Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Kan man rent teoretiskt sett köra hälften, i stället för 5. 10. 15. 20 ?

Jag tycker att dom sticker ut förmycket.

Annons
Posted

Placeringen av alla stavarna på skivan; är det bara slumpmässigt eller är alla måtten uträknat?

Hur vet man vilken längd det ska vara på cellplasten och hur allt ska placeras för attfå önskat resultat?

Det är inte slumpmässigt. Det är beräknat för att få en så optimal spridning som möjligt. Det finns enkla program, både online och nedladdningsbara, som räknar ut längd, placering m.m för de frekvenser du anger den ska jobba med.

Det fungerar, det man får tänka på är att den kommer jobba med helt andra frekvenser. Att köra hälften rakt av är inte heller optimalt, utan låt istället ett program räkna ut det åt dig 🙂

Posted (edited)

Kan tänka mig att dom "biter" på kortare våglängder dvs högre frekvenser. Du når inte lika långt ner i frekvens.

Edited by laban1
Posted

Det är inte slumpmässigt. Det är beräknat för att få en så optimal spridning som möjligt. Det finns enkla program, både online och nedladdningsbara, som räknar ut längd, placering m.m för de frekvenser du anger den ska jobba med.

Det fungerar, det man får tänka på är att den kommer jobba med helt andra frekvenser. Att köra hälften rakt av är inte heller optimalt, utan låt istället ett program räkna ut det åt dig 🙂

Vart/hur räknar jag ut det?

Posted

Det är djupet (stavarnas längd) som avgör lägsta frekvens diffusorn arbetar med. Stavens dimensioner, i mitt fall 5x5 cm avgör högsta frekvens.

Eftersom frigoliten XPS var 50 mm tjock valde jag stavar på just 5x5cm.

Men låt säga att du har stavar på 2x2cm med ett diffusordjup på 20cm, då har diffusorn verkan ända upp till 8.6 kHz.

Diffusorn får dock bara ett mått BxH på 24x24cm.

Går åt jävulskt massa stavar för att komma upp i mina mått 120x60cm. Men å andra sidan blir den effektiv i ett mycket större frekvensomfång.

Men med tanke på att det blev 288 bitar i min och jag va smått less efter det skulle jag inte gärna göra en med smalare stavar.

Tid och engagemang är vad som krävs!