Jump to content
Annons

Nytt, bättre ljudkort


Tokas

Recommended Posts

Just nu har jag ett M-Audio Delta 1010LT, just nu är det mitt ljudkort som försämrar kvalitén mest på mina inspelningar av all min utrustning, plus att kanalerna inte räckt till på senare tid.

Så just nu letar jag efter ett nytt ljudkort, internt eller externt, som har MINST 10 analoga in-kanaler, och som låter bättre än det kort jag har nu.

Jag använder mig av ett utmärkt mixerbord, och är därför inte intresserad av att ha några preamps inbyggda i ljudkortet.

Kanske man ska satsa på Adat istället?

Jag vill i alla fall kunna redigera allting i datorn utan problem.

Någon som vet något bra ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Echo AUDIOFIRE12 ser ganska lovande ut. Fast jag kan tänka mig att det kostar därefter..

Är det något speciellt kort från RME jag borde kolla in? Jag har skummat igenom deras hemsida, men utifrån vad jag såg så fanns det bara stora feta värstingkort, som hade 32 kanaler, om inte fler.. Eller det är bara jag som är blind? :rolleyes:

Men jag tackar för tipsen, och fler är välkommna. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Filip (oregistrerad)

Här står det lite om när AUDIOFIRE12 kommer och hur mycket det kommer kosta:

http://www.soundonsound.com/news?NewsID=7471

När det gäller RME så är det nog Fireface man ska satsa på, den enda de har nu om du ska ha fler än 8 analoga ingångar, men där kommer du inte ifrån 4st preamps heller. Kostar ca: 12500.

Filip

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju kort som tillåter att man använder flera likadana? Studion där vi håller på att spela in just nu har två stycken Echo Layla (har jag för mig), det ger 16 kanaler in (och lika många ut tror jag). Tycker själv att resultatet såhär långt låter väldigt bra! Tror att det är någorlunda överkomligt i pris?

Link to comment
Dela på andra sajter

Delta korten kan man ju köra flera samtidigt...men eftersom han tycker kortet låter kasst av någon anledning tror ja inte det är så intressant :rolleyes:

Sen fundera jag på om det inte är fel på ditt kort om det nu låter dåligt...

m-audios kort är ju kända för att låta bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Delta korten kan man ju köra flera samtidigt...men eftersom han tycker kortet låter kasst av någon anledning tror ja inte det är så intressant 🙂

Sen fundera jag på om det inte är fel på ditt kort om det nu låter dåligt...

m-audios kort är ju kända för att låta bra.

Saken är att man hör ganska (väldigt) stor skillnad när man skickar ljudet direkt från mixern till monitorerna, jämnfört med inspelningen.

Och den enda källan den har gått igenom är ju datorn, så det borde ju vara ljudkortet som är "boven".

Men jag håller helt klart med, för ca 2000 så är det OTROLIGT bra kvalité.

Men eftersom man bara betalar ca 200 spänn per kanal så får man ju säkert prestanda därefter. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för ekonomiska gränser?

Våra ekonomiska gränser ligger just nu på cirka 5000-10.000 spänn.

Eftersom vi bytar från ett kort som kostar nytt ca 2000 spänn, och det enda vi vill ha är ett snäpp bättre kvalité på ljudet, samt 2-6 extra kanaler, ska man då räkna med att få punga ut med minst 10.000?

Begagnat är det inte tal om. Köpa begagnade datordelar är ingen höjdare..

Link to comment
Dela på andra sajter

mmm jo man får ju vad man betalar för.

Vi kör 4st delta 1010...låter hur bra som helst...eller så har vi knäck i öronen 🙂

Har faktiskt funderat på att uppgradera från 1010LT till 1010.

Men då får man ju inga extra kanaler..

Men kanske man skulle ha två stycken Delta 1010?

Det blir ju cirka 8300kr.

Har du haft några problem med att köra flera kort samtidigt, eller känner några andra som haft?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som det ser ut nu så räcker inte 8 kanaler till för våra behov. Vi behöver minst 10 kanaler sammanlagt, men skulle gärna velat ha åtminstånde 12 kanaler att röra oss med.

Om vi skulle köpa ett delta 1010-kort så saknar vi fortarande några ingångar.. =P

Link to comment
Dela på andra sajter

Echo AUDIOFIRE12 ser ganska lovande ut. Fast jag kan tänka mig att det kostar därefter..

Jag har bara fått preliminära priser på de nya Echo-korten, så det kan tänkas att de kommer att justeras lite grand - men de är åtminstone nära sanningen. Kommer att lägga upp dem på firmasiten så fort jag har fått helt säkra priser.

Fire8: 6500:-

Fire12: 8500:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju kort som tillåter att man använder flera likadana? Studion där vi håller på att spela in just nu har två stycken Echo Layla (har jag för mig), det ger 16 kanaler in (och lika många ut tror jag). Tycker själv att resultatet såhär långt låter väldigt bra! Tror att det är någorlunda överkomligt i pris?

Layla har 8 inbyggda A/D-D/A - och ADAT-interface för anslutning av en extra omvandlare för att få totalt 16 I/O på varje kort. Vid behov stoppar man i ett Layla till för att dubbla antalet kanaler...

Echo är lika tillförlitliga som RME och något billigare. Det enda som RME vinner på, är att de har en mer avancerad mixer inbyggd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda som RME vinner på, är att de har en mer avancerad mixer inbyggd.

Den har vi nog ingen användning för. 🙂

Så det kanske är bättre att ha två Echo LAYLA 3G (för det är det ni pratar om va?) än att ha två M-Audio Delta 1010?

Eller eftersom vi egentligen är mer än nöjda med att endast ha 12 kanaler, kanske man ska ta en Audiofire12?

Alla ligger ju i typ samma prisklass.. =P

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda som RME vinner på, är att de har en mer avancerad mixer inbyggd.

Den har vi nog ingen användning för. 😛

Så det kanske är bättre att ha två Echo LAYLA 3G (för det är det ni pratar om va?) än att ha två M-Audio Delta 1010?

Eller eftersom vi egentligen är mer än nöjda med att endast ha 12 kanaler, kanske man ska ta en Audiofire12?

Alla ligger ju i typ samma prisklass.. =P

Ja det låter vettigt. Satsa på ett sånt kort. Låter bra gör dom. Blir bra kvalle på soundet lixom... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det låter vettigt. Satsa på ett sånt kort. Låter bra gör dom. Blir bra kvalle på soundet lixom... 😆

Men om vi senare i framtiden skulle ha behov av fler kanaler, kan man köpa ett likadant kort till och på så sätt få 24 kanaler?

Eller det blir lätt strul om man ska köra två av dessa kort samtidigt?

Kanske inte så lätt att veta, i och för sig, när inte kortet kommit ut än.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det låter vettigt. Satsa på ett sånt kort. Låter bra gör dom. Blir bra kvalle på soundet lixom...  😆

Men om vi senare i framtiden skulle ha behov av fler kanaler, kan man köpa ett likadant kort till och på så sätt få 24 kanaler?

Eller det blir lätt strul om man ska köra två av dessa kort samtidigt?

Kanske inte så lätt att veta, i och för sig, när inte kortet kommit ut än.. 🙂

Layla3G går att köra två samtidigt.

Det borde fungera utan problem med Firewire-korten också. Risken för strul är säkert mindre med FW (åtminstone med rätt FW-chipset...) än med PCI, eftersom man ju inte stoppar något i en kortplats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...