Jump to content
Annons

Yamaha HS 8 vs Adam A7X


YippieKaey

Recommended Posts

Tjena, är lite i tagen att köpa nya monitorer och har tittat på dessa två. Det som lockar med HS 8 är att de dels är betydligt mycket billigare( därav tillåter ytterligare inköp av annat), går ner till 38 hz vilket borde duga. Tyvärr finns det inte så mycket recensioner att tillgå så tänkte kolla här om någon har någon erfarenhet av dessa?

Adam A7X har jag hört mycket gott om, dock att de är lite klena i basen vilket känns oroväckande om man sysslar med relativt dansorienterad musik som jag gör, Dessutom kostar de betydligt mer än HS 8:orna vilket det såklart kan vara värt, frågan är om det är det?

Även kikat lite på KRK RP8 Rokit G2, så ta även med dessa i beräkningen.

Idag sitter jag på ett par ESI Near 05 och referenslyssnar i AKG K601, A-jays 3 och några gamla skräpiga Sannuihögtalare från typ 74. Låter lite olika var gång, tror att Near 05 förskönar kalaset rätt ordentligt. Rummet jag sitter i är väldigt litet men ganska välbehandlat, lägger till en del bas men det har jag "lärt" mig. En sub känns dock uteslutet även om jag vill kunna höra det där nere så att säga( därav lurar ibland men så jävla tråkigt)

Tacksam för alla möjliga svar:)

Redigerat av YippieKaey
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det spelar ingen roll vilken musikstil du pysslar med, det är inte det som är det essentiella med monitorer. Det är att dom ska avslöja för dig vilka brister din produktion har. Ett par bra monitorer fungerar för alla stilar. Monitorer har olika styrkor och det är lite därför som många kör flera varianter i en studio. Inte för att dom inte egentligen skulle klara sig med 1par men arbetet fram till färdig låt går troligtvis betydligt snabbare och man garderar sig för att en låt låter bra i flera anläggningar. Det är lite det som är grejen. Det ska låta bra överallt.

Däremot finns det mer basrika monitorer som kanske är roligare att använda som allmän lyssning. Men då är vi inne på något annat än studio arbete. Du måste även lyssna på de modeller som du är intresserad av för att bilda dig en uppfattning. Om du inte har möjlighet att lyssna så köp ett par monitorer som har diskuterats mycket och fått bra kritik. Exempelvis Equator D5/D8, Genelec 8030A/40A/50A, Focal CMS mm

Gällande din fråga hade jag valt ADAM A7X, fast jag hade nog hellre sparat några kronor till och köpt Adam A77X. Adam soundet är väldigt trevligt och funkar lika bra både som monitor och njutning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan verkligen instämma här att de monitorerna är så j-a bra! Liten låda men stort ljud. Favoriten när jag provlyssnade på 4 Sound.

Ja faktum är att ja gärna behållt dem, och det skriver jag inte bara för att jag ska sälja dem. Har helt enkelt ingen plats i studion som det ser ut nu 🙁

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...