Jump to content
Annons

Liten crash på hihaten?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Finns det inget smart sätt att få dit en mindre crash på hihatens "pinne" som sticker upp till ingen nytta?

Med ont om golvutrymme vore det fint att kunna få fast en crash eller splash där direkt på hihatpinnen eller på nån sorts förlängning. Blir det inte så tungt borde väl det funka?

Mr Ping - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror hihatpinnen är alldeles för vek oavsett cymbalernas tyngd. Dessutom hade jag inte velat att splashen for omkring med pedalstampet.

Kör en extra clamp som monteras på hihatstativet (japp, under locken) med cymbalarm så du får cymbalen precis intill hihaten.

På själva cymbalarmen kan du sedan sätta en extender för att göra en stack med crashen under och splashen över.

6560-4-scgcabt_lg.jpg

2202-4-sc-mcsa6.jpg

Slagverkskompaniet kan hjälpa dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror hihatpinnen är alldeles för vek oavsett cymbalernas tyngd. Dessutom hade jag inte velat att splashen for omkring med pedalstampet.

Kör en extra clamp som monteras på hihatstativet (japp, under locken) med cymbalarm så du får cymbalen precis intill hihaten.

På själva cymbalarmen kan du sedan sätta en extender för att göra en stack med crashen under och splashen över.

6560-4-scgcabt_lg.jpg

2202-4-sc-mcsa6.jpg

Slagverkskompaniet kan hjälpa dig.

Som den här extra clampen + armen ser ut, exakt en sån har jag redan, o hade den först just på hihatstativet. Nu har jag den på ett annat vis på kaggen... Ska kolla slagverkskompaniet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För att återgå till clampsen med arm som Linus tipsade om, som jag redan har... Tror jag ska bocka armen lite snyggt så den kan "smita" runt hihatlocken så cymbalen hamnar mer rakt upp. Med armen rak så hamnar cymbalen för nära pukan, både lite fult, o för mycket cymbal i pukmicken.

Edit: Kollade lite mer på slagverkskompaniets sajt o hittade exakt en sån grej jag tänkte mig, den här är det ju bara att skruva fast på hihatpinnen, det finns en medium som passar till små cymbaler. Slår man hårt fjädrar hela fästet.

http://www.slagverkskompaniet.se/category.html?category_id=121

Den löjligt lätta splash jag har kan aldrig bryta hihatpinnen krokog, särskilt inte med det här fjädrande fästet. Måste ha! Eller vill i alla fall!

I hela livet har jag varit gitarrgearsnörd, PA-nörd, studionörd osv. Nu är jag även helt torsk på trumprylar fast jag inte kan trumma! 😛

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...