Jump to content
Annons

Skyline Diffusorer


Jack Hammer

Recommended Posts

Tja!

Har planer på att bygga in 2 st diffusorer av såkallad skylinemodell i absorbenten mot bakre väggen.

Absorbenten kommer mäta h*b*d: 200*125*12 cm.

Tänkte som sagt fälla in diffusorer i denna på 60*120 cm med en centrumhöjd på typ 125cm.

Nu till själva konstruktionen... 🤪 En kalkylator på detta har jag hittat, mått och så vidare har jag koll på.

MEN jag skulle gärna slippa bygga dessa i trä då en färdig diffusor med dessa mått väger cirkus badboll 35 pannor.

Funderar på att köpa 5 cm tjock EPS, samt skära denna i 5cm breda remsor.

Läste runt lite om hur man lättast kapar detta (vill ju få bra finish på bitarna) och det populäraste verkade vara glödtråd.

Helt enkelt kortsluta ett 12v batteri med lämplig tråd.

Någon som har provat detta?? Antar EPS (frigolit med små kulor) lämpar sig bra som material då t ex auralex

använder det i sina diffusorer? Det ska även gå att slipa detta med sandpapper vilket är välkommet 🙂

Mottager mer än gärna tips och synpunkter!

Väl mött /Jack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ja, jag har byggt lättvikts diffusorer i Jackofoam xps som jag sågade till 40x40 bitar och limmade på masonitskiva med PL200 limm. Sedan penselmålades dessa med vanlig akrylfärg.

Testade med glödstrå men det funkar uselt och tar lång tid, bordscirleksåg med bra klinga sedan kapas alla bitar till rätt längd. även om utan blir lite grov yta så tycker jag ändå att det blir snyggt äfter man har målat efter som färgen lägger sig som blank hinna utan på materialet och inte tränger in.

Ett annat alternativ till lätt vikt är balsa trä som inte väger så mycket. Vanliga trä diffusorer(600x600mm "skylie") väger runt 20kg.

Så här räknar man ut designfrekvens till diffusorer på bakreväggen:

Längd från lyssningspossition till placering av diffuor i meter delat på 3 = X(Längd i meter)

340,3(ljuddets hastighet i meter) delat på X = Desigenfrekvens Hz.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, jag har byggt lättvikts diffusorer i Jackofoam xps som jag sågade till 40x40 bitar och limmade på masonitskiva med PL200 limm. Sedan penselmålades dessa med vanlig akrylfärg.

Testade med glödstrå men det funkar uselt och tar lång tid, bordscirleksåg med bra klinga sedan kapas alla bitar till rätt längd. även om utan blir lite grov yta så tycker jag ändå att det blir snyggt äfter man har målat efter som färgen lägger sig som blank hinna utan på materialet och inte tränger in.

Ett annat alternativ till lätt vikt är balsa trä som inte väger så mycket. Vanliga trä diffusorer(600x600mm "skylie") väger runt 20kg.

Så här räknar man ut designfrekvens till diffusorer på bakreväggen:

Längd från lyssningspossition till placering av diffuor i meter delat på 3 = X(Längd i meter)

340,3(ljuddets hastighet i meter) delat på X = Desigenfrekvens Hz.

Balsaträ låter intressant, nu har jag inte koll på prisnivå eller tillgång på det dock..

Formeln du posta, förstår jag den rätt om jag räknar:

Avstånd till bakre vägg ca 2,1 m delat i 3 = 0.7

Sen ljudets hastighet ~340 m/s delat i 0.7?

Hz = 485

För att diffusera en såpass låg frekvens blir diffusorn sjukligt djup. Hoppades på att bygga något med ett djup på max 20 cm. Den skulle isåfall ha ett verkningsområde på 860- 3800 nånting, har inte uträkningen här tyvärr.

Hjälp mig gärna med uträkningen 🙂

Är det lönlöst att bygga diffusor som ej överensstämmer med denna?

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

ja det är är lönt att bygga diffusor.

det var kane var dumt att skriva desigenfrekvens, man kan se det som minimum frekvens.

altså man bör inte sitta närmare än ca 2,1m om lägta frekvens är 485hz.

De vanligaste "universal måtten" är: 0mm 50mm 100mm 150mm 200mm och byggas oftast av 45x45mm virke. det blir ca 850hz-4khz, altså att man rundar av lite på det här:

http://mh-audio.nl/DiffusorCalculator.asp?fl=850&fh=4000&calc=Calculate+Diffuser#result

50x50mm bitar funkar också bra om det nu var 50mm tjocklek på xps skivan.

här finns en blid på en diffuor jag byggt: //forum.studio.se/index.php/topic/103105-rosa-frigolit/page__hl__diffusor#entry1507220

Link to comment
Dela på andra sajter

ja det är är lönt att bygga diffusor.

det var kane var dumt att skriva desigenfrekvens, man kan se det som minimum frekvens.

altså man bör inte sitta närmare än ca 2,1m om lägta frekvens är 485hz.

De vanligaste "universal måtten" är: 0mm 50mm 100mm 150mm 200mm och byggas oftast av 45x45mm virke. det blir ca 850hz-4khz, altså att man rundar av lite på det här:

http://mh-audio.nl/DiffusorCalculator.asp?fl=850&fh=4000&calc=Calculate+Diffuser#result

50x50mm bitar funkar också bra om det nu var 50mm tjocklek på xps skivan.

här finns en blid på en diffuor jag byggt: //forum.studio.se/index.php/topic/103105-rosa-frigolit/page__hl__diffusor#entry1507220

Den där bilden känner jag igen!

Det var i just de mått jag tänkte bygga 0, 5, 10, 15, 20 cm.

Skivan var 50mm tjock så därför kommer stavarna mäta 50x50.

Tack för svar! Blir bygge till helgen! Bilder kommer postas i den studiobyggtråd jag har. Har ett gäng bilder från bordsbygge i helgen som var, laddar upp dessa ikväll 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Som planerat byggdes en diffusor i helgen. Den blev 120x60 cm och är 20 cm djup.

Stavarna mäter 5,10,15 och 20 cm. Använde mig av mh-audio kalkylatorn för att få fram en ritning.

Material som behövdes var 3 skivor xps-cellplast och en tub cellplastlim från byggmax, kostnaden hamnade på ca 250 kr.

En plyfaskiva hade jag sedan innan som användes till bakstycke.

post-36151-0-06182900-1387128657_thumb.jpg

Började processen med att klyva upp skivorna i 5cm breda stavar. Satan vad statiskt "spånet" blir.

Rekommenderar att såga utomhus!!

post-36151-0-97555800-1387128662_thumb.jpg

När allt va kluvet så var det dags att kapa allt i rätt längder, 288 bitar totalt, tog sin lilla tid.....

post-36151-0-94759300-1387128669_thumb.jpg

Allt kapat och redo för montering enligt sifferschemat, 29,2 m stavar!

post-36151-0-34461000-1387128675_thumb.jpg

Halvägs där!

post-36151-0-25179300-1387128690_thumb.jpg

post-36151-0-55282400-1387128695_thumb.jpg

Färdiglimmat 🙂 Nu ska den bara målas! kulör vet jag inte vad det blir men är sugen på något som får den

att stå ut, ser jäkligt cool ut!

Denna diffusor ska nu vara verksam mellan 860- 3440 Hz, den kommer monteras mitt i bakre väggen bredbandsabsorbent!

I runda slängar tog det mig 7 timmar att tillverka denna, lite tröttsamt men sjukt värt med tanke på att den kosta 250 kr istället för 3000!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket snyggt!

Funderade på en sak, om man gillar att lite mysig belysning här o där i sitt rum: Att sätta små lysdioder där det inte är någon "stav", alltså vid varje nolla. Borra ett litet hål för en lysdiod och koppla ihop allt på baksidan. Tror det kan bli riktigt snyggt!

Tackar tackar!

Nu planterade du ett frö i min hjärna! förslag på dioder?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som planerat byggdes en diffusor i helgen. Den blev 120x60 cm och är 20 cm djup.

Stavarna mäter 5,10,15 och 20 cm. Använde mig av mh-audio kalkylatorn för att få fram en ritning.

Material som behövdes var 3 skivor xps-cellplast och en tub cellplastlim från byggmax, kostnaden hamnade på ca 250 kr.

En plyfaskiva hade jag sedan innan som användes till bakstycke.

post-36151-0-06182900-1387128657_thumb.jpg

Började processen med att klyva upp skivorna i 5cm breda stavar. Satan vad statiskt "spånet" blir.

Rekommenderar att såga utomhus!!

post-36151-0-97555800-1387128662_thumb.jpg

När allt va kluvet så var det dags att kapa allt i rätt längder, 288 bitar totalt, tog sin lilla tid.....

post-36151-0-94759300-1387128669_thumb.jpg

Allt kapat och redo för montering enligt sifferschemat, 29,2 m stavar!

post-36151-0-34461000-1387128675_thumb.jpg

Halvägs där!

post-36151-0-25179300-1387128690_thumb.jpg

post-36151-0-55282400-1387128695_thumb.jpg

Färdiglimmat 🙂 Nu ska den bara målas! kulör vet jag inte vad det blir men är sugen på något som får den

att stå ut, ser jäkligt cool ut!

Denna diffusor ska nu vara verksam mellan 860- 3440 Hz, den kommer monteras mitt i bakre väggen bredbandsabsorbent!

I runda slängar tog det mig 7 timmar att tillverka denna, lite tröttsamt men sjukt värt med tanke på att den kosta 250 kr istället för 3000!

Härligt, snyggt jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

wow...detta var en intressant tråd/diskussion 🙂

Jag har själv funderat på vad jag kan ha på min vägg (p,g,a ekonomi).... och detta var ju ett lysande alternativ 🥰

Men...... jag skulle nog önska att det var någon form av hårdare skumgummi i stället för cellplast. (känns som att den tar upp fler frekvenser ...(skumgummi "slukar" mer ljud än vad cellplasten gör ?

NU till min lilla fundering/fråga..

Finns det färdiga stavar som man kapar i valfria längder ? eller måste man kapa sina egna stavar av en stor skiva?

Redigerat av Kr-illo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar tackar!

Nu planterade du ett frö i min hjärna! förslag på dioder?

Inga direkt, men det finns en hel del billigt på ebay. Även elfa har, men då kostar det lite mer. Är ju dock inga stora summor det heller.

Önskar man bara en färg är de inga problem. Pararell och seriekopplar man rätt så kan man driva dem med det mesta, t.ex någon gammal mobilladdare man inte längre använder. Om du ska ha dem vita så kanske en färg hade varit snyggast istället för bara vitt. Röda dioder hade kanske passat bäst med tanke på övriga färgval 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket snyggt!

Funderade på en sak, om man gillar att lite mysig belysning här o där i sitt rum: Att sätta små lysdioder där det inte är någon "stav", alltså vid varje nolla. Borra ett litet hål för en lysdiod och koppla ihop allt på baksidan. Tror det kan bli riktigt snyggt!

Och få en "äkta" skyline...Nice!

Link to comment
Dela på andra sajter

wow...detta var en intressant tråd/diskussion 🙂

Jag har själv funderat på vad jag kan ha på min vägg (p,g,a ekonomi).... och detta var ju ett lysande alternativ 🥰

Men...... jag skulle nog önska att det var någon form av hårdare skumgummi i stället för cellplast. (känns som att den tar upp fler frekvenser ...(skumgummi "slukar" mer ljud än vad cellplasten gör ?

NU till min lilla fundering/fråga..

Finns det färdiga stavar som man kapar i valfria längder ? eller måste man kapa sina egna stavar av en stor skiva?

Kr-illo....

Det är en diffusor....

...inte en absorbent som är byggd.

Diffusorer avser att reflektera ljud så mycket det går men med tidsfördröjningar var på man skapar olika djup på stavarna.

Minns inte om det är storleken på stavarna som definierar våglängden och djupaste omfånget?

Adrumdrum kan svara på detta.

Absorbenter avser att fånga ljud inuti.

Detta görs genom att partiklarna som rör sig genom absorbenten, studsar och vallas runt i de fibrer som absorbenten är konstruerad av. Till exempel Roxull.

Varje gång en partikel träffar en fiber så uppstår friktion vilket resulterar i att hastigheten på partiklarnas rörelse omvandlas till värme.

Två vitt skilda saker, absorbenter och diffusorer...

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej Mojje, man lär sig något nytt varje dag 😉 (hade ingen aning)

Hur vet man vad man behöver ? absorbenter eller diffusorer... ? Något...är ju bättre än INGET ALLS. (mina väggar är ju helt nakna idag)

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej Mojje, man lär sig något nytt varje dag 😉 (hade ingen aning)

Hur vet man vad man behöver ? absorbenter eller diffusorer... ? Något...är ju bättre än INGET ALLS. (mina väggar är ju helt nakna idag)

Både och är att föredra, men börja ska du göra med absorbenter!

Adrumdrum har satt ihop ett fint pdf dokument med grunderna du behöver, sök runt lite här på forumet så hittar du det nog snart 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga direkt, men det finns en hel del billigt på ebay. Även elfa har, men då kostar det lite mer. Är ju dock inga stora summor det heller.

Önskar man bara en färg är de inga problem. Pararell och seriekopplar man rätt så kan man driva dem med det mesta, t.ex någon gammal mobilladdare man inte längre använder. Om du ska ha dem vita så kanske en färg hade varit snyggast istället för bara vitt. Röda dioder hade kanske passat bäst med tanke på övriga färgval 🙂

Ska absolut kika på det, stämningsljus äro viktigt!

Redigerat av Jack Hammer
Link to comment
Dela på andra sajter

wow...detta var en intressant tråd/diskussion 🙂

Jag har själv funderat på vad jag kan ha på min vägg (p,g,a ekonomi).... och detta var ju ett lysande alternativ 🥰

Men...... jag skulle nog önska att det var någon form av hårdare skumgummi i stället för cellplast. (känns som att den tar upp fler frekvenser ...(skumgummi "slukar" mer ljud än vad cellplasten gör ?

NU till min lilla fundering/fråga..

Finns det färdiga stavar som man kapar i valfria längder ? eller måste man kapa sina egna stavar av en stor skiva?

Färdiga stavar är inget jag har sett. Men det va snabbt gjort att klyva, kapningen var det som sluka tid 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket snyggt!

Funderade på en sak, om man gillar att lite mysig belysning här o där i sitt rum: Att sätta små lysdioder där det inte är någon "stav", alltså vid varje nolla. Borra ett litet hål för en lysdiod och koppla ihop allt på baksidan. Tror det kan bli riktigt snyggt!

Nu vill jag inte vara en tråkmåns men faller det inte lite på att det är just nollan ljuset är i? Det kommer knappt synas förutom rakt framifrån. Iofs fint när man väl ser det. Ett enklare tips i samma ringhörna är att använda någon slags julgransbelysning/ljusslinga från tex Clas i sjön. Finns ju både i vitt och flerfärgat.

Bra jobbat med diffusorn, riktigt inspirerande!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vill jag inte vara en tråkmåns men faller det inte lite på att det är just nollan ljuset är i? Det kommer knappt synas förutom rakt framifrån. Iofs fint när man väl ser det. Ett enklare tips i samma ringhörna är att använda någon slags julgransbelysning/ljusslinga från tex Clas i sjön. Finns ju både i vitt och flerfärgat.

Bra jobbat med diffusorn, riktigt inspirerande!

Tack för glatt tillrop!

Tror dock att en rundstrålande diod i nollorna kommer bli mer effektfullt än vad man kan tro. Diffusorn kommer att bli vit i färgen så ljuset får bra reflektion... ska nog testa slänga ner nån lös diod i hålen och se hur ljuset beter sig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror också att det blir tillräckligt med ljus från en diod. En sån här till exempel ger en hel del ljus: http://www.ebay.com/itm/10PCS-3W-Royal-Blue-High-Power-LED-Emitter-700mA-450-455NM-with-20mm-Star-PCB-/321156640600?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ac66d6f58

Även smidigt när de sitter på kretskort. Då kan man borra ett lagom stort hål för bara dioden och limma fast kretskortet på baksidan av diffusorn. Kablarna löder man fast på baksidan av kretskortet. Det är också lättare att löda fast kablar på kretskort än på benen på en lysdiod 🙂

Edit: Ser nu att det inte är helt säkert att man löder fast kablarna på baksidan av kretskortet utan kanske på samma sida som dioden sitter. Men det är ju inga problem det heller, bara att löda fast kablarna innan man limmar på dem 🙂

Redigerat av KlasVonKlas
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...