Jump to content
Annons

Lära sig läsa noter ( "ledger lines" speciellt! ) hjälp med teknik!


jontah

Recommended Posts

Hej!

Jag har nu under 2 månader varje dag (ca 30 min om dagen varje kväll innan jag lägger mig) övat att läsa noter. Det jag har börjat med är ett program som heter JALMUS som visar noten så ska man trycka på "A B C D E F eller G " och på så sätt lära sig.

Det är typ som en quiz nästan. Har funkat bra till viss del, iallafall dem vanliga noterna, dvs inte dem allra högsta och lägsta tonerna. s.k. "ledger lines" på engelska, vet ej vad de heter på svenska!

Trots detta, i och med att det är både bas klav och G-klav som man måste öva in dessa på, samma position fast helt andra bokstäver för varje not, så har jag tillslut förvirrat hjärnan med att blanda ihop dessa.

Jag ignorerade det och försökte verkligen nöta in dem, jag pressade säkert 2-3 timmar per dag. Och sen när jag tröttnade efter någon veckas intensiv pluggande så började jag köra 30 min innan läggdags igen.

Och ÄN idag, trots efter 2 månader, så sitter dem inte! Gör jag fel? använder jag fel metod?

Hur kan jag lära mig dem så snabbt som möjligt på något annat sätt? Har ni några tips och knep? Har även försökt spela dem via notblad, men eftersom jag inte vet vad alla noter är ännu så är det hopplöst.

Känns så sjukt tungt att inte få kläm på detta! Har försökt alla möjliga program, kollat youtube klipp och verkligen pressat mig till det yttersta för att lära mig dem.

Det sitter bara inte. Mycket sitter, men inte allt.

Otroligt tacksam för svar, detta är verkligen något jag vill!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det tar lång tid att lära sig spela efter noter.

Det vanliga är väl att man lär sig ett fåtal toner som man spelar enkla melodier med och gradvis utökar tonförrådet och spela med båda händer osv.

Ja men jag vill kunna LÄSA dem, dvs. plugga in dem, det borde väl gå?

Känns som att jag vinner mer på att enbart plugga dem än att spela enklare grejer.

Det är själva noterna jag vill känna igen och namnen på dem. Tycker jag har kommit lång väg på enbart att plugga dem, men det är det sista (ledger lines) som spökar för mig och inte sitter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga:

När du lär dig noter, spelar du noterna på ett instrument eller trycker du bara i programmet/spelet?

Jag tror starkt på att man måste omsätta teori i praktiken för att verkligen lära sig något. När jag lärde mig noter spelade jag massor med låtar på gitarr från noter. Min svårighet där var att jag ofta tog melodin på gehör innan jag fick användning för noterna, men sedan när man gick på svårare melodier så belv noterna ett bättre stöd. Jag tror att det är en stor hjälp om du kan noterna kopplat till ett instrument, för då kan du även visualisera tonen på instrumentet när du ser noten. Piano är ett lysande instrument om man vill få en bra översikt över tonerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske skulle hjälpa att blanda in spel efter "riktiga" noter? D v s, plocka fram diverse låtar på noter och spela?

För mig låter din metod som någon som försöker lära sig läsa, men som bara pluggar in hur bokstäverna ser ut var och en för sig, men inte bryr sig om hur dom tillsammans skapar ord.

Nästan allting blir mycket lättare att lära sig om man sätter det i ett praktiskt sammanhang, hellre än att råplugga teori.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får jag fråga vad du så oerhört vill lära dig noter för? Bara av ren nyfikenhet 🙂

Lycka till!

För att kunna spela låtar snabbt utan att sitta på youtube och pausa hela tiden..

Även för att spela så pass många låtar utan problem för att öva upp mitt gehör, för att sedan kunna komposera egen musik.

Fråga:

När du lär dig noter, spelar du noterna på ett instrument eller trycker du bara i programmet/spelet?

Jag tror starkt på att man måste omsätta teori i praktiken för att verkligen lära sig något. När jag lärde mig noter spelade jag massor med låtar på gitarr från noter. Min svårighet där var att jag ofta tog melodin på gehör innan jag fick användning för noterna, men sedan när man gick på svårare melodier så belv noterna ett bättre stöd. Jag tror att det är en stor hjälp om du kan noterna kopplat till ett instrument, för då kan du även visualisera tonen på instrumentet när du ser noten. Piano är ett lysande instrument om man vill få en bra översikt över tonerna.

Jo är lite tvärtom - mitt gehör suger och därför funkar det inte. Det är tanken med allt, att jag ska bygga upp ett bättre gehör och uppfattning om hur låtarna är uppbyggda (vilket jag iochförsig redan vet), men vill ta del av dess ackordformer och deras progressioner och kanske använda det till egen komposition m.m.

Sedan tror jag man blir bättre på piano om man bara nöter och nöter en massa massa sånger och även studerar lite färgningar m.m.

Jag kan en hel del teori redan då jag pluggade det i ca 1 år på högskola.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tar betydligt mycket längre tid än några månader att lära sig noter. Jag tog pianolektioner under två års tid i slutet av åttiotalet och satt och övade stycken och skalor minst en timme varje dag, och jag hade ändå skitsvårt att hitta alla noter/toner. Tyvärr så är det så trist att ju äldre man blir, desto svårare blir det. De flesta barn har jättelätt för att lära sig noter.

Jag hade en jättebra pianolärare som förklarade hur jag skulle öva: vänster- och högerhanden för sig, och när man kan fingersättningen på just den skalan var för sig, så sätter man ihop dem. Man spelar skalorna samtidigt upp och ner med bägge händerna. Och så börjar man långsamt för att sedan öka farten.

Det där med att lära sig noter utan att man har någon praktisk förankring med det tror jag inte på. Man måste nog öva in noterna på något instrument för att komma ihåg dem över huvud taget.

mvh/Peter

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lärde mig tyvärr bara F-klav en gång i tiden när jag tog trombon-lektioner för fyrtio år sedan. C på trombon klingar som C, ingen transponering. Så jag kan spela noter hyfsat när det gäller trombonstämmor.

Jag har övat mej att skriva noter på Noteflight, ett notprogram på nätet, gratis i sin grundform. Prova det!

Gitarr, flöjt, sax och piano/keyboard tänker jag lära mej i nästa inkarnation.Man måste se framåt! 😄

/Algotezza

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vill väldigt mycket. Mitt tips: gå en utbildning, och musicera tillsammans med andra som försöker lära sig samma sak.

Att sitta hemma, själv, med en "hjälp dig själv" bok (eller liknande lösning) är väldigt tungt och oinspirerande. Det fastnar inte och du får inte in rutinen.

Att läsa några böckar, öva regelbundet hemma, det blir så inskränkt, så torftigt. Det finns ingen som är bra som lär sig på det sättet. Man måste liksom känna att det man gör är en del av nåt som finns utanför fönstret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Poängen med noter - kunna spela med andra notkunniga. Komponera, arrangera för andra än sig själv. Noter - tonalfabete, tonspråk... Bra kunna många språk och alfabet. Håller hjärnan i trim. Och kreativiteten...

/Algotezza

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Att lära sig noter bra nog för att kunna lära sig låtar den vägen är inte så svårt, i alla fall på keyboard. Det finns lämpliga nybörjarkurser som börjar med få noter och sedan vidare. Att lära sig noter så man kan spela rakt av tror jag är skitsvårt. Och att det ens är möjligt för gitarrister klarar jag inte ens av att begripa. Sedan ska man kunna klara av att spela det som står i noterna vilket inte heller är helt lätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kunna spela efter noter prima vista (med en gång utan att vare sig ha sett eller hört stycket innan) är en övningssak. Allt handlar om övning - drivet av ett mer eller mindre brinnande intresse - och så krävs det självdisciplin.

Det mest fantastiska tycker jag dock är dirigentens jobb - och förmågar - när han/hon håller reda på alla stämmorna t.ex. i en symfoni av Mozart på en gång. Snacka om simultankapacitet!

Att kunna läsa av noter tyst och höra stycket för sitt inre öra är ju också en bedrift. Liksom det omvända - skriva ett stycke direkt i notskrift utan hjälp av t.ex. piano eller gitarr. Kräver väl absolut gehör skulle jag tro.

Jag kan ju skapa en låt tyst i mitt inre, liksom "sjunga" den inom mig, men bara en stämma åt gången. Kan någon här återskapa en låt ni hört inom er med t.ex. bas, trummor, synth, sång?

/Algotezza

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...