en

Låt mixad analogt eller digitalt , hur mycket du än påstår

Att du kan det.

Men om du är bekväm i ditt arbetssätt och det skapar

En bra miljö / arbetsflöde som gynnar kreativiteten

Kör på.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jupp, arbetsättet är viktigt.

Jag själv står inte ut med Cubase, känner mig mer som tekniker än musiker när jag kör Cubase, lite som Nilsson och datorer, varför funkar det inte nu? Leta i menyer, nej usch.

Men jag funkar fint ihop med Tracktion och Reason. 🙂

Fast å andra sidan har man rafsat runt en och annan minut i patchbayen för att fatta hur man kopplade dagen innan, trots att det är analogt så att säga...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker med ett vägguttag till den. Vad en CPU är behöver jag inte veta vad det är. Hur skickliga ni än är med datorerna så tar de ju en del tid i anspråk även för er. Den tiden lägger jag enbart på att spela o sjunga. Musiken är mitt liv. Just nu är jag inne i en kreativ period, håller på typ dygnena runt, har inte varit ut på flera dar…

Det verkar gå helt ok för dig att skriva här på forumet utan att trassla med CPU:n i din dator?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går bra. Har en skön inställning idag. trivs bättre med att vara här.

Går aldrig in i några avancerade grejer längre, lämnar det åt proffsen

Det går ju bra för dig även utan semester sen du konsulterat mig via pm. Och du har ju lärt mig en hel del om hur man kan använda en "stratta" på nya vis. Man ger och tar bara… 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak undrar jag över, det kanske ni andra kan bli osams om över sinsemellan? Jo, är det digitala ljudet i en Tascam 2488mkll sämre än det i en Alesis HD24 hårddiskinspelare? Är AD/DA omvandlarna sämre? Enligt vissa är det ingen hörbar skillnad på olika omvandlare, enligt andra är det stooor skillnad. Kan det vara skillnad på olika ettor

Vet du vad AD/DA Står för ?

Visst går set väl jobba analogt när man har det

På hobbynivå men skulle du jobba proffesionellt

Med musik kommer du inte långt utan dator.

Du må tycka att allt låter bättre när det är analogt

Men i slutändan är det köparen som bestämmer och

Dom är inte av samma uppfattning. Rätt eller fel är

Upp till var å en å bestämma.

Kan garantera att du inte skulle göra skillnad på en

Låt mixad analogt eller digitalt , hur mycket du än påstår

Att du kan det.

Men om du är bekväm i ditt arbetssätt och det skapar

En bra miljö / arbetsflöde som gynnar kreativiteten

Kör på.

En sak undrar jag över, det kanske ni andra kan bli osams om över sinsemellan? Jo, är det digitala ljudet i en Tascam 2488mkll sämre än det i en Alesis HD24 hårddiskinspelare? Är AD/DA omvandlarna sämre? Enligt vissa är det ingen hörbar skillnad på olika omvandlare, enligt andra är det stooor skillnad. Kan det vara skillnad på olika ettor

Vet du vad AD/DA Står för ?

Visst går set väl jobba analogt när man har det

På hobbynivå men skulle du jobba proffesionellt

Med musik kommer du inte långt utan dator.

Du må tycka att allt låter bättre när det är analogt

Men i slutändan är det köparen som bestämmer och

Dom är inte av samma uppfattning. Rätt eller fel är

Upp till var å en å bestämma.

Kan garantera att du inte skulle göra skillnad på en

Låt mixad analogt eller digitalt , hur mycket du än påstår

Att du kan det.

Men om du är bekväm i ditt arbetssätt och det skapar

En bra miljö / arbetsflöde som gynnar kreativiteten

Kör på.

Skulle jag inte veta vad AD/DA omvandlare är för nåt?

Jag har många ggr skrivit att jag gillar att spela in digitalt. Det är ljudet i analoga preampar och bord jag gillar bättre än de digitala motsvarigheterna jag hittills testat. Att rullband skulle vara det enda rätta påstår inte jag, det är du med flera som påstår att jag påstår det. Jag skulle aldrig orka hålla på med en stor 24-kanals rullbandare även om jag hade råd med den. Jag skulle önska att det fanns en helt analog inspelninggrej likande ett stort usb-minne, och jag kommer inte att bli förvånad om det kommer ett sånt om några år…

Men att skriva det här är väl meningslöst, ni fattar inte vad jag skiver o menar i alla fall. Och inte gör det nåt heller, jag gillar er alla nåt enormt i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har många ggr skrivit att jag gillar att spela in digitalt

Okej men vad betyder då allt detta :

Jag har kommit på att analogt ljud absolut låter mkt bättre än digitalt

DAW, nej det är väl digitalt det?
Och ju mer ett ljud färdas genom digitala apparater och kablar (?) ju mer dist och kallt låter det.

Och en sak till :

Många här verkar veta det mesta om datorer, ljudkort o pluggar, men ändå har de aldrig spelat in en enda låt?

Så enligt dig är det enda sättet att " Spela in en låt " är att göra det analogt.

Som om man använder samplade pianon i form av ett digitalt instrument och stråkar i form av ett digitalt instrument så har man inte " Spelat in en låt " för den har aldrig varit i den analoga världen ?

Så definiera gärna tydligt vad din uppfattning av " Spela in en låt " Betyder

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej men vad betyder då allt detta :

Och en sak till :

Så enligt dig är det enda sättet att " Spela in en låt " är att göra det analogt.

Som om man använder samplade pianon i form av ett digitalt instrument och stråkar i form av ett digitalt instrument så har man inte " Spelat in en låt " för den har aldrig varit i den analoga världen ?

Så definiera gärna tydligt vad din uppfattning av " Spela in en låt " Betyder

Det var då ett riktigt tredje gradens förhör det här. Kan du citera om jag skrivet att analog inspelning är det enda som gäller?

Spela in kan man väl göra på tusen sätt. Jag säger att jag tycker det låter bättre i lurarna om sångljudet aldrig passerar nåt digitalt. Det är bara så. Andra får tycka vad de vill. Hellre en keyboard man orkar bära en Hammond o Leslien…. Men det känns lite bortkastat att svara eftersom du ändå kommer att löäsa vad jag skrev, eller fatta det om du skulle läsa det. Du kommer ändå att skriva att jag bara accepterar rullband och äkta kyrkorglar. Det är ju festligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan självklart föredra färgningen som band ger, framför renheten hos den digitala inspelningen, men ändå tycka att digital inspelning är vettigare eftersom det blir så mycket smidigare. Inga konstigheter med det, tycker jag. Det handlar ju om tycke och smak - och kanske också delvis att man är så inkörd på tape-soundet, att man har svårare för det mer transparenta. Med plugin-effekter i ett DAW-program kan man emulera tape-soundet väldigt bra, även om det kanske inte blir helt "perfekt".

Oavsett hur mycket någon önskar att det var annorlunda, så är jag helt övertygad om att produktion av analoga inspelningsprylar är något som tillhör det förgångna - just för att det digitala ger ett mer verklighetstroget ljud och dessutom blir billigare och har minimalt underhåll etc. Att sedan tape-emulerande plugins kommer att bli ännu bättre med tiden, är jag också övertygad om - men då krävs ju som sagt en dator med DAW-program...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar band färgningen... men det är absolut ingen universiell färgning jag skulle vilja använda jämt.. Skulle vilja säga att det passar väldigt bra för rock och metal t.e.x, men kan ha negativ påverkan på diskanten om man tex vill ha en mer vass diskant..

Burls transformers på deras burkar ska ge "tape" karraktär fast där kan man istället själva med hjälp av ratten välja hur mkt tape karraktär man vill ha...

http://www.burlaudio.com/

Jag skulle utan teckan satsa på några av burls produkter..istället för tape..

Du får samma sak fast mer kontroll över det...bästa av båda världar..

Om du är analog nörd kolla in Burls grejjor... priserna är inte heller helt åt helvete, skulle vilja påstå att dom är riktigt billiga med tanke på att dom anses var bland det bästa som finns nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...