Jump to content
Annons

ADAT Lightpipe signalkvalité


AndreasEastwood

Recommended Posts

God morgon!

Har en fråga angående signalkvalitén på ADAT Lightpipe.

Jag kör idag ett RME Babyface till min Macbook Pro. Och vill nu ha fler i/o's.

Som ni säkert vet så är Babyface utrustat med ADAT för ytterligare 8 i/o's.

För att ge er lite bakgrund;

Min flickvän har idag en Lynx Aurora 8 i sin studio.

Så för att en dag kanske slå ihop våra studios så funderade jag på att skaffa en likadan fast med LT-ADAT kortet och köra den via min Babyface.

Anledningen jag vill göra detta är att inte förlora två utgångar på Auroran för lyssning.

Jag vet att Auroran förmodligen har mycket bättre DA omvandlare men det jag funderar över är;

Hur kommer signalen från Auroran påverkas av att gå genom Babyface?

Om jag har förstått det hela rätt så är det bara datainformation och själva omvandlingen sker i Auroran. Eller är jag ute och cyklar?

Jag är medveten om eventuella clock osynk, men ser inte det som ett problem då jag förmodligen inte kommer spela in mer än 8 kanaler åt gången ändå.

Så vad tror ni. Är det värt det? Eller är det helt enkelt bättre att bara köra Auroran direkt med typ usb istället och strunta i Babyface? Fast samtidigt förlora två i/o's..

Tack så mycket på förhand!!

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eftersom det, som du själv är inne på, bara är data som skickas över Lightpipe, så påverkar det inte ljudet ett dugg.

Risken som möjligen kan finnas, är att burkarna kanske inte synkar rätt. Oftast funkar det perfekt med Lightpipe-synken, men det förekommer att det krånglar. OM det skulle ske, så är det ju bara att köra synk över Wordclock, så det är egentligen inget problem i så fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...