Jump to content
Annons

Skivbolag hip-hop?


Jallz

Recommended Posts

Annons

lägg upp något här så man får höra på vilken nivå du ligger. Nu för tiden behöver man inget skivbolag. Du kan släppa låtarna själv via tjänster såsom Record union. Det enda man tjänar på att bli "signad" är promotion och hjälp med spelningar.

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men precis, det är "signad" jag menar, alltså där man liksom kan släppa en mixtape ev. album med mycket bättre kvalité än man kanske har i sin hemmastudio. Även "Tours" hjälps väl till av dem.

Som musik är just nu jobbar jag bara på det, inte gjort något klart ännu, jag är en otrolig perfeektionist och är inte säker riktigt hur jag vill lägga mig.

Men det jag nämnde här med mixtape/albums/tours etc om det finns något OK bolag här i sverige som hade supportat en engelsk hiphop mixtape/-ett album. Atlantic records, warner music group och dem behövs inte nämnas för de är dem jag klassifierade med "slängs i soptunnan"

Mvh

Jag skulle inte sikta på de "mindre bolagen". Man har hört riktiga rövarhistorier där artister blir "knu*lade" för pengar. Go big or go home. Spara ihop lite pengar, spela in i en (bättre) studio i närheten av dig med någon som vet vad han/hon pysslar med, skapa en youtube-kanal och börja hora ut dig själv utav bara tusingen. Tillslut får du som du vill. Om du inte tror mig kan du läsa på om en kille som heter Machine Gun Kelly. En utav de största yngsta rapparna. Han började helt på egen hand med sina vänner, gjorde massa musik och spred det själv. Efter ett tag blev han signad av P diddy, och resan han gjort efter det är helt otrolig.

Akta dig för mindre bolag, gör en riktigt jävla killer-ep på egen hand (med hjälp av någon/några som är riktigt bra), släpp det online, sprid bland vänner och över hela nätet. När du väl fått uppmärksamhet på nätet (mycket views på youtube, mycket followers på facebook/twitter ect) så kan du börja skicka in till det stora bolagen. När de ser att du redan är "känd", så är chansen så mkt större att dem kommer ta kontakt med dig. Lycka till.

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Terror!

MGK är en av mina idoler faktiskt, ok gillar det du sa med youtube , tänkte investera i en hemma studio värd ca kanske 7papp men är rädd att det kan bli dålig kvalité av det i slutändan, studio kanske är bättre faktiskt, och youtube helt klart grymt för publicity! Svårt dock att få rätt folk att se videon, alltså det kan vara tusen personer som älskar låten men ingen som faktiskt kan göra något med den.

Göra en hel EP kanske blir svin dyrt i en studio jag vet inte riktigt det ska jag helt klart kolla närmare på. En EP med 4-6 låtar kanske är bra?

mvh

Nja, lägg hellre 7 tusen på att spela in med någon annan. SEN kan du starta eget. Det är mitt råd. Ang youtube. Det gäller att göra något unikt. Något som andra rappare inte gjort. Om inte musiken är tillräckligt bra i sig själv (som för MGK). Ta inspiration från alla "viral videos" där ute som får miljoner views. kom på något.

Det MÅSTE inte kosta så mkt. Det finns säkert minst 10 personer här på forumet som är redo att göra en bra EP med dig för runt 7 tusen kronor. jag skulle säkert kunna bidra med en låt med lite rock-inslag.

Jag gjorde den här beaten förut btw:

Ang covers. Det är lite svårt. Självklart kan det sparka igång din karriär. MEN det kan också bli att du blir känd "som den killen som gjorde en grym cover på", och det vill man inte. Börja med 1-2 låtar, sen droppa en cover. Just my 2 cents.

Link to comment
Dela på andra sajter

Schyssta råd!

Hjälpte verkligen, ska fundera lite över det hela , men blir nog inspelning som du säger och inte hemma prylar ännu. Måste bara hitta en producent då som vet vad han/hhon gör i en studio.

You're welcome sir. Lägg upp en tråd här under "sammarbete". Om du vill bredda dina vyer och leta utanför Sveriges gränser, så kan du också titta på amerikanska forum, tex http://www.futureproducers.com/forums/

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Schyssta råd!

Hjälpte verkligen, ska fundera lite över det hela , men blir nog inspelning som du säger och inte hemma prylar ännu. Måste bara hitta en producent då som vet vad han/hhon gör i en studio.

Jag tycker den absolut viktigaste frågan man ska ställa sig är varför man vill bli signad? Vad kan skivbolaget göra för dig som du inte kan göra själv? Man kan ju få uppfattningen att dom skulle betala för att spela in en skiva åt någon, även om det nog är extremt ovanligt nuförtiden, att man tar någon helt oetablerad och satsar en massa på. Men man ska också tänka på att skivbolagen sannerligen inte sysslar med någon välgörenhet. Dom vill tjäna pengar. Det finns mer än många artister som trott att dom fått en massa pengar, som i själva verket bara varit förskott på skivförsäljning. Sen kanske inte skivan sålt alls så bra som man trott. Och då har dom helt plötsligt fått återbetalningskrav från skivbolagen.

Nu är jag verkligen inte hemma i hiphop-världen, men i hårdrocksvärlden är det såvitt jag vet ganska många år sen man kunde skicka in en halvrisig demo och sen bli signad och få en skivinspelning betald. Eftersom det är så många som håller på med musik, och många dessutom är duktiga, så orkar nog sällan skivbolagen chansa på att ta någonting som "kanske" går att putsa till. Istället lyssnar man på det kommer in och bedömer det rätt av. Håller det inte utgivningsklass så åker det i papperskorgen. Jag generaliserar såklart nu, men det är som du redan varit inne på en tuff bransch. Man ska nog inte hoppas allt för mycket att hitta några skivbolag som tar sig tid och lyssna ordentligt på de flera hundra demotejper dom får varje vecka.

Själv skulle jag helt klart ge rådet att skaffa prylar så du kan spela in själv först, och sen ta dig tid att lära dig hur du ska skruva fram ett sound du är nöjd med. Spela in. Lägg upp t ex här och få feedback. Förbättra. Lägg upp musiken på YouTube, Soundcloud, Spotify o s v. Jag ska inte påstå att det är lättare att mixa hiphop än rock/pop. Men det är i alla fall mindre omständligt på så sätt att du inte behöver micka upp ett trumset i en lämplig lokal, hålla koll på faser mellan 10 mickar o s v.

Och det är alldeles säkert nästan alltid bättre att göra egna låtar än covers. Om man nu inte verkligen gör covern till sin egen och sätter en helt unik prägel på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack JJ, en del saker jag bara vill diskutera om.

Signad är inget jag säger sådär nu direkt men hela grejen är nog eftersom jag själv vill ha en slags producent eller partner som sköter allt av produktionen och där jag liksom gör min del med vocals. Mixing osv är inget jag kan därför är en producent och en studio nästan ett måste att skapa musik av den kvalité som räknas och inte något halvdant jag gör hemma själv med utrustning som jag måste hålla en budget till.

Ska kolla runt på "samarbets" fliken och leta efter möjliga samarbeten med en producent, men jag har tyvärr inget att visa upp.

Jag tror själv att det är en dum idé att investera i en "hemma studio" eftersom det kostar några papp och om det då inte håller kvalité är det förgäves, har länge gömt mig för att spela in en låt eller liknande och mest rappat hemma och med polarna, så vad jag behöver (enligt mig) är en kille/tjej som vet var den gör och kan göra en låt/-ar med mig.

Hoppas du återkommer till tråden så vi kan prata lite om detta och reda ut vissa saker 🙂

Uppskattar svaret!

Mvh

telefoner har ok mikrofoner nu för tiden. spela in något snabbt där så har du iaf NÅGOT att visa upp

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack JJ, en del saker jag bara vill diskutera om.

Signad är inget jag säger sådär nu direkt men hela grejen är nog eftersom jag själv vill ha en slags producent eller partner som sköter allt av produktionen och där jag liksom gör min del med vocals.

Då är nog det absolut bästa att annonsera efter den typen av samarbeten. Här på studio-forumet, Bandfinder.se, via ditt Facebook-konto (om du har något), sätt upp lappar i den lokala mataffären, på anslagstavlor o s v.

Mixing osv är inget jag kan därför är en producent och en studio nästan ett måste att skapa musik av den kvalité som räknas och inte något halvdant jag gör hemma själv med utrustning som jag måste hålla en budget till.

Priset på utrustningen och var den är placerad spelar oftast ganska liten roll för hur bra resultatet blir. Är man duktig kan man få till alldeles utmärkt kvalitet på grejor som är gratis eller kostar väldigt lite.

Som Terror föreslog, en iPhone (eller iPad) går det t ex att göra alldeles utmärkt inspelningar med, genom att endast använda den mick som redan finns inbyggd i telefonen. Har du ingen, köp en begagnad iPad (spelar ingen roll hur gammal den är), ladda hem Garageband (38 kr) eller något liknande och sätt igång att göra musik! 🙂

Kolla lite videos på YouTube, sök på t ex "record song ipad".

Ska kolla runt på "samarbets" fliken och leta efter möjliga samarbeten med en producent, men jag har tyvärr inget att visa upp.

Det bör man nog skaffa sig. Även om du är jättetalangfull, så kommer det alltid finnas andra talangfulla som har något att visa upp. Och då får man svårt att hävda sig.

Jag tror själv att det är en dum idé att investera i en "hemma studio" eftersom det kostar några papp och om det då inte håller kvalité är det förgäves,

Verkligen inte. Även om du hittar en samarbetspartner så är det bara positivt för alla inblandade ju mer du kan om de olika stegen i musikproduktion, oavsett om det du gör håller för att släppas på en skiva eller ej. Ju tydligare dina demos och idéer är, desto lättare kommer samarbetet med andra flyta.

Man kan ju även tänka sig att du börjar jobba ihop med någon som bor på lite längre avstånd. Då blir det ju enormt mycket smidigare om hen kan skicka beats till dig, och så kan du spela in sången själv, och sen skicka tillbaka för mixning. Har du redan en dator som är nyare än kanske 5 år så handlar fortfarande om investeringar för under 2000 kronor. Och då kan du få grejor som egentligen räcker hur långt som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du lyssnat runt på t ex YouTube på folk som spelat in låtar på iPhone/iPad?

Det är "tyvärr" så att det allra mesta av ljudet sitter i den som hanterar prylarna, inte i prylarna i sig. Är du duktig kan du göra riktigt bra produktioner med gratis/väldigt billig programvara plus enkla prylar. Är man mer i början av sin karriär så finns det så otroligt mycket annat man behöver fokusera på en dyr utrustning.

Mitt tips är att köpa i princip billigast möjliga prylar och sen börja sätta dig in i inspelningsvärlden ordentligt innan du börjar köpa en massa dyra saker. Annars kommer du ändå inte ha någon nytta av dem.

Det skulle t ex kunna vara detta ljudkort: http://www.thomann.de/se/steinberg_ci1.htm (här ingår Steinbergs Sequel LE) och denna mick: http://www.thomann.de/se/behringer_c1_grossmembran_studiomikrofon.htm Övrigt som du plockar fram funkar med detta. Och ja, mikrofoner har så gott som uteslutanden XLR-kontakter (har nog aldrig någonsin sett något annat 🙂).

Förbered dig också på att det förmodligen kommer att vara en viss tröskel innan allt är inkopplat och du har lärt dig hur du ska göra för att få fram ett enkelt beat och rappa in till det. Men det är bara att kämpa på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Just därför som jag funderat på att strunta i eget helt och hållet och liksom stå för vocals i någon annans studio eftersom jag antagligen inte kommer låta så bra som jag kan om jag själv ska stå för inspelning och mixning.

Är det verkligen så stort problem att förlita sig på dem som har en studio, alltså att inte kunna göra något själv.

Tack!

Du behöver inte se det som antingen eller. Jag generaliserar lite nu, men ska man satsa på att bli artist idag tror jag att det är i princip oundvikligt att ha en egen studio i någon form. Däremot behöver du inte tänka att den måste vara för att göra en färdig produktion.

Men som jag beskrev ovan, det kommer alltid finnas en massa begåvade människor som har spelat in demos innan dom söker samarbete. Och dom kommer nog så att säga ha förtur... Det är jättesvårt att försöka förmedla vilken fantastisk idé till en låt man har om man inte har någonting alls inspelat. Jag tror de flesta som hållt på med musik ett tag oftast har träffat alldeles för många människor som "har bra idéer" men där det sällan levereras något användbart. Därför struntar man nog ofta hellre i sådana, och väljer att jobba med de som faktiskt visar att de kan åstadkomma något konkret.

Att ha en studio för 1500 kr som du kan spela in demos i kommer du alltid att ha nytta av. Ska du hyra in dig i en studio kanske de pengarna räcker till 5 h. Det är i princip ingenting.

Dessutom kommer det öka dina chanser till samarbete på flera sätt. Förutom att du lättare kan förmedla vad du har för idéer genom att spela in enkla demos, kommer du också kunna spela in sång själv. Säg att du får kontakt med en producent här på Studio-forumet som gör beats, mixar/producerar och som tycker att du rappar bra. Men hen bor 50 mil från dig.

Har du en egen studio (hur enkel den än är) kan ni ju jobba tillsammans nästan lika enkelt som om ni bodde grannar. Hen gör beats, skickar till dig, du rappar och skickar tillbaka dina sångtagningar som sen mixas ihop till en färdig låt. Det är ganska vanligt idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte också på, i en studio pausar man ju inspelningen och "börjar om" om man behöver ta andan, man gör ju också så att man kanske gör instick som typ "yeah" och så mellan vocalsen, detta går väl inte när man spelar in själv utan måste ske med 2 personer om jag inte är helt ute ock cyklar. Alltså som jag tror nu, om man är 1 person, kan man bara göra en !1-take" , alltså rappar hela sin vers, sedan paus, sedan hela refrängen, sedan nästa hela vers, man kan liksom inte stanna om man behöver och börja om, eller?

Det går lika bra att göra själv.

Har du dator bredvid dig kan du ju stoppa och starta inspelningarna när du vill ,Har du datorn i annat rum om du har sångbås kan du markera vilken sektion du vill spela in och loopa den sektionen.

Tex om du spelar in refräng på en låt så loopar du den delen och spela in Lead , Stämmor , Adds , Fills och annat i ett och samma svep.

Nu krävs det lite rutin för att göra detta men med övning så lär man sig.

Så spelar ialla fall jag in när jag ska spela in Demosång på låtar som ska skickas vidare till artister eller skivbolag.

När det gäller Rapp så spelar van vanligtvis in hela första versen i ett svep så att man behåller flowet på verserna och att det låter naturligt och inte så mekaniskt.

Alla flowar ju olika och det är ju det som är grejen med rapp.

Sedan läggar man på dubbar , Adds , Character tracks och annat som låten kan behöva.

Ibland hela låten i ett bräde , ibland uppdelad i sektioner.Beror på hur bra Artisten är på att leverera.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.thomann.d...e892d85ea3c092a

Tillräckligt för kvalitet musik?

Det kommer inte att vara prylarna som utgör någon begränsning för dig. Folk har genom åren spelat in alldeles utmärkta skivor under de mest varierande förutsättningar.

Visst kan du köpa en extern preamp som den du länkade till och koppla in i din dators befintliga ljudkort. Men skillnaden i ljudkvalite jämfört med vilket som helst ljudkort i samma eller lägre prisklass kommer att vara minimal, om ens hörbar. Så det finns ingen anledning att köpa en preamp som kostar nästan dubbelt så mycket som ett ljudkort, speciellt inte då det nästan alltid ingår helt ok programvara med ljudkorten.

Alla inspelningsprogram jag känner till har många smarta funktioner för att spela in låtar i steg som du och Picazzo skriver om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som att du har väldigt mycket att lära dig och en väldigt lång väg att gå. Vi vet inte ens hur du låter, det kanske du borde visa så att vi kan ge dig kritik.

Nu är det väl ändå ganska uppenbart att det som behövs är att hjälpa Jallz så att han överhuvudtaget kan spela in något. Förbättringsförslag till resultatet blir såklart nästa steg! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att skaffa enkla hemstudioprylar och spela in allt som dyker upp i huvudet, inklusive demos och låtar du kan öva in och slipa på. Då kan du den dagen du vill spela in professionellt ta med dig ditt material och mycket lättare förmedla vad du vill få ut av din studiotid. Dessutom kan du experimentera och laborera hur mycket du vill, utan att oroa dig för skenande räkningar och tickande studiotid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev tidigare, tänker du dig någon slags karriär inom musiken så kommer det var mer eller mindre oundvikligt och nödvändigt att lära dig hur man spelar in. Och det är lika bra att börja nu som senare. Man får ställa in sig på att det är mycket att lära sig i början, och det kommer kanske inte låta som man tänkt sig direkt.

Men det finns inga genvägar till att bli duktig. Däremot är det ju betydligt enklare att få till sjyssta produktioner idag än för 10-20 år sen.

Om du tänker dig att du ska gå in i en studio och spela in, så gör dig själv en tjänst att gör minst någon superenkel demo i mobilen eller så först. Ladda ner någon fyrakanalsinspelningsapp, "beatboxa" in ett beat och rappa mot det. Även om det inte är något som lämpar sig för release kommer det underlätta enormt i din kommunikation med en producent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...