Jump to content
Annons

pdf med akustikkonstruktioner


adrumdrum

Recommended Posts

Annons
Mctwins (oregistrerad)

Hallo!

Har läst igenom din pdf-fil och det ser bra ut men jag saknar några viktiga aspekter som jag skulle vilja ta upp.

Du visar inte vid vilka frekvensområden dina varierande absorbenter jobbar inom.

Om du nu lägger ut en beskrivning på hur man akustikbehandlar ett rum enligt dina anvisningar så måste du veta att detta är ett koncept som fungerar. Hur verifierar du detta? Det måste finnas några utförda mätningar som visar att det fungerar, eller? Är det något som du skulle kunna presentera fram?

Kort sagt, det saknas före och efter mätningar mellan ett obehandlat och ett behandlat rum i din pdf-fil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallo!

Har läst igenom din pdf-fil och det ser bra ut men jag saknar några viktiga aspekter som jag skulle vilja ta upp.

Du visar inte vid vilka frekvensområden dina varierande absorbenter jobbar inom.

Om du nu lägger ut en beskrivning på hur man akustikbehandlar ett rum enligt dina anvisningar så måste du veta att detta är ett koncept som fungerar. Hur verifierar du detta? Det måste finnas några utförda mätningar som visar att det fungerar, eller? Är det något som du skulle kunna presentera fram?

Kort sagt, det saknas före och efter mätningar mellan ett obehandlat och ett behandlat rum i din pdf-fil.

Varför då!?

Adrumdrum har ju enbart gjort ritningar som härrör de vesäntliga delarna av akustikbehandling.

Vinklarna på sidoabsorbenterna är korrekta!

Tjockleken på absorbenterna baseras mer på tillgången till yta i rummet än på verkningsgrad.

Fattar ju vem som helst att ju tjockare absorbenten är, desto högre verkningsgrad,

Det är ju fysik det handlar om!

Dessutom fullföljer Adrumdrum det hela med att lite lagom inflika att alla absorbenter kan beklädas med spaltpanel för att bibehålla energin i höga frekvensområdet.

Att ritningarna skulle vara det enda korrekta för akustikbehandling av ett rum är inte ens tanken med detta fantastiska dokument.

Det är till för att visa hur enkelt det faktiskt är att med hyfsat enkla medel, kunna förändra sitt kontrollrum till en fungerande miljö.

Till exempel så saknas ju avstämda basabsorbenter vilket krävs i nästan alla kontrollrum av mindre storlek.

Det du eftersöker behövs inte i dokumentet.

Detta är DIY, inte en "the ready ultimate acoustic treatment 101 without further need of......"

Ska du upp högre i nivå så kommer det krävas en akustiker oavsett.

Piiiz!

/Mojje

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Som ett addendum till Crunchers inlägg:

De porösa absorbenterna beräknas som sådana (med avseende på placering etc) så det kan man göra och det finns flera trådar om det. En del har tom listade absorptionskoefficienter. Olika behov för olika rum.

Spaltpanel eller perforerade ytor (som adrumdrum beskriver) fungerar i princip som lågpassfilter. Det går att räkna på det också. Lite klurigt det med men beroende på behov kan man helt sonika bara kolla våglängds storlek och %-del öppen yta och göra en kvalificerad gissning.

Så det är nog bättre att man gör det för sig och låter detta dokumentet vara en mycket bra instruktion för konstruktion och förslag på lösning.

Tänkte avsluta med ett tips för den som tittar på att sätta spaltpanel att man kan göra det med en pseudo-slumpmässig frekvens, t.ex. 543 eller MLS. Då får man också till en viss diffusion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som ett addendum till Crunchers inlägg:

De porösa absorbenterna beräknas som sådana (med avseende på placering etc) så det kan man göra och det finns flera trådar om det. En del har tom listade absorptionskoefficienter. Olika behov för olika rum.

Spaltpanel eller perforerade ytor (som adrumdrum beskriver) fungerar i princip som lågpassfilter. Det går att räkna på det också. Lite klurigt det med men beroende på behov kan man helt sonika bara kolla våglängds storlek och %-del öppen yta och göra en kvalificerad gissning.

Så det är nog bättre att man gör det för sig och låter detta dokumentet vara en mycket bra instruktion för konstruktion och förslag på lösning.

Tänkte avsluta med ett tips för den som tittar på att sätta spaltpanel att man kan göra det med en pseudo-slumpmässig frekvens, t.ex. 543 eller MLS. Då får man också till en viss diffusion.

Djupet på konstruktionerna längs väggarna är ett medelvärde för att göra dom flästa rum fria från reflectioner ner till schröder frekvens.

Hörnabsorbenter är typ "standard mått" på supershunk.

vinklarna på "spalt absorbenterna" till sidovägg är "standard" 12 graders vinkel för att undvika flutter. Egenteligen räcker 6 grader på höger och vänster vägg, men här används 12 för att kunna användas paralellt med plan yta(exempelvis dörr).

Spaltpanelen är rekomenderat av akustiker, typ universal mönster med 70% reflktion och 30% absorbering. Här är enbart tanken att reflektera högfrkvens för att undvika för mycket absorbering av högfrekvens. Altså inte att skapa diffuserande ytor, viket man kan göra med spaltpanel, så kallad Binary Amplitude Diffrsor.

Själva modellen med alla absorbenter och diffusorer är en förenklad variant av hur vissa akustiker designar "proffs-studios", så det inte direkt någn egen modell.

Dock så har ju porösa absorbenter viss begränsning i effect på dom lägsta bas frekvenserna, så om man vill få till även lägasta basfrekvenserna så behövs "resonans basbfällor"(membran eller helmholtz) men i dom fälsta "vanliga" rum som oftast inte lider av jätte stora bas problem är detta offtast tillräckligt. Ett rum som är ljudisolerat eller ett betong rum kommer troligt vis behöva "resonans basbfällor" för att åtgärda alla akustiska problem, altså även lägsta basen.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan det behövas avstämda fällor om problemen är stora i basen, men dina ritningar är ju en skitbra grundbehandling som helt säkert räcker långt för de flesta hemstudios. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bobecca (oregistrerad)

Hej

Grabbar, nu får ni ta och ge er! Klart att det måste verifieras med mätningar. Annars vet man vad man håller på med.

Visst kan dessa ritningar vara en grund, men innan jag ger mig på att bygga dessa konstruktioner vill jag veta slutresultatet. Fungerar det eller inte i mitt specifika rum med dess unika problem? Det borde finnas med i pdf:en en mätning som visar före och efter på ett rum som har blivit behandlad efter dessa konstruktioner.

Varför finns det inga ritningar på dessa avstämda basfällor? Dessa är de viktigaste konstruktionerna som borde finnas i denna pdf. Och då måste man mäta upp rummet, vare sig man vill eller inte.

Jag tycker inte att det räcker med att säga, gör så här så blir det bra! Tyvärr!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

För en basic behandling är det absolut inget fel. Skillnaden att gå från ett obehandlat rum (som de flesta hemmapulare ju faktiskt sitter i), till att göra en behandling som det beskrivna, blir väldigt stor.

I en kommersiell studio, är det en annan femma, men till hemstudio är det onödigt att gå till överdrifter.

Som sagt så kan man behöva komplettera med avstämda fällor också, men det är överkurs för de flesta hemstudios, eftersom man då måste börja räkna och ha bättre koll på det hela än man behöver med PDF-dokumentets hjälp till en generell behandling.

För avstämda basfällor kan man ta en titt på länkarna längst ner i min lilla akustik-artikel här: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Grabbar, nu får ni ta och ge er! Klart att det måste verifieras med mätningar. Annars vet man vad man håller på med.

Visst kan dessa ritningar vara en grund, men innan jag ger mig på att bygga dessa konstruktioner vill jag veta slutresultatet. Fungerar det eller inte i mitt specifika rum med dess unika problem? Det borde finnas med i pdf:en en mätning som visar före och efter på ett rum som har blivit behandlad efter dessa konstruktioner.

Varför finns det inga ritningar på dessa avstämda basfällor? Dessa är de viktigaste konstruktionerna som borde finnas i denna pdf. Och då måste man mäta upp rummet, vare sig man vill eller inte.

Jag tycker inte att det räcker med att säga, gör så här så blir det bra! Tyvärr!!!!

Jag tycker adrumdrums dokument är bra på det sättet att det illustrerar (alltså inte bara text) grundläggande principer + föreslagna konstruktionslösningar. Jag tror det är många här som uppskattar just tips om detta.

Vad gäller mätningar så håller jag med dig om detta men som som du säkert vet så är det svårt att (i mätrum) göra relevanta mätningar på just hörnabsorbenter. Jag vet att du har ett väldigt bra high-end lyssningsrum men det är kanske inte det som avses här utan snarare konkreta tips på praktisk tillämpning.

Innan man diskuterar olika lösningar tycker jag att det är viktigt att först klargöra hur högt ribban ska sättas vad gäller ambitionsnivån. Om vi vill ha en enkel låtskrivarhörna eller om vi ska bygga en kommersiell studio där kunden förväntar sig en bra lyssningsmiljö. Är fallet det senara så finns två vägar att gå; antingen att lära sig hur det hela fungerar, eller att anlita en akustiker som hjälper till med ett lösningsförslag.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Grabbar, nu får ni ta och ge er! Klart att det måste verifieras med mätningar. Annars vet man vad man håller på med.

Visst kan dessa ritningar vara en grund, men innan jag ger mig på att bygga dessa konstruktioner vill jag veta slutresultatet. Fungerar det eller inte i mitt specifika rum med dess unika problem? Det borde finnas med i pdf:en en mätning som visar före och efter på ett rum som har blivit behandlad efter dessa konstruktioner.

Varför finns det inga ritningar på dessa avstämda basfällor? Dessa är de viktigaste konstruktionerna som borde finnas i denna pdf. Och då måste man mäta upp rummet, vare sig man vill eller inte.

Jag tycker inte att det räcker med att säga, gör så här så blir det bra! Tyvärr!!!!

Vad exakt är det som är fel och varför?

Tror dom flästa fattar att det inte handlar om att bygga nån "pro-studio". Sedan är det helt valfritt om man vill lita på att det blir bra...

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Bobecca (oregistrerad)

Vad exakt är det som är fel och varför?

Tror dom flästa fattar att det inte handlar om att bygga nån "pro-studio". Sedan är det helt valfritt om man vill lita på att det blir bra...

Det är inget fel så länge man kan påvisa att det fungerar via rumsmätningar. Det handlar inte om att det är en pro-studio eller high-end lyssningsrum utan endast om simpel akustik i våra små rum.

Jag har alltid undrat varför det inte finns några som helst verifieringar om slutresulatet tillsammans med mätningar som visar att så här kan det se ut/så här blir det med hjälp av dessa konstruktioner. Det vill jag se.

Jag köper inte riktigt det där med "Sedan är det helt valfritt om man vill lita på att det blir bra...".

En enkel mätning för mig visar mer av hur din kontruktion fungerar. Sen är det upp till mig om jag vill satsa på denna kontruktion eller inte. Jag har i alla fall fått mig en ärlig chans innan jag bygger.

Min fråga till dig är följande.

Hur vet du att det fungerar?

Det nämns i din pdf att det är viktigt att placera högtalarna samt lyssningpos korrekt och verifiera detta via mätningar. Varför är det så svårt att samtidgt mäta upp rummet före/efteråt?

Man måste väl göra en koll om dessa positioner behöver korrigeras efter att ett antal absorbenter av olika konstruktioner har installerats. Eller?

Mätning är A och O i dessa sammanhang och du får ta denna aspekt med i din pdf-fil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man vet av mångårig erfarenhet i alla möjliga rum, att placering enligt spegelmetoden fungerar, så visst finns det generella placeringar som alltid är bra och som man inte behöver göra mätningar för att förstå att det kommer att göra nytta.

De flesta tycker nog också att det är för jobbigt att krångla med mätningar - och då träffar en sådan här guide huvudet på spiken, eftersom det är hållbara generella råd som kommer att hjälpa. Att man sedan kan få det ännu bättre genom att lära sig mer än det mest grundläggande och göra ordentliga mätningar etc, är en annan fråga, som dock troligen aldrig blir aktuell för de flesta hemstudios.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mätning är A och O i dessa sammanhang och du får ta denna aspekt med i din pdf-fil.

vad är då måtten på ditt rum?

och vad har du för tak-/golv-/väggmaterial?

för det måste vi ju veta om man ska kunna göra det du frågar efter - en exakt beräkning av just ditt rum

vilket det här INTE är

uppriktigt sagt förstår jag inte din gnälliga attityd - dokumentet utger sig inte för att vara det du frågar efter

mäta får du fan göra själv

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Bobecca (oregistrerad)

vad är då måtten på ditt rum?

och vad har du för tak-/golv-/väggmaterial?

för det måste vi ju veta om man ska kunna göra det du frågar efter - en exakt beräkning av just ditt rum

vilket det här INTE är

uppriktigt sagt förstår jag inte din gnälliga attityd - dokumentet utger sig inte för att vara det du frågar efter

mäta får du fan göra själv

Du behöver inte veta mina rumsmått eller vad materialet är i mina väggar. Du verkar inte förstå hur det här med mätning fungerar. Det du snackar om är beräkningar av olika slag som man till slut kan verifiera via mätningar. Två skilda grejor.

Du behöver inte beräkna någonting, det gör mätningen för dig (den akustiska biten och ingenting annat).

Jag hör på dig att du inte begriper detta, så jag föreslår att du håller dig undan.

Jag har i alla fall en mätning av mitt rum om du skulle vara intresserad, så kanske du lär dig ett och annat.

Det enda jag saknar i pdf:en är MÄTNINGAR!!! av ett rum.

Det finns ingenting att bli upprörd över. Du får gärna göra hur fan du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten fundering som jag har tänkt att experimentera med och tänkte kolla vad ni tänker om det. Om man gör bredbandsabsorbenter som i pdf:en men gör dom lite mindre så att dom är lite smidigare att flytta och då gör spaltpanel på ena sidan. Skulle det kunna fungera bra som "gobos" i studion då har man ju möjlighet att vända på dom beroende på om man vill behålla energi i diskanten eller ej.

Va tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg en bild där en gubbe fick första reflektion från mixerbordet.

Jag har funderat på en annan lösning som jag tänkte diskutera med er.

Om man har två stycken träbitar som är parallella med monitorernas undersida som gör att man ser träbitarnas undersida med spegelmetoden, men fortfarande ser högtalarelementen från mixposition, borde det inte lösas då? Att reflektionen flyttas från mixerbordet>öronen till träplattan>taket

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten fundering som jag har tänkt att experimentera med och tänkte kolla vad ni tänker om det. Om man gör bredbandsabsorbenter som i pdf:en men gör dom lite mindre så att dom är lite smidigare att flytta och då gör spaltpanel på ena sidan. Skulle det kunna fungera bra som "gobos" i studion då har man ju möjlighet att vända på dom beroende på om man vill behålla energi i diskanten eller ej.

Va tror ni?

Det du beskriver ÄR en gobo, och det är väl ungefär så man använder gobos, kanske mest används det för att minimera läck mellan instrument, sångare osv. Än att designa rumsklang. Det skulle kanske vara mer effektivt när du vill ha det livligare att isåfall ha större träskivor som du sätter ut.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...