Jump to content
Annons

distpedal och crybaby pedal fungerar ej tillsammans


Bejan

Recommended Posts

Hej!

Bassisten i bandet har en bigmuff-baspedal som jag börjat låna till gitarren då den låter bättre än disten i stärkaren, men nu är det ju som så att jag kan inte använda min crybaby tillsamans med denna pedal.

vad som händer är att effekten av crybabyn nästan helt uteblir, den hörs knappt alls. kopplar jag den gitarr>crybaby>bigmuff>stärkare hörs inget alls, kopplar jag gitarr>bigmuff>crybaby>stärkare hörs ytterst lite av crybabyn.

Är jag helt ute och cyklar när jag kopplar dessa 2 komponenter tillsammans? Hur kommer det sig att det inte går vägen och vad kan jag göra för att lösa denna problematik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är visst ett välkänt problem att Wah-Wah-pedaler funkar dåligt ihop med de flesta distar, har läst om det. Men den MXR Fuzz analog 108 (typ så heter den) ska vara byggd så att den funkar bra med wah-wah, o det gör den med min VOX Wah. Jag kör wah-wahn först, fuzzen sen och vill jag ha mer vrål använder jag även en hotcake overdrive/distpedal som nr tre. Det funkar även att skippa fuzzen o köra på Wah Wah plus hotcake. Men jag känmner igen problemet att wah wah pedalerna inte funkar ihop med vissa andra pedaler...

Gillar du fuzz så är nog MXRen det bästa som finns, inte alls så taggig o surrande som många andra. Man kan tom kompa med den påslagen om man inte vrider på för mycket.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja se där, Tack för svaret!

Går i funderingarna på att köpa en fuzzpedal så ska kolla upp den d namner. Man vill att crybabyn ska vara kompatibel med den pedal man köper!🙂

Vi kör ju åt stonerrockhållet så är det någon som har en bra pedal att rekomendera så gör gärna det:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittar du en Hotcake i affär så testa även en sån. MXR fuzzen låter väldigt snyggt, och kan vråla nåt enormt om man drar på rattarna nästan fullt. Men ljudet blir ganska platt när man kör den hårt, så funkar väl alla fuzzar. Att de flesta sentida fuzzar funkar o låter murrigt o dåligt beror visst på nåt med att germaniumtransistorer slutade göras på 70-talet, nånting sånt i alla fall. Men både MXR-fuzzen o Hotcaken är visst gjorda med samma sorts komponenter.

Hotcaken är bra nog dyr, men en sjutusan till pedal, den enda som kan overdriva mer än än vad Hotrodcombon kan göra på full gain.

Här är en bra demo. "Bufferknappen" gör att den inte blir så dov att ljudet försvinner i skrammet från en trummis med rude-cymbaler

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...