Jump to content
Annons

Spela in tamburine


rockstone

Recommended Posts

Jag har en simpel tamburine som jag brukar använda vid inspelning, men när jag spelar på lite snabbare låtar så blir det väldigt skramligt.......finns det nån slags tamburine som är speciellt bra om man ska spela lite snabbare? har ju inte testat nån annan taburine än min som säkert kostade max 150 kr för tio årsedan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag brukar själv använda samplade. Senast för en tjomme i Minneapolis som köpte mitt framförande. Annars kanske en med färre bjällror gäller, avståndet till micken, samt spelstil.

Ok, hur gör du när du spelar in en samplad, spelar du in på tex virveln och sedan lägger på ett tamburinljud eller hur gör man

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, hur gör du när du spelar in en samplad, spelar du in på tex virveln och sedan lägger på ett tamburinljud eller hur gör man

Nej, jag har redan samplade tamburiner i olika bibliotek. Ibland lägger jag dem i olika lager och blandar för ett visst sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag tar bästa micken tlm49 den har inga problem alls med ljudet.

Ett tips jag läst o även provat är att stå med ryggen mot micken, då blir tamburinljudet mkt diskretare.

Smart! Ska prova det nästa gång jag spelar in tamburin. Förbenat svårinspelat instrument..

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag spelar in tamburin brukar jag ta en dynamisk mik och rikta den mot handflatan där själva anslaget sker. Favoritmiken är den något otippade Sennheiser MD21. Kan funka med konding också, men det upplever att ljudet lätt "skiter på sig" om man sätter en kondensatormik på slagverk av den typen. I alla fall med billigare modeller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lurigt med tamburiner alltså. Vi har ett drygt 20-tal, och det är alltid ett jäkla jobb att hitta den perfekta för varje tillfälle. När det ska vara snabbt och lätt och tamburinen bara ska ligga som en liten liten krydda i bakgrunden använder vi ganska ofta en jätteliten (typ 10" kanske?) gul plasttamburin som känns som en leksak. Låter skit irl, men sitter ofta snyggt i mixen. Ha för vana att gå igenom alla tamburiner du hittar varje gång du går in i en musikaffär eller på en loppis eller så. Man kan även hitta en del roliga gamla rackare på eBay. Är dock lite svårare att provspela dem där..

Vi brukar oftast spela in tamburin med Coles 4038 eller Neumann TLM67. Man kan även påverka soundet väldigt mycket med kompressorer. Speciellt om man har lite rum att leka med i inspelningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...