Jump to content
Annons

Dämpning av kontrollrum, Köp eller BYGG?


RobinCarlsson

Recommended Posts

Annons

Vet inte hur stor prisskillnaden är. Hänger lite på hur händig man är och om man vill lägga tid på att bygga också, om man tycker det är roligt. Köpte takdämpnings-skivor och satte i träram med mönstrat tyg kring, blev bra. Var väldigt biligt per platta om man inte räknar tiden...

HiFiforum.nu hade lite trådar på byggen då det begav sig.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur stor prisskillnaden är. Hänger lite på hur händig man är och om man vill lägga tid på att bygga också, om man tycker det är roligt. Köpte takdämpnings-skivor och satte i träram med mönstrat tyg kring, blev bra. Var väldigt biligt per platta om man inte räknar tiden...

HiFiforum.nu hade lite trådar på byggen då det begav sig.

Sedärja! =) Blir det i samma klass som dem man köper då?

Jag skulle lätt kunna bygga sådana utan problem, och det skulle bli billigare, men så länge dem håller samma standard? 🙂

Tack för hjälpemn..

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedärja! =) Blir det i samma klass som dem man köper då?

Jag skulle lätt kunna bygga sådana utan problem, och det skulle bli billigare, men så länge dem håller samma standard? 🙂

Tack för hjälpemn..

Det kan nog bli både bättre och sämre.. Har du tid och tycker det är roligt kan det rekommenderas. Du kan välja tyg själv också, se dock till att tyget går att blåsa igenom relativt lätt, eftersom ljudet ska kunna färdas igenom din dämpning. Gör många när du ändå håller på, det blir betydligt jobbigare att börja om igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedärja! =) Blir det i samma klass som dem man köper då?

Jag skulle lätt kunna bygga sådana utan problem, och det skulle bli billigare, men så länge dem håller samma standard? 🙂

Tack för hjälpemn..

nej det du bygger själv blir bättre, förutsatt att du följer bra ritningar och det hittar du här: http://forum.studio....konstruktioner/

EDIT: Observera att det är en berskrivning har man bygger akustikbehandling av ett helt rum och alla delar behövs för slutresultatet.

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

nej det du bygger själv blir bättre, förutsatt att du följer bra ritningar och det hittar du här: http://forum.studio....konstruktioner/

EDIT: Observera att det är en berskrivning har man bygger akustikbehandling av ett helt rum och alla delar behövs för slutresultatet.

Ser bra ut! Skickade ett PM till dig.

Jag har en öppen planlösning och vet inte hur jag skulle kunna sätta ut alla absorbenter.

Jag har skissat upp det i google sketch, kan skicka över det till dig om du vill hjälpa mig?

Sen, vad skulle ett sånt här projekt kosta?

MVH Rob.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur mycket det kostar bror på hur hur nogrann man är med ytfinish..

en snabb räkning så kan man nog bygga en bredansabsorbent(sid 2 i pdf:en) för ca 150kr om man bygger "stommen" med regel virke(22x45mm 5,80 kr/m hos bejer). räknade även med isolering och tyg och lister.(omålat trä) Bygger man stommen med skivmaterial så blir det lite dyrare men ser snyggare ut.

Räknade på en storlek 2x1m.

och med spaltpanel så blir ca 150kr extra.

ca 3000kr-4000kr skulle jag gissa på att man kan bygga som exempel rummet i pdf:en.

+extra om man vill köpa eller bygga diffusorer.

posta en ritning på rummet så kan jag kolla på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur mycket det kostar bror på hur hur nogrann man är med ytfinish..

en snabb räkning så kan man nog bygga en bredansabsorbent(sid 2 i pdf:en) för ca 150kr om man bygger "stommen" med regel virke(22x45mm 5,80 kr/m hos bejer). räknade även med isolering och tyg och lister.(omålat trä) Bygger man stommen med skivmaterial så blir det lite dyrare men ser snyggare ut.

Räknade på en storlek 2x1m.

och med spaltpanel så blir ca 150kr extra.

ca 3000kr-4000kr skulle jag gissa på att man kan bygga som exempel rummet i pdf:en.

+extra om man vill köpa eller bygga diffusorer.

posta en ritning på rummet så kan jag kolla på den.

Tack så mkt, du är till stor hjälp!

jag postar bilderna på lägenheten här nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enkla skisser på lägenheten i google sketchup.

Jag markerade ut ett par absobenter och basfällor, ( dem röda mot väggen)

Och placerade ut mitt studiobord vart det står nu, och var det ungefär skall stå.

Om du skulle kunna se hur man kan placera studion på bästa sätt med dessa absorbenter så är jag evigt tacksam!

MVH Rob.

Översikt studio.tiff

Sidvy 2 studio.tiff

Sidvy studio.tiff

Link to comment
Dela på andra sajter

hur mycket det kostar bror på hur hur nogrann man är med ytfinish..

en snabb räkning så kan man nog bygga en bredansabsorbent(sid 2 i pdf:en) för ca 150kr om man bygger "stommen" med regel virke(22x45mm 5,80 kr/m hos bejer). räknade även med isolering och tyg och lister.(omålat trä) Bygger man stommen med skivmaterial så blir det lite dyrare men ser snyggare ut.

Räknade på en storlek 2x1m.

och med spaltpanel så blir ca 150kr extra.

ca 3000kr-4000kr skulle jag gissa på att man kan bygga som exempel rummet i pdf:en.

+extra om man vill köpa eller bygga diffusorer.

posta en ritning på rummet så kan jag kolla på den.

Finns det någonstans där man kan få diskutera vidare med dig angående detta? Har skype till exempel?
Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta min språkförmåga eftersom suger jag på Svenska just nu. Jag har inte så stort rum. Fortfarande kostade det nästan 4100 spänn för byggmedel som bestod av dämpning stenul skiv, kryssfaner skiv, virke och plywood skiv (det omfattar inte verktyg, skruv eller övriga). Men det är ju alldeles biligare än att anlita nån professionell i all fall. Enligt angivna mätningar kan det komma att kosta 6000 spänn för materiall. Jag har byggt 10 basfällor, 3 diffusers och håller på med att testa med REW med en mätning mikrofon, nämligen ECM 8000. Jag uppmuntrar dig att fortsätta köpa och börja med det om det är möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi fixade golvskärmar som gick att köpa på returmarknaden. 30-70kr st fick vi dom för. Vi ställde väggarna runt i kontrollet rummet och fick då ett riktigt bra rum. Vi spelar även in väldigt mycket i det rummet! 😄

Redigerat av ruffy549
Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat på bilderna och det är ser bra ut, finns dock ingen anledning att göra mellan rum mellan absorbente även om man byggr flera absorbenter, täck hela ytan. Alstå på sidoväggarna, hela garderob sidan och höger fram till balkong dörren.

Taket bör hälst också absorberas.

Absorbenten år främre väggen kan du göra lite bredare, om du sedan känner att det känns för dempat så kan du sätta spalt panel på den.

Sedan kan man mäta(med REW) och potimera placering av högtalare och lyssningspossition.

Med tanke på att du inte kan behandla hela rummet så är det ingen risk att det blir för dempat.

Edit: efter som det inte är jätte många absorbernter så är det nog vättigare att bygga stommen till bradbansabsorbenterna av nån typ av skivmaterial istället för att regla med 22x45.

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mkt för tipset!

Jag har byggt en 8 absorbenter och två hörn absorbenter.. Skall även bygga ett moln som skall upp..

Sen får jag se vad det blir för kul. Skall köra med (REW) och lär mig hur man gör med den bara.

Jag kan lägga upp bilder sen på studion så får du se hur det blev och vad du tycker om den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...