Jump to content
Annons

Paul Mccartney-bas?


Bobbo V

Recommended Posts

Har suttit och lyssnat ett tag på några Beatles-plattor och kan inte begripa hur tusan Mccartney/Martin lyckas få till det fantastiska basljudet.

Framför allt "Something" och "I want you" på Abbey Road har ett basljud med enorm klarhet, ton och "kärna" utan att låta vasst eller skramligt eller luddigt.

Man hör allt han spelar....

Har nån koll på hur dom spelade in basen. Han använde ju Hoffner o Rickenbacker på senare plattor men vilken stärkare, mickade dom den ackustiskt eller???? Har basen/basmick(humbucker el singelcoil) nån större betydelse?

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Babbo,

Tyvärr går det inta att ge det enkla svaret som att använda en gammal Engelsk Reslo ribbon mikrofon 10 cm från en Vox 18" baslåda eller höja basen 9 dB vid 67 Hz, sänka midden 4 dB vid 435 Hz, eller att använda en EMI kompressor på det ena eller andra sättet.

Det beror 75 % på hur Paul spelade bas, och dom andra 25 % på att teknikern hade en chans att göra ett bra sound eftersom Paul lirade bas bra.

Här är ett möjligt senarium i en studio:

Band 1

Musikerna kommer in i kontrollrummet efter första tagningen, lyssnar och säger:

kan du EQ:a så att basen blir "tajtare" och virvelkaggen "fetare"

Teknikern svarar: jag har försökt, men det blir inte bättre än så här.

Band 2

Vad har du gjort, det låter skit skysst, villka häftiga EQ du måste ha i mixerbordet.

Teknikern svarar: jag har inte gjort nått, drog bara upp reglarna och tryckte på record.

Ok, ok, jag vet att det var ironiskt, men det ligger mycket sanning i det.

--Bosse

Hansén Audio

Göteborg

http://www.hansenaudio.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Babbo,

Tyvärr går det inta att ge det enkla svaret som att använda en gammal Engelsk Reslo ribbon mikrofon 10 cm från en Vox 18" baslåda eller höja basen 9 dB vid 67 Hz, sänka midden 4 dB vid 435 Hz, eller att använda en EMI kompressor på det ena eller andra sättet.

Det beror 75 % på hur Paul spelade bas, och dom andra 25 % på att teknikern hade en chans att göra ett bra sound eftersom Paul lirade bas bra.

Här är ett möjligt senarium i en studio:

Band 1

Musikerna kommer in i kontrollrummet efter första tagningen, lyssnar och säger:

kan du EQ:a så att basen blir "tajtare" och virvelkaggen "fetare"

Teknikern svarar: jag har försökt, men det blir inte bättre än så här.

Band 2

Vad har du gjort, det låter skit skysst, villka häftiga EQ du måste ha i mixerbordet.

Teknikern svarar: jag har inte gjort nått, drog bara upp reglarna och tryckte på record.

Ok, ok, jag vet att det var ironiskt, men det ligger mycket sanning i det.

--Bosse

Hansén Audio

Göteborg

http://www.hansenaudio.se

Ord!

Det är så sant som det kan bli.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det låter bra är egentligen lite märkligt, särskilt om man betänker att Höffnerbasen inte är någon höjdarbas. Jag köpte en sån 1967, som jag fortfarande har kvar. Den är inte längre i bästa skick, men har egentligen aldrig låtit bra. Å andra sidan har den ett "runt" ljud som tilltalar vissa öron.

J H Christer

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Hansén har förstås rätt, men jag tycker ändå att man kan ge några fingervisningar. Mycket sitter i fingrarna, men inte allt.

Framförallt gäller, som nämnts ovan, slipade strängar vilka anslås med plektrum. Slå ganska hårt, och spela tight men ändå ledigt (där har du hela basismen i ett nötskal...tar en minut att fatta och en livstid att lära sig). Rent ljudmässigt är det ganska lite lågbas. Det känns som att den största energin i McCartney-ljudet ligger i området 100-400 Hz. Frånvaron av lågbas gör också att man kan mixa upp instrumentet ganska högt. Sedan är basen hårt komprimerad, halvseg attack, halvsnabb release (ställ in detta så att basspåret pumpar i takt med musiken). Jag skulle i första hand ta till en ganska färgande kompressor typ 1176, JoeMeek eller den där gratispluggen från Digitalphishphones.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte så mycket till svar men i boken Musikmakarnas Handbok (tror den heter så) skriven av Mr Martin himself (Norstedts förlag) så intervjuas Paul där han berättar hur inspelningarna gick till. Äsch kommer inte riktigt ihåg vad det står men det kan kanske vara värt att kolla upp. Orkar inte springa upp och hämta mitt exemplar.

Står även annat intressant i den; hur man skriver låtar, mr Martins produceringstips, hur man spelar på andra instrument etc. Mycket matnyttigt.

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har att göra med hur man lirar...

Men man har väldigt mycket bas i ljudet. Sedan spelar han ofta högt upp i skalorna... Det viktigtaste är att dämpa strängarna.... Han kör en teknik där han dämpar vid anslaget men släpper upp för att få tonen att ljuda tror jag....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå igen Bobbo och ni andra,

Måste skriva några rader till om Paul och hans bas.

Som jag skrev i mitt första inlägg:

Ok, ok, jag vet att det var ironiskt, men det ligger mycket sanning i det.

Men jag har funderat lite mer på din undran, så jag taggar ner min ironi lite i detta fallet.

Abbey Road albummet spelades in i början av 1969 på EMI studion i London, och givetvis producerat av george Martin och antagligen rattat av Geoff Emerick.

(jag var där och besökte studio 10 år senare)

Visst fanns det en del effektburkar att fixa ljud med redan på den tiden, kanske hade dom kopplat in en gammal Pultec eller Klein & Hummel rör EQ och till och med en Fairchild eller EMI rör kompressor på Pauls bas, vem vet ??

Men det var lyx att slösa med sådana apparater på induviduella instrument, även i stora studios.

I första hand så prövades det olika mickar och placering, det mekkades med instrumenten, byttes förstärkare och högtalarlådor m.m.

Men det kanske finns en anledning till att just Abbey Road albummet låter speciellt.

Några månadena innan albummet spelades in så hade EMI installerat ett nytt transistorbestyckat EMI mixerbord som var ganska hi-tech gämfört med det äldre rörmixerbordet som fanns där tidigare.

(EMI "Electric Music Industries Ltd" hade också en stor elektronik division som byggde inspelningsutrustning)

Kanske är karaktären av det nya mixerbordet som du delvis hör på Abbey Road plattan, och som då ger ett något friskare och stadigare sound gämfört med dom äldre Beatles plattorna, som i och för sig var enormt charmiga på sitt sätt.

Ni pratade tidigare om en bok som handlade om deras inspelningar, en som skall vara bra heter "Recording The Beatles" och här kan ni hitta information om den http://www.recordingthebeatles.com (har tyvärr inte läst den, så jag kan själv inte säga något om den)

--Bosse

Hansén Audio

Göteborg

http://www.hansenaudio.se

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört från en källa som jag glömt var att man för att få "Paul-ljudet" kan lägga en bit skumgummi mellan stallmicken och stallet under strängarna för att dämpa. Har aldrig testat den själv men kanske funkar det riktigt bra, vem vet? 😳

Det är ett beprövat knep. Funkar bra om man vill bli av med sustain och döda lite övertoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Jag har hört från en källa som jag glömt var att man för att få "Paul-ljudet" kan lägga en bit skumgummi mellan stallmicken och stallet under strängarna för att dämpa. Har aldrig testat den själv men kanske funkar det riktigt bra, vem vet? 😉

och så på med plektrum, kompressor, tunga ögonlock ett sött brutet leende - så ÄR du paul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört från en källa som jag glömt var att man för att få "Paul-ljudet" kan lägga en bit skumgummi mellan stallmicken och stallet under strängarna för att dämpa. Har aldrig testat den själv men kanske funkar det riktigt bra, vem vet? 😉

och så på med plektrum, kompressor, tunga ögonlock ett sött brutet leende - så ÄR du paul!

hahahahahahaha 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Framför allt "Something" och "I want you" på Abbey Road har ett basljud med enorm klarhet, ton och "kärna" utan att låta vasst eller skramligt eller luddigt.

För mig står det helt klart att det handlar komposition och mindre om typ av ljud, eq, etc. Exemplen du ger på Pauls basspel är ju lysande. Jag har inte kunnat bestämma mig när det gäller Something om basen är överarbetad eller inte men helt klart skulle det inte vara samma låt utan basgångarna. Ssk oktaveringen är effektiv. Paul har en unik förmåga att lägga på självständiga motmelodier och det kännetecknar också hans basspel (jfr den snygga syntmelodin på Maxwell's Silverhammers andra vers). På I want you tycker jag "halva låten" är hans basfigur mellan verserna ("...driving me mad"...basfigur...Preston: E7-9 på orgeln). Men bästa basspelet på Abbey Road tycker jag är på Come Together´s versintro där basgången och Lennons gitarr splittras upp i tvåstämmighet och avslutas med Ringos nedgång på pukorna. Låter så härligt mysko sunkigt!

Pauls bidrag till Johns låtar kan knappast överskattas men tyvärr fick han inte den credit han förtjänade av kompositören.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Roligt med så många svar. Tack för infon.

Hur än Paul hade spelat så hade det inte låtit Abbey Road om jag hade rattat å med den utgångspunkten ställde jag frågan. Visst betyder spelet väldigt mycket men det ändrar ju inte på vilken stärkare som används...

När det gäller Höffner och Rickenbacker så använde han både och på de senare plattorna. Han använder i alla fall Höffner på Let it be (om man kollar på Antology-serien)

Redigerat av Bobbo V
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir man nyfiken , använde Paul ett plektrum eller inte ?

Ja det gjorde han. (Var tvungen att titta på Let It Be-klippen och fastnade naturligtvis...särskilt för basgången i andra versen på Don't Let Me Down uj uj! 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört från en källa som jag glömt var att man för att få "Paul-ljudet" kan lägga en bit skumgummi mellan stallmicken och stallet under strängarna för att dämpa. Har aldrig testat den själv men kanske funkar det riktigt bra, vem vet? 🙂

är inte en sådan funktion standard på ric 4001basar och fender mustang?

det sitter en dämpning i stallet som man kan använda om man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...