Jump to content
Annons

Kör - Vad har ni för knep?


Gerterface

Recommended Posts

När det gäller körer kan man ju bygga upp dom på många olika sätt, och jag tänkte att vi kunde dela våra kunskaper om detta i denna tråd. Jag använder endast VST-körer då jag inte har tillgång till något annat, men ni som har erfarenhet av live-körer får väldigt gärna dela med er av det!

Hur gör ni för att få det att låta vackert/mäktigt? Hur bygger ni upp med de fyra beståndsdelarna (sopran, tenor, bas och alt)?

Jag använder personligen EastWests "Symphonic Choirs" som VST, vilket jag tycker fungerar oerhört bra för att skriva mäktiga bakgrundskörer. Jag brukar oftast använda mig av lite mer bas än vad många andra gör (enligt min förståelse åtminstonde). Jag gillar överhuvudtaget dåv och mäktig musik, och antar att det har lite med det att göra. Däremot ifall jag vill skriva körer med väldigt korta utlåtanden har jag inte riktigt fått till det bra. Får inte till en tillräckligt kort attack, är tyvärr inte ens nära. Men det kommer väl!

Vad har ni för VSTs eller håller ni endast på med live-kör? Vad skriver ni för musik? Hur går ni tillväga och har ni några knep?

Låt informationen flöda!

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"Vanlig" kör, sjung en oktav högre, lägre, viska sången, lägg på två oktaver lägre, falsetter. Vad som helst.. blanda.

Men stämmor i körer gör de mäktigare. Stämmor passar inte alltid heller men.

Svårt att gå in på hur när man inte vet grundmaterialet.

Men blanda olika.

Jag skulle inte använda mig utav pluggar som körer, kanske mer som utfyllnad till de befintliga men det beror ju på vad man är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte har tillgång till en live-kör så är det ju tyvärr pluggar som gäller.

Men intressant att höra ditt perspektiv Kör-pluggar är ju blande de svåraste att tillverka om jag har förstått rätt. Men för en amatör-musik som mig får det räcka 🙂

Någon som har några knep på hur man kan få en snabb attack med Symphonic Choirs? Eller bör jag införskaffa någon annan plugg för det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst är det så 🙂

Prova kanske spela in körerna eller exportera kören du vill ha, klipp den och gör en "fade" när du vill att de ska börja. Då bör det bli en snabbare attack. Om de är lite sega i början dvs.

Bara en idé, men kanske inte funkar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Främsta som EWQL är bra på är väl deras ordbyggare. Klangen är ok, fast jag har aldrig gillat den bumliga och 'ur fas' känsla jag får från EWQLSO+Choir.

Många äldre körer går inte alls lika bra att göra tydliga ord och stavelser med, men dom har ofta bättre attack och sitter betydligt bättre i mixen, låter närmare o tajtare, även luftigare. Testa Miroslavs körer o Cinesamples Voxos.

För körer i popmusik är det mest att gå på känslan som gäller. Ofta mycket stacking och att skapa känslan av uniformitet. Mikrofon- o inspelningsknep finns det gott om.

Mikrofon och inspelningsmiljö spelar stor roll då. För vilka små egenskaper som än kommer med i soundet .. det hörs inte så mycket om man spelar in 1 sångspår, men när man stackar upp 8-16 stycken så mångdubblas minsta lilla säregenskap i ljudet, hörs ap-tydligt.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder samma princip i arrangering av körer som vid stråkarrangemang. För att det ska bli intressant vill jag att stämmorna ska svara varandra, komplettera varandra och hela tiden variera. Undviker att lägga unisont så långt det går och när jag gör det är det för att få just den effekten, inte av slentrianmässiga skäl. Ett enkelt exempel är att när en stämma, låt säga den som bär grundmelodin, landar på en ton som den sen ligger kvar på i tex en takt låter jag stämman under, som hittills varit mer perifir, röra på sig.

Lyssna gärna på den här låten för exempel: Juni Järvi – Love Is Stronger Than Steel - feat. Markus Krunegård

På den ligger huvudmelodi, en andrastämma som svara huvudstämman samt en fyrstämmig kör (sopran, tenor, bas och tenor).

Link to comment
Dela på andra sajter

Främsta som EWQL är bra på är väl deras ordbyggare. Klangen är ok, fast jag har aldrig gillat den bumliga och 'ur fas' känsla jag får från EWQLSO+Choir.

Många äldre körer går inte alls lika bra att göra tydliga ord och stavelser med, men dom har ofta bättre attack och sitter betydligt bättre i mixen, låter närmare o tajtare, även luftigare. Testa Miroslavs körer o Cinesamples Voxos.

Vilken plugin funkar (VST) till pop/rock-körer

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken plugin funkar (VST) till pop/rock-körer

Svårt med det, tycker jag. Popkörer och sånt handlar ofta så mycket om ord, fraser och sånt.

Men gamla Spectrasonics Vocal Planet har en del bra pop-kör ljud. Mest slicka o snygga vokaler, typ aah, eeh, ooh, mmh, fraser, handklapp, utrop, scat typ sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag använder ovan kombo ibland just för popkörer.

Funkar naturligtvis det inte alltid med det här tricket, men det låter coolt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Roligt att läsa alla bra svar! Tack så mycket till alla 🙂

Tänkte bara fråga lite snabbt angående de kör VST paket som föreslagits. Jag kikade på "VOXOS" och även "Miroslav Philharmonik" och blev väldigt interesserad av den förstnämnda. Jag blev dock ganska skeptisk emot priset (~4500 för endast kör). Är det värt detta? EastWest har ju sitt Symphonic Choirs paket på ca 2,5 och Miroslav kostar ju run tusenlappen (och där ingår även en orkester). Vad är det bäst att satsa på?

Jag har ju redan Symphonic Choirs och tycker deras kör låter rätt bra, men jag vill även kunna använda kör med väldigt snabb attack. Några tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Imponerande attacker han fått till i videon du länkade, Kr-Illo. Jag har Voices of Apocalypse, men tycker inte det gör någon större skillnad, förutom att man får "Angels" och "Demons" körer, som är i stort sett som Sopraner respektive Tenorer, låter lite annorlunda bara. Attack-mässigt tycker jag inte det är någon större skillnad.

Hoppas på att det kommer mer utvecklade kör-paket inom en snar framtid, eftersom starka och klara körer kan göra så oerhört mycket i film- och trailermusik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...