Jump to content
Annons

Behöver akustik hjälp!


kLEO

Recommended Posts

Hej!

Jag har byggt om mitt rum från grunden för att jag ska kunna mixa mina låtar (innan har jag suttit i ett hörn och i ett helt obehandlat rum).

Jag sitter i ett rum som är 3,92 m långt, 3,38 brett och 2,21 högt.

Jag har fyllt alla 4 hörn med glasull (40x40x60) och även byggt absortionsplattor i 2 olika former; 5 st plattor är 10 cm tjocka och 2 st plattor är 20 cm tjocka (fyllda med glasull).

Förutom att placera sido plattorna med hjälp av spegeltekniken så har jag nu blivit osäker på vad som är bäst för mitt rum, att placera dom tjockare plattorna bak (som var tanken från början), eller att placera mer på väggen framför mig?

Jag har förstått att mitt rum är ganska utsatt för stående vågor då det är ganska litet och kubformat.. Men vad är det bästa sättet tror ni för att få till det så tight som möjligt i dom låga frekvenserna?

Otroligt tacksam för hjälpsamma svar! Och förlåt, jag vet att detta är ett omdiskuterat ämne, men jag blir inte klok på det!

/Leo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du möjlighet att göra en mätning på rummet?

Genom att jämföra en mätning mot dina room-modes så kan du få en indikation om vilka parallella ytor som orsakar störst problem, och generellt sett så bör du använda de tjockaste absorbenterna till de problemen av lägst frekvens, även om de ofta inte räcker hela vägen.

Ytterligare en fördel med att kunna mäta är ju att du kan prova olika typer av möblering och positionering av absorbenter och mäta dig fram till vad som är optimalt för ditt rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du möjlighet att göra en mätning på rummet?

Genom att jämföra en mätning mot dina room-modes så kan du få en indikation om vilka parallella ytor som orsakar störst problem, och generellt sett så bör du använda de tjockaste absorbenterna till de problemen av lägst frekvens, även om de ofta inte räcker hela vägen.

Ytterligare en fördel med att kunna mäta är ju att du kan prova olika typer av möblering och positionering av absorbenter och mäta dig fram till vad som är optimalt för ditt rum.

Jag har inte tillgång till någon sådan mick, allt jag har är en rode nt1-a mick, som jag antar att man inte kan göra några vidare mätningar med :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte tillgång till någon sådan mick, allt jag har är en rode nt1-a mick, som jag antar att man inte kan göra några vidare mätningar med :/

Köp en behringer ecm8000 och gör mätningar, kommer bli ditt bästa köp någonsin för studion!

Link to comment
Dela på andra sajter

tanka ner mitt pdf-dokument:

http://forum.studio....konstruktioner/

Har läst och lärt mig, mitt rum ser nästan exakt ut som exemplet du använder där.

Jag ser att dina absorbenter på främre väggen går hela vägen ner i golvet, skulle du välja att ha det så framför att hänga upp dom så mitten av plattan kommer i högtalar nivå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en behringer ecm8000 och gör mätningar, kommer bli ditt bästa köp någonsin för studion!

Får absolut investera i en sådan när plånboken tillåter. 🙂

Men jag har nu valt att främst behandla främre väggen. Vad tror du är bäst, just nu har jag ställt upp 3 st absorbenter bredvid varann på golvet framför högtalarna och datorn, den mittersta är 25cm tjock, och dom 2 på sidorna om den är 12cm tjocka. dom når upp över högtalaren ungefär 10 cm, sen är det vägg ovanför dem.

Skulle du rekomendera att hänga upp dom en bit på väggen, eller ska jag låta dom stå kvar på golvet som dom gör nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...