Jump to content
Annons

Tillfälligt hörselbortfall


Andwuu

Recommended Posts

God afton!

Drabbades nyligen (ungefär en timme sedan) för ett någorlunda starkt tinnitustjut i höger öra (något jag fått till och från tidigare, är inte diagnostiserad med tinnitus men är rätt så säker på att jag har en lätt variant av det) som höll i sig ett tag och sedan övergick till ett hörselbortfall på samma öra. Kändes ungefär som att stoppa in en in-earhörlur i det örat; all diskant kändes helt borta och det kändes som jag hade något i örat. Det har i skrivande stund mer eller mindre gått tillbaka till normal hörsel (känns som jag har ett svagt lock för örat fortfarande).

Jag är för tillfället väldigt stressad dagligen och får alla möjliga symptom av det och gör även vissa saker utan att tänka på det, som att bita ihop tänderna så käkarna blir ömma. Jag antar att det kan ha en viss påverkan på hörseln och öronen eftersom att musklerna där omkring ofta är spända, har dock aldrig haft något i stil med detta tidigare då alla andra hörselbortfall enbart varat i några sekunder som mest. Har då heller inte tänkt särskilt mycket på det utan har bara förutsatt att det har med tinnitusen att göra (eller att det kan hända vem som helst).

Någon som vet vad detta kan vara? Är det något jag bör gå och kolla upp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

[...]

Jag är för tillfället väldigt stressad dagligen [...]

Där har du ditt problem.

Jag har varit med om samma sak. Att man får ett tjut i örat och får lock för öronen i någon timme. Speciellt vid stress kombinerat med den överflödiga värmen som råder just nu.

Drick mycket vatten. Och ta det lugnt några dagar. Och ta gärna avstånd från starka ljudkällor så musklerna får vila lite.

Alla kommer uppleva tillfälligt tjut i öronen någon/flera gånger.

Om tjutet inte skulle gå över efter en dags vila är det nog dags att hissa varningsflaggan.

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Där har du ditt problem.

Jag har varit med om samma sak. Att man får ett tjut i örat och får lock för öronen i någon timme. Speciellt vid stress kombinerat med den överflödiga värmen som råder just nu.

Drick mycket vatten. Och ta det lugnt några dagar. Och ta gärna avstånd från starka ljudkällor så musklerna får vila lite.

Alla kommer uppleva tillfälligt tjut i öronen någon/flera gånger.

Om tjutet inte skulle gå över efter en dags vila är det nog dags att hissa varningsflaggan.

Får tacka för snabbt svar.

Förutsätter i princip alltid att det mesta jag känner har med stressen att göra på ett eller annat sätt. Ska följa dina råd och se hur det går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det låter som ett klassiskt fall av "stresstinitus" - Dock kan det vara värt att kolla öronen hos en örondoktor, för att utesluta eventuella vaxproppar eller annat.

Diskantbortfall och lock låter mer som vaxpropp än tinnitus, att hörselgången tillfälligt svullnade av någon anledning. Har du upplevt överkänslighet mot ljud? Dvs att det "klickar" i öronen när du diskar, tar i porslin, äter med bestick osv - Även detta kan härledas till stress, som så mycket annat i vår galna värld, men kan helt enkelt handla om att du behöver vila öronen.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som det kan börja klia på ena armen eller rycka lite i ena vaden kan det börja pipa i ena örat. En dylik "pipning" brukar plötsligt börja intensivt, för att gradvis tona ut inom allt från tio sekunder till tiotals minuter, med eller utan efterföljande temporär hörselpåverkan. Det är i vanligtvis fullt normalt, och behöver inte vara tecken på begynnande hörselskada. Precis som flera påpekat kan dina hörselfenomen eventuellt härledas till en stressad livssituation.

Är du orolig bör du kontakta din läkare. Vet du om att du nyligen utsatt dig för hörseltrauma i form av buller, hög musik, explosioner eller liknande, eller för den delen någon mekanisk skada i örat, är det extra angeläget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det låter som ett klassiskt fall av "stresstinitus" - Dock kan det vara värt att kolla öronen hos en örondoktor, för att utesluta eventuella vaxproppar eller annat.

Diskantbortfall och lock låter mer som vaxpropp än tinnitus, att hörselgången tillfälligt svullnade av någon anledning. Har du upplevt överkänslighet mot ljud? Dvs att det "klickar" i öronen när du diskar, tar i porslin, äter med bestick osv - Även detta kan härledas till stress, som så mycket annat i vår galna värld, men kan helt enkelt handla om att du behöver vila öronen.

mvh Jon

Överkänslighet mot ljud har jag haft så länge jag kan minnas. Har alltid haft svårt för högfrekventa ljud, såsom bestick och porslin med mera. Har alltid varit den bland mina vänner som klagat på att det varit högljutt när ingen annan tycks ha brytt sig särskilt mycket.

Utsätts inte för höga ljudvolymer under dagarna just nu, så jag har stor möjlighet att vila öronen varje dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Överkänslighet mot ljud har jag haft så länge jag kan minnas. Har alltid haft svårt för högfrekventa ljud, såsom bestick och porslin med mera. Har alltid varit den bland mina vänner som klagat på att det varit högljutt när ingen annan tycks ha brytt sig särskilt mycket.

Utsätts inte för höga ljudvolymer under dagarna just nu, så jag har stor möjlighet att vila öronen varje dag.

Har liknande erfarenheter, med överkänslighet mot ljud både i volym men också karaktär. Det kanske är lättare för överkänsliga att få den här typen av reaktion.

En nyfiken fråga. Upplever du att du har svårare att filtrera vardagsljud? Jag kan uppleva att det kan vara svårt att filtrera ut bakgrundsljud i olika situationer. Som när jag samtalar med någon hör jag barnet som ropar på gatan utanför, en bilinbromsning och fågelkvittret lika intensivt och närvarande som rösten från den jag samtalar med. Tänkte att det kanske hängde ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

God afton!

Drabbades nyligen (ungefär en timme sedan) för ett någorlunda starkt tinnitustjut i höger öra (något jag fått till och från tidigare, är inte diagnostiserad med tinnitus men är rätt så säker på att jag har en lätt variant av det) som höll i sig ett tag och sedan övergick till ett hörselbortfall på samma öra. Kändes ungefär som att stoppa in en in-earhörlur i det örat; all diskant kändes helt borta och det kändes som jag hade något i örat. Det har i skrivande stund mer eller mindre gått tillbaka till normal hörsel (känns som jag har ett svagt lock för örat fortfarande).

Jag är för tillfället väldigt stressad dagligen och får alla möjliga symptom av det och gör även vissa saker utan att tänka på det, som att bita ihop tänderna så käkarna blir ömma. Jag antar att det kan ha en viss påverkan på hörseln och öronen eftersom att musklerna där omkring ofta är spända, har dock aldrig haft något i stil med detta tidigare då alla andra hörselbortfall enbart varat i några sekunder som mest. Har då heller inte tänkt särskilt mycket på det utan har bara förutsatt att det har med tinnitusen att göra (eller att det kan hända vem som helst).

Någon som vet vad detta kan vara? Är det något jag bör gå och kolla upp?

Jag fick ett liknande problem i mitten på april och jobbar fortfarande på att komma tillbaka i min normala fas. Efter många års arbete och speciellt det senaste när allt började gå bra så körde jag ännu hårdare, sen sa det bara krash, helt utan förvarning. Kände inte igen mina mixar längre och inget lät som det brukade. Det var inte tinnitus, utan troligtvis var hammaren i örat överansträngd eller nått enligt läkaren.

Självklart var jag stressad vid det tillfället, men stressen efteråt har varit obeskrivlig. Jag jobbade ännu hårdare efter att öronen blivit bra, men lyckades inte få till mina mixare. Gjorde om samma produktioner 6-7 gånger. Höll på så i två månader, sen stängde jag logic och tog ledigt i 4 veckor. Nu är det bättre och mina hjärnspöken försvinner sakta men säkert.

Passa er. Tänk på hälsan.

//F

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...