Jump to content
Annons

Endast 1 effekt i mix


Millen1981

Recommended Posts

Satt o tÀnkte pÄ en sak att sÀg att man skulle spela in sina lÄtar rakt upp o ner och endast fick anvÀnda en effekt efter inspelat material, alltsÄ för mix. Tex Reverb pÄ Main track eller högpassfilter eller eq, Vad skulle du anvÀnda om du bara fick ha en effekt pÄ dina mixar, typ vad klarar man sig verkligen inte utan Àr det en eq eller hur skulle ni göra. Hoppas nÄgon förstod min luddiga frÄga.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

RÀknas hi pass filter pÄ micken och PRE amp som ett av verktygen? Det Àr ju innan mix. RÀknas volymreglarna som verktyg dÄ ocksÄ?

Viktigast för mig Àr iaf volymreglarna och eq. Med dessa kan jag iaf skapa placeringarna av instrumenten.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Skulle nog vilja sÀga eq sjÀlv ocksÄ dÄ man kan göra mycket med en eq. Ang hp filter pÄ micken sÄ tycker ja inte det Àr vÀrldens big deal utan tÀnkte mera typ som inne i sitt eget daw med endast 1 verktyg. För min del blir det nog en eq ocksÄ. Helt klart ett av dom viktigaste verktygen men det finns ju sÄ klart massor med viktiga verktyg men tror nog att en eq Àr ganska bra pÄ mÄnga sÀtt. Ja menar lÀgger man ett eq först för att fÄ bort massa dova mörka toner och sedan en eq till efter det sÄ kan man ju göra massor med en eq.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Effekt= Reverb, Delay, Exciteer etc.

Jag hade valt ett plate reverb sÄ man kan fÄ lite djup i mixen.

exciter Àr vÀl ÀndÄ en processor?

Jag hade vilket fall valt multibandskompressor

Den kan funka som en intelligent EQ, deesser, med hÄrd kompression kan man fÄ ut mycket rum vilket i sin tur skulle kunna lÄta som ett reverb.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bara en volymregel till 16 spÄr?

Ja, alltsĂ„ du har ju en masterregel. Den mĂ„ste vara uppe för att du ska höra ljud. 😏

Om inte den rÀknas vÀljer jag dithern. Dithern Àr otroligt viktig.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...