Jump to content
Annons

UAD Engl E765 och E646 LTD v.s UAD Softube Amp Sims- behöver en åsikt


Lundin

Recommended Posts

Hallå.

Har nyligen skaffat en Apollo Quad och delvis tänkt använda o line'a bas o gitarr in genom för att spela in idéer och tycker att dessa amp sims som UAD har blir en bra lösning tillsvidare.

Har lyssnat på både Engl och Softube paketen och gillar den direkta känslan jag får av Engl emuleringarna medan Softube rakt ur lådan kanske känns lite nischat och därav att jag blir fundersam på hur man ska tänka.

Sen det där med att amp-sims får en artificiell ton i toppen vore också intressant att få en åsikt om, även om jag kan föreställa vad som menas tänker man troligtvis på ett annat sätt om man spelar gitarr dagarna i ända och lyssnar mycket på hur själva tonen bildas.

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Länge sen jag testade mjukrörens ampsim. På deras ampsims går det ju inte att stänga av lådan och det är verkligen ett stort minus. Sen är de gamla och har inte uppdaterats så redan där är det minus. Engl kan jag inte uttala mig om då det var några år sen jag hade ett uad kort men den är garanterat bättre. Men å andra sidan så går det få lika bra ljud med andra gratispluggar. Smaksak.

Link to comment
Dela på andra sajter

men herregud, vad är det du säger här?

Engl kan jag inte uttala mig om då det var några år sen jag hade ett uad kort men den är garanterat bättre.

Softubes Vintage Amp Room må ha några år på nacken men låter fortfarande mycket bra, dock så är min uppfattning att Engl stärkarna är mer mångsidiga.

Redigerat av Farmer Boy
Link to comment
Dela på andra sajter

Länge sen jag testade mjukrörens ampsim. På deras ampsims går det ju inte att stänga av lådan och det är verkligen ett stort minus. Sen är de gamla och har inte uppdaterats så redan där är det minus. Engl kan jag inte uttala mig om då det var några år sen jag hade ett uad kort men den är garanterat bättre. Men å andra sidan så går det få lika bra ljud med andra gratispluggar. Smaksak.

Tack för åsikt.. Ja, jag tror att det finns många simuleringar idag som ligger i par och kanske t.o.m är bättre än dessa bara man vet vad man är ute efter.

jag vill bara ha pluggen direkt i Apollo då den ligger kvar även när datorn inte är igång.

det går numera att stänga av både cab'en och stärkaren separat men jag har nog inte kommit dit än att jag bryr mig så mycket om finliret.. jag vill ha smäll rätt ur kartongen och det får jag nu.

Kommer garanterat köpa nya Kempern efter nyår..

Softubes Vintage Amp Room må ha några år på nacken men låter fortfarande mycket bra, dock så är min uppfattning att Engl stärkarna är mer mångsidiga.

Tack för åsikten.

Har du lust att utveckla hur du menar att Engl är mer mångsidiga?

Jag köpte nu alla Ampsims de hade då jag inte kunde välja de jag ville ha utan att det blev ungefär samma pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

men herregud, vad är det du säger här?

Softubes Vintage Amp Room må ha några år på nacken men låter fortfarande mycket bra, dock så är min uppfattning att Engl stärkarna är mer mångsidiga.

Ja det är alltid en smaksak. 🙂 Själv var jag inte impad av dem och definitivt inte prisvärda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Softube amp room bundle kan du köpa direkt av Softube. Varför köpa från UA när det finns originalet, som dessutom är billigare än borta hos hyenorna på UA?

Sen är det väl en smaksak ang Engl om man gillar det soundet. Men det är lite enspårigt kan jag tycka.

Ett tips är att kolla in Overloud. Där får du satans så mkt mer möjligheter. Dessutom med en liten smutt ratt där du ställer "fyratolvafladdret" i golvet.

Bästa jag hört i den prisklassen.

http://www.overloud.com/products/th2.php

http://www.overloud2.com/media/common/nalbantov/Dimi-Down_down1-TH1.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Jag är som sagt inte bevandrad i de här domänerna för fem öre så jag har inte trimmat öronen hur bra ett "bra gitarr ljud" är.. att jag fick fram en bra ton på min 395:- Epiphone GT miniexplorer gjorde att jag fick lite blodad tand att senare skaffa lite fetare o bättre grejer.

Ska absolut kolla Overloud så jag vet vad proffsen föredrar i Nativeformat.. anledningen till frågans titel var för att kunna köra dem i Apollon som det handlade om dessa två i en "Mini-shootout".. men jag kunde inte hålla mig.. jag fick förutom att de har lite discount fram till sista december även ett par lite större vouchers från UA.. så paketen blev inte alls dyrt i slutänden.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...