Jump to content
Annons

Vad är det här för "tidssignatur"?


Terror

Recommended Posts

Försökte göra en låt med trummor som går i den här "tidssignaturen", samma som den här låten: Thirty Seconds To Mars – Conquistador eller den här Linkin Park – No More Sorrow

men jag vet inte vad jag ska välja när jag ska quantize-a trummorna. Allt jag väljer, gör bara att det blir i "vanlig 4-takt", vilket inte funkar.

har testat 1/32 (vilket jag brukar använda), 1/32 (5:4) och 1/32 (7:8) men vad jag än tar, så blir det inte rätt.

Någon som vet??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu har jag bara lyssnat ngn minut på de du länkade, men som väntat går båda i samma vanliga 4/4. De är väl knappast kända för att vara Meshuggah eller Zappaesque direkt. Eller var det några speciella partier i de där du tänkte på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Conquistador kan beskrivas som 4/4, eller om man vill vara mer specifik 12/8. Typ 4/4 med triol-underdelning. Samma sak med No More Sorrow.

Introt i Conquistador har däremot en melodisk frasering som gör att man kan uppleva 4an i varannan takt som 1an i en ny takt, och även 2an i varannan takt som 1an i en ny takt. Men det blir så krångligt om man delar in det så.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag vet att det är 4/4, för du kan ju räkna med. men om jag skulle spela introt till no more sorrow, och sedan markera allt och trycka på "Q" så blir det helgalet! kan skicka ljudklipp senare får ni se.

Kanske kan vara för att det är åttondelstrioler i introt. Markerar du det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag vet att det är 4/4, för du kan ju räkna med. men om jag skulle spela introt till no more sorrow, och sedan markera allt och trycka på "Q" så blir det helgalet! kan skicka ljudklipp senare får ni se.

Då är det inte en tidssignatur du efterfrågar. Då är det notvärden. Men ja som redan nämnts, ställ kvantiseringen på trioler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det inte en tidssignatur du efterfrågar. Då är det notvärden. Men ja som redan nämnts, ställ kvantiseringen på trioler.

Kan man inte markera noter som triolgrupper innan man kvantiserar? Blir ju galet om kvantiserar allt som trioler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte markera noter som triolgrupper innan man kvantiserar? Blir ju galet om kvantiserar allt som trioler.

Beror nog helt på vilket daw man kör. I pro tools kan du markera olika delar och kvantisera dem separat från resterande..

Link to comment
Dela på andra sajter

OffT: Time signature = Taktart på svenska.

OnT: Mycket riktigt rör det sig om en triolunderdelning i dina exempel. Vanligt i riffrock och ofta felaktigt kallat shuffle (vilket är benämningen på den klassiska triolunderdelade "datta datta-rytmen" som är vanlig i blues.) För att bättre förstå rytmik i allmänhet och skillnaderna mellan rak underdelning och triolunderdelning så råder jag dig att 1. läsa på grundläggande musikteori rörande notvärden och 2. att planka lite riff i notskrivningsprogram. När jag fick grunderna i musikteori på gymnasiet och använde de nyvunna kunskaperna vid demoskissning i Guitar Pro så öppnades en hel del dörrar.

Ger mig på en enkel pedagogisk förklaring till skillnaden mellan rak underdelning (åttondelar) och triolunderdelning (åttondelstrioler) över en takt i 4/4, med en siffra före varje notvärde som visar vart ett nytt taktslag (fjärdedel) börjar.

Rak underdelning: (1)Tan tan (2)tan tan (3)tan tan (4)tan tan

Triolunderdelning: (1)Pi de li (2)pi de li (3)pi de li (4)pi de li

Pedagogiskt? Det vettefaan 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

OffT: Time signature = Taktart på svenska.

OnT: Mycket riktigt rör det sig om en triolunderdelning i dina exempel. Vanligt i riffrock och ofta felaktigt kallat shuffle (vilket är benämningen på den klassiska triolunderdelade "datta datta-rytmen" som är vanlig i blues.) För att bättre förstå rytmik i allmänhet och skillnaderna mellan rak underdelning och triolunderdelning så råder jag dig att 1. läsa på grundläggande musikteori rörande notvärden och 2. att planka lite riff i notskrivningsprogram. När jag fick grunderna i musikteori på gymnasiet och använde de nyvunna kunskaperna vid demoskissning i Guitar Pro så öppnades en hel del dörrar.

Ger mig på en enkel pedagogisk förklaring till skillnaden mellan rak underdelning (åttondelar) och triolunderdelning (åttondelstrioler) över en takt i 4/4, med en siffra före varje notvärde som visar vart ett nytt taktslag (fjärdedel) börjar.

Rak underdelning: (1)Tan tan (2)tan tan (3)tan tan (4)tan tan

Triolunderdelning: (1)Pi de li (2)pi de li (3)pi de li (4)pi de li

Pedagogiskt? Det vettefaan 😄

Sorry, men det där var lite overkill och en smula ointressant. Jag känner till dem olika, men kan inte alla namn på dem. Precis som noter, kan inte sånt skit längre. Men klarar mig ändå 😉

men jag tackar för tiden du la ner iaf! fint förklarat. idiotsäkert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar tråden, halkbi verkar insatt i takt och GP.

Varför klagar guitarpro på en fjärdedels triol innehållande: 8del - 8del - dotted-16del - 32del? Är bombsäker på att det är rätt att göra så teoretiskt ? 😐

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar tråden, halkbi verkar insatt i takt och GP.

Varför klagar guitarpro på en fjärdedels triol innehållande: 8del - 8del - dotted-16del - 32del? Är bombsäker på att det är rätt att göra så teoretiskt ? 😐

Ha inte för stor respekt för mig bara när det gäller noter, i grund och botten är jag ju gitarrist 😉

Begriper inte vad du menar med en fjärdedelstriol? Menar du inte en fjärdedelsnot? Fjärdedelstriolens längd är ju en tredjedel av en helnot (som ju är två fjärdedelar lång.) Den rytm du skrev är däremot en fjärdedel lång.

Och mycket riktigt, din rytm är teoretiskt korrekt om man vill ha en fjärdedel lång rytmisk fras. Använder sällan GP numera men drog igång det nu för att testa, och min gamla GP5 klarar det utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...