Jump to content
Annons

Liberaliseringen av musikproduktion – vart är vi på väg?


ManJIT

Recommended Posts

Jag förstår inte riktigt vad som är så farligt med att kalla konst för underhållning - och förstår inte heller vad som är så hemskt med "mainstream". Enligt min mening är all konst till för att underhålla sin publik. Om denna underhållning innebär att man får en skön upplevelse, blir road eller äcklad eller känner något helt annat, spelar ingen roll. Det är fortfarande underhållande på något sätt för den som tar del av verket.

Heavy Metal kan vara "mainstream" för sin publik, men extremt utmanande och provocerande för den som bara gillar dansband, medan det kan vara tvärtom för den som föredrar Metal.

På samma sätt kan Picasso vara provocerande för den som föredrar realism, medan Rembrandt kan vara provocerande för den som främst gillar kubism etc.

All konst kan alltså "utmana, ifrågasätta och uppröra", beroende på vem som tar del av det, så till syvende och sist, finns konsten i betraktarens öga/öra och ingen annanstans.

Precis så!

Madeon sa: "...Anyone hating any genre of music generally simply doesn't know the context in which it's meant to be enjoyed."

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Precis, och omvänt:

Sean Banan är konstnär.

Ånä - DÄR har man ju passerat gränsen!!! 😠😉

Nåja - skämt åsido, så stämmer det. Vad han håller på med, är ju konstnärligt och riktar sig till barn, men det innebär inte att det är mer eller mindre "konst", än något annat.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt min mening är all konst till för att underhålla sin publik. Om denna underhållning innebär att man får en skön upplevelse, blir road eller äcklad eller känner något helt annat, spelar ingen roll. Det är fortfarande underhållande på något sätt för den som tar del av verket.

Underhållning är en händelse, uppträdande eller aktivitet med mening att glädja en publik, eller en person.

tycker nog du har en lite vid tolkning av ordet underhållning

Link to comment
Dela på andra sajter

[/size]

tycker nog du har en lite vid tolkning av ordet underhållning

Det tycker inte jag.

Är en konstutställning underhållning - eller handlar det fortfarande om konst då, trots att det är en händelse/aktivitet med mening att glädja/förfära en publik...? Har inte en tavla som hänger på din vägg där hemma, en publik när du betraktar den, så att den blir en form av underhållning varje gång du ser den? Teater brukar räknas som konst - men det är ju även ett uppträde med en publik som ska beröras av framförandet, så det är samtidigt underhållning också.

Kort sagt så tycker jag att hela konstbegreppet ofta känns väldigt krystat och ibland mest verkar ha som syfte att skriva folk på näsan vad de ska uppfatta som "fint" eller inte - men det är förstås bara min konstiga uppfattning... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu återgår till ämnet så har jag varit med och producerat en 6-låtars CD.

Hade aldrig gått när jag var 20 på 80-talet utan rätt kontakter eller en drös med kontanter.

Nu kostade inspelning, mm totalt 10 papp. Visst Hobbyverksamhet då det är bandet "The Damps Project" som står för utgivningen. (Gå och köp på Pet Sound på Södermalm så får resten av storyn i konvolutet). Mod får ta bort den meningen om det gick för långt! 🙂 Grabbarna fick vänta 39 år innan skivan kom ut!

Hursomhelst kommer troligen att drunkna i bruset. Men tycker att det är hur häftigt som helst att det nu är möjligt att göra för en minimal budget! Kunde aldrig drömma om det när jag var grabb!

Är underhållning och om det är mer än så ligger i behörarens öra att avgöra 🙂)

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis så!

Madeon sa: "...Anyone hating any genre of music generally simply doesn't know the context in which it's meant to be enjoyed."

Lysande citat!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...