Jump to content
Annons

Ackeproblem


Svisse

Recommended Posts

Har haft en yngre förmåga som vill lira in enbart acke och sång.Men när vi lirar in enbart acke(stålsträngat) så låter det bumligt,har testat med både stormembran och små nt5 men bas tonerna låter ändå burkigt.Vet att det är väldigt svårt med acke,men i alla fall,tipps och råd?mvh Svisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är en drednought eller hur. Dom är kända för att vara bumliga. Då är det ännu viktigare att inte få med för mycket av ljudhålet.

+1

Om man har möjlighet så kan man då sätta en liten konding (NT5:an som TS nämnde) där kroppen och halsen "möts" och prova det. Annars kan man ju alltid försöka rikta miken från ljudhålet så mycket som det går. Slejnard var inne på det där med 12:e band och det kan ju bli väldigt trevligt 🙂

Själv brukar jag så gott som alltid att mika mina ackar med två mikar; en stormembranare vid kroppen (nota bene inte framför ljudhålet utan mer vid kroppen) och en SE2A medelst supernjure vid 12:e band. Dels får jag trevlig bredd och dels kan jag joxa runt med regelåkningar för att plocka fram/ta ner respektive mik. Man får akta sig för fasfel dock.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, som de säger! Testa även att flytta omkring i rummet. Kan göra väldigt stor skillnad. Förutom att rikta dig bort från ljudhålet kan du även om rummet tillåter bara helt sonika gå lite längre bort från gitarren med mickarna och kika hur det låter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...